Förra säsongen ramlade jag själv i närheten av Sigtuna: åkte ner i en spricka som var dold av snö, och ramlade.
-------------
-Lös häl är bra när man fastnar, kan liknas vid det skydd som slalombindningen ger när den löser ut.
----------------------------------
Jag slog inte i knät, men det knäckte till i det - jag hade fått en vridskada och mot sådana skador hjälper inga knäskydd.
---------
-Nej vid vridskador rekomenderas att man omedelbart avbryter det man gör och tillämpar RISE
principen,http://www.pigg.nu/opvarmning.php
---------------------
Kunde fortsätta åka efteråt men med försiktighet. På vägen hem började det göra ont i knät, och nästa dag blev det mycket värre.
--------------
-Man kan ofta tro att det är bättre än vad det är precis efter vridskadan.
------------------------
I ca en vecka haltade jag. Sedan blev knät sakta bättre, men det tog nästan ett halvår innan det hade läkt såpass att jag inte kände av några besvär alls.
-------------------
-Låter som att det skulle kunna vara en partiell ruptur på främre korsband. En aktiv människa bör då göra magnetröntgen och utesluta att det är en totalruptur samt eventuella följdskador som bör behandlas, även om det gått en lång tidsperiod och man känner sig okej igen. En totalruptur ökar nämligen risken för medial meniskskada som i sin tur ger ökad risk för artros. Det ger även ökad belastning på brosk. Dettta är något som Svensk sjukvård inte respekterar man har helt enkelt inte råd, det finns egentligen bara två sätt att få bra behandling idag det ena är att inte skada sig alls det andra att ha en dyr försäkring. Även om sjukgymnast och husläkare påstår att det bara är en liten förslitning kan inte totalruptur uteslutas (egen erfarenhet tre gånger i rad hos olika läkare, magnetröntgen gav dock klara besked som jag efter två års tjafs fick acceptans att göra.
-----------------------------
Intressant nog gick det ganska bra att åka skridskor med det skadade knät, det var besvärligare att gå eller att sitta (= att kröka knät).
----------------
-Egen erfarenhet som jag även hört från andra är att promenader och löpning är omöjligt /svårt. Skridsko och cykel okej.
----------------------
De sista besvären jag kände av var på sommaren, då jag tog bröstsimsparkar med benen.
---------------------------
-Bröstsim brukar avrådas i samband med rotaionsskador.
Crawla bukar rrekomenderas.
Mikael