Idiotfråga om vatten

Andreas,

Tovetjaern; sa:
Upp till 25% av våra vandrare i svenska fjällen insjuknar i magsjuka på grund av bland annat dålig hygien, där vattnet är en orsak.

Som sagt.

"Bland annat" och "en orsak" - inte den enda. Och således avslutade jag exemplet med renen med "etc", för att ange att det finns fler möjligheter.

Jag får onekligen känslan att du avsiktligt misstolkar det jag skrivit, eller så har du läst selektivt, fort och fel. Oavsett vilket så upplever jag det som både otrevligt och osakligt att insinuera en förenkling som de facto inte finns. Tillskriv mig inte en dumhet som du konstruerat utifrån ett lösryckt citat.

Du har helt rätt i dina idéer om hygien i största allmänhet. De vanligaste "olyckorna" när folk är ute och idkar friluftsliv är nämligen just diarréer och magåkommor vid sidan av trafikolyckor (till och från äventyret). Och det i särklass vanligaste är att infektionen som resulterar i diarré sprids via maten (inte via vatten från fjällbäcken oaktat alla döda renar och lämmlar i nejden). Sedan går det ju att resonera kring de olika patogenernas väg till maten, men det ligger kanske utanför ämnet. Och naturligtvis står och faller det hela slutligen med den enskilde individens beteende i den aktuella situationen.

Sedan råder det en rörande enighet mellan forskare, lekmän och profesionella friluftsmänniskor om att vatten eller vettig vätskebalans är en förutsättning för förnuftigt beteende. De vanligaste misstagen påstås nämligen vara orsakade av dumhet, som går att härleda till just vätskebrist. I det perspektivet är det ju naturligtvis bra om vattnet är rent. Men även det kanske ligger utanför ämnet.

Vänligen,
Claes

[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-07 kl 16:30]

Tovetjaern; sa:
Jag får onekligen känslan att du avsiktligt misstolkar det jag skrivit, eller så har du läst selektivt, fort och fel. Oavsett vilket så upplever jag det som både otrevligt och osakligt att insinuera en förenkling som de facto inte finns. Tillskriv mig inte en dumhet som du konstruerat utifrån ett lösryckt citat.

Ojdå, inte alls min mening att gå till angrepp. Håller med om att mitt inlägg ger intryck av det, tyvärr svarade jag nog på ämnet i allmänhet under ett citat av dig. Nästafäljande stycke under frågan var inte avsett att hänga på själva frågan "om det var vattnet isolerat etc..." utan avsåg snarare HELA tråden.

Mycket klumpigt av mig, skall sluta snabbskriva inlägg sådär :)

Det jag EGENTLIGEN ville ha fram var att det vid diskussion om magåkommor vid friluftsliv OFTA skylls på just vatten varför debatten naturligt snabbt glider in på vattenrenare och piller som den "enda" lösningen (och sen är problemet löst vilket det kanske ej är beaktat dålig hygien, mathållning, vätskebalans etc.)

Så ej dina och andras inlägg i denna tråd där det mesta varit mycket sakligt och intressant!

Sorry igen!

Det kanske skulle vara intressant att veta hur många av läsarna här som blivit magsjuka under en fjällvanding.

Jag har efter 7 veckors vandring inte blivit det. Där till kan jag lägg ytterligar 6 peroner som varit med under en eller flera veckor. Jag har heller inte träffat på någon direkt som varit magsjuk (och några möter man även i Sarek).

/Peter

Tjolahopp ;)
Skojsig magdiskussion detta blev då. Själv har jag aldrig blivit dålig av vattnet på någon av mina turer. Men det hela beror nog mycket på om man är känslig eller inte. Jag har klarat mig bra i svenska fjällen, Europa, Afrika, sydamerika osv.

Håller nog med Buda om att det ofta inte "bara" är vattnets kvalité som kan ställa till problem. Jag vet kompisar som blir dåliga bara de börjar käka frystorkad mat (även om de blötlägger det och kokar väl). Andra faktorer kan ju vara som Buda Huda (;)) säger; att man plötsligt inte är lika renlig. Personligen har jag teorin att "lite skit rensar magen" och jag var def. den som diskade sämst av alla team jag stötte på uppe på Aconcagua. Men jag var också en av dem som inte alls blev dålig i magen. Jag fullkomligt hatar att diska, så min mage har nog blivit härdad efter alla mina turer. I dagens samhälle är vi överhygieniska med diskning, städning, tvättning, shamponering..och allt. Inte undra på att det finns så mycket allergier och att "rengörings industrin" tjänar MASSOR på att intala oss att vi måste ha "anti-bacterial" medel osv...pyttsan. När folk använder sådant så är det inte så konstigt om de blir dåliga när de kommer ut i naturen.

Oj nu surrar jag fullständigt ut på andra saker. Bäst att sluta.

harebra
m

Vatten och sjukdomar

Ämnet och åsikterna växer.

Håll i er - här kommer mer.

Ingen i denna diskussion har påstått att [orent] vatten i sig skulle vara en vanlig orsak till sjukdom. Det är sannolikt omöjligt att härleda en smitta från de aktuella mikroorganismerna och avgöra om orsaken är vattenburen, livsemdelsburen eller har spridits via personkontakt. Däremot är många forskare och läkare överrens om att de två senare är vanligast.

Som man frågar får man svar, och sedan kan man ju tolka svaret efter förmåga och kompetens. Sjukdomar kan bero på mycket: Guds vrede; infektion; smutsigt vatten; ohygienisk miljö; otilllräcklig utbildning. Allt beroende på vem man frågar. Normalt är det en kombination av orsaker, även om just denna tråd inleddes med en fråga om vatten.

Det är självklart att en fysiskt och psykiskt välmående individ, med gott immunförsvar, har bättre förutsättningar att hantera en "sjukdom" än många andra. För att hålla sig frisk och kry kan det vara klokt att dessutom:
- tvätta händerna före maten
- tvätta händerna efter toalett
- äta genomlagad mat (+60 grader C vid servering)

Vad gäller vätska så är det generellt så att MÄNGDEN vätska skall prioriteras före REN vätska. Så länge vi inte talar om till exempel urin, saltvatten eller alkohol etc. [I det fallet befinner sig kaffe och the i en prekär gråzon.]

Angående vatten och -relaterade problem:

Av världens dryga 1500 kvadratmil ytvatten, så är endast 0,5% drickbart utan förbehåll. Skillnaderna är självklart stora runt om i världen, och i Nordamerika är cirka 40% drickbart. Jag vet inte hur det är i Sverige eller Skandinavien.

1,5 billioner människor saknar tillgång till [rent] dricksvatten och närmare 80% av världens sjukdomar kan härledas till brist på rent vatten jämte otillräcklig hygien. Följden är att mellan 30 000 och 70 000 människor dör dagligen.

De vanligaste dödsorsakerna utanför "västvärlden" är kolera, hepatit, typhus och malaria. Av dessa är det endast malaria som INTE är vattenrelaterad.

Jag är medveten om att jag nu definitivt lämnat vår svenska, vältränade, multisportande, välutrustade sport- och friluftsmänniska på expedition därhän. Men jag tyckte det kunde vara värt att tillfälligt öppna ögonen och lyfta blicken från "Jag mötte Lassie"-stadiet präglat av militära anekdoter och andra jag-fixerade påhitt.

Med glimten i ögat,
Claes

[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-08 kl 01:04]

Re: Vatten och sjukdomar

Tovetjaern; sa:
Av världens dryga 1500 kvadratmil ytvatten, så är endast 0,5% drickbart utan förbehåll. Skillnaderna är självklart stora runt om i världen, och i Nordamerika är cirka 40% drickbart. Jag vet inte hur det är i Sverige eller Skandinavien.
Vill bara inflika att jag är själaglad att vara född i Sverige ibland. Att överhuvudtaget kunna ge sig ut i naturen och drikca vattnet som vi gör är otroligt priviligierat. Den som bor i Centrala Indien tycker nog att en del av våra problem är lite av lyxproblem.

mvh Christian

PS

Tovetjaern; sa:
1,5 billioner människor

Läst en amerikansk undersökning?

1 500 miljoner kvadratmil ytvatten - ska det vara.

Jag minns inte exakt varifrån 1,5 biljoner kommer. Det är en siffra som fastnat i minnet, även om enheten "biljoner" inte är svensk standard utan låter som en Kalle Anka-idé! (En fransk eller brittisk studie från "Röda korset" eller "Läkare utan gränser", tror jag är grunden för just detta kunskapsfragment.)

...men påverkan västerifrån är obehagligt uppenbar!

/C.

Re: Vatten och sjukdomar

Tovetjaern; sa:
Ämnet och åsikterna växer.

(klipp)
[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-08 kl 01:04]

Tack för några mycket upplysande inlägg, Claes och ni andra.

Själv har jag haft "tur" eller vad man nu ska kalla det under ivrigt friluftande sedan 10-årsåldern och aldrig blivit magsjuk i det fria. Men ju längre och fler turer jag gör, desto oftare hamnar jag på ställen där jag märker att vattnet *är* tveksamt. Det gäller även i svenska fjällen.

Därför har jag nu några funderingar om vattenrening:

Kokning är naturligtvis bra, men att koka allt dricksvatten är inte möjligt för mig när jag är på långtur (bränsle är en bristvara).

Tabletter med klor och silver eller andra kemiska substanser vill jag helst undvika om det går.

Återstår då vattenfilter typ katadyn eller motsvarande med keramisk rening.

Vad anser expertisen, är ett bra keramiskt filter tillräckligt eller måste man ändå använda tabletter?

Är det i så fall tabletterna eller filtret som är den viktigaste beståndsdelen i vattenreningsprocessen?

Undrar,

J

Som vanligt...

Hej!

Vilken diskussion det blev av detta.

Får väl bara instämma i flera av föregående inlägg. I snart 47 år (!) har jag regelbundet vandrat i fjällen och kan konstatera att jag aldrig varit magsjuk, trots att jag alltid druckit vattnet "orenat".

Som vanligt är det väl så att sunt förnuft skall råda. Eller har nutidsmänniskan lagt sånt på hyllan?.... Allt oftare tror jag att det är så, tyvärr. Eller också är det okunskap. Vi lever i alltför skyddade miljöer hemma, med antibakteriella diskmedel, och andra fullkomligt onödiga kemikalier för rengöring, triclosan i tandkrämen m.m. Och värst av allt kläder preparerade med bakteriehämmande ämnen "för att inte lukta illa".

Inte undra på att lilla magen blir på dåligt humör, så snart en "naturlig" bakterie råkar slinka förbi spärren.

Tvål och vatten, vanligt disk-/tvättmedel och lite energi är allt som behövs för att hålla rent.

Nej, inte är det vattnet i fjällen man blir magsjuk av, tror jag. Snarare omställningen till koncentrerad fysisk aktivitet varje dag under längre period, konstig mat (frystorkat blir man lös i magen av), samt att man byter stressig vardag mot lugn och ro, gör att kroppen blir lite "snurrig".

Nej, lev som en människa! Håll dig ren, städa lagom. Träffa folk, vandra i fjällen med egenproducerad mat i större utsträckning och ta ett glas vin eller två, och stressa av, så skall du se att du tål lite vatten också.

:)

//Mvh Bert

Reellt problem

Tyvärr är det inte så enkelt att bara sunt fönuft räcker. Jag skrev ett inlägg i debatten i höstas när jag precis hade "hämtat" mig från min magsjuka. Jag var fortfarande så dålig när jag kom hem att jag gick till vårdcentralen. Proverna visade på campylobacter. Lite fakta om de små krabaterna:
- Campylobacter är en bakterie som finns naturligt i fåglar.
- Kommer upp i fjällens klara fina vatten med flyttfåglar och deras spillning.
- Man kan bli sjuk av så lite som några hundra st bakterier.
- Växer inte till i vatten, alltså är risken precis lika stor i stillastående, illalukande vatten som i klart, friskt rinnande vatten.
- Smittar normalt inte från människa-människa.
- Inkubationstid 2-10 dagar.
- Alla blir inte sjuka av det.
- Symptom olika grad av magknip, diarée och feber.
- Kan ge allvarlig ledinflammation som följdsjukdom.
- Utanför vildmarken drabbas man oftast genom att äta dåligt tillagad kyckling.

Det var min sjunde vandring och första gången jag blev det minsta sjuk. Av 4 i gruppen blev 2 sjuka. Jag fick huvudsakligen feber (drygt 40C). Jag hade bara tagit "rent, klart, rinnande vatten".

Så tänk er för innan ni låter bli att följa militärens råd om att allt vatten måste behandlas, även fjällvattnet. Jag kommer iallafall att behandla mitt.

mvh
/Olof

Midre bekker mest farlige ?

Jeg tror at det er størst sjanse for å få mageproblemer om en drikker vann fra SMÅ bekker/elver. Dette fordi det vil være større konsentrasjon av bakterier i en liten fjellbekk om det skulle komme forurensinger i en slik i forhold til en større elv/bekk. I en større elv vil konsentrasjonen kunne bli mindre, men selvsagt er mulighetene her større for at flere forurensingskilder oppstår. Men likevel..

Vann fra isbreer ser ikke særlig rent ut med sin grønne/grå farge, men kanskje er dette det reneste ???

Har aldri hatt mageproblemer i fjellet , og er svært nøye med å hente drikkevann fra store bekker/elver. Som en ekstra sikkerhetsregel tar jeg også helst vann fra bekker/elver som kommer rett ned fjellsiden og ikke fra den som renner gjennom hele dalen. Min "magefølelse" sier at dette er minst risikofyllt.

LeifS

Re: Reellt problem

dgqlof; sa:
Det var min sjunde vandring och första gången jag blev det minsta sjuk. Av 4 i gruppen blev 2 sjuka. Jag fick huvudsakligen feber (drygt 40C). Jag hade bara tagit "rent, klart, rinnande vatten".

Så tänk er för innan ni låter bli att följa militärens råd om att allt vatten måste behandlas, även fjällvattnet. Jag kommer iallafall att behandla mitt.

Statistiken talar sitt tydliga språk. 1/7 för dig, och inte ens den vandringen var träffsäkerheten 100%.

En och annan kommer alltid att bli sjuk, det gäller vildmarken och det gäller även hissåkning. Men jag tycker inte man skall överreagera när det är en själv som drabbas.

Det stora flertalet som vandrar i svenska fjällen blir inte märkbart sjuka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg