I år äntligen dax.....

Det där med vikten på paddel är ju klart uppsnackat av prylfixerade havspaddlare...

Jag tror inte många racingkanotister, inte heller i landslaget, kan svara på vad deras paddel väger. Det väsentliga är ju funktionen: att den håller och hur den känns.

Bit ihop och paddla på bara, eller gör ett par armhävningar i veckan för att påskynda det hela, så kommer snart axelmuskulaturen blivit så pass utvecklad att vikten är försumbar.

Har du för tung paddel så belastar du axlar och handleder mer, särskilt om du har en tung sak på 1000 g eller mer. Sen så är ju bara vikten en av alla faktorer. Ska du paddla länge så känar du mycket på att ha en lätt paddel. Som havspaddlare så paddlar du ofta längre tid än vad paddlarna i landslaget gör när du väl sätter dig i kanoten.

Tävligspaddlare kör inte med tunga glasfiberpaddlar utan med kolfiberpaddlar ifall du undrar;)
 
Det där med vikten på paddel är ju klart uppsnackat av prylfixerade havspaddlare...

Jag tror inte många racingkanotister, inte heller i landslaget, kan svara på vad deras paddel väger. Det väsentliga är ju funktionen: att den håller och hur den känns.

Bit ihop och paddla på bara, eller gör ett par armhävningar i veckan för att påskynda det hela, så kommer snart axelmuskulaturen blivit så pass utvecklad att vikten är försumbar.

Vikten och framför allt fördelningen av vikten i paddeln vill jag påstå är ett av de viktigaste i valet i pryldjungeln. En enkel paddel, ofta med ganska mycket material, plast/glasfiber etc. i bladen får en hög svingvikt, d.v.s. viktfördelningen är skjuten ut mot bladen. Den kommer kännas trög, tungjobbad och slita mer på axlar, leder etc.

Och varför skulle det vara konstigt att en racingkanotist inte kan svara på vad paddeln väger och varför skulle de behöva bry sig? De vet ju att de redan har en paddel som är byggd enligt alla konstens regler så den faktorn är ju plötsligt ointressant, paddeln är ju redan så lätt att viktfaktorn liksom är ute ur leken.

Om man däremot byggde en kopia av en racingpaddel i samma material som många nybörjarpaddlar och med samma balans, mycket vikt ut mot bladen kan jag lova att racingkanotister skulle börja bry sig om vikt i allra högsta grad...
 
Vikten och framför allt fördelningen av vikten i paddeln vill jag påstå är ett av de viktigaste i valet i pryldjungeln. En enkel paddel, ofta med ganska mycket material, plast/glasfiber etc. i bladen får en hög svingvikt, d.v.s. viktfördelningen är skjuten ut mot bladen. Den kommer kännas trög, tungjobbad och slita mer på axlar, leder etc.

Och varför skulle det vara konstigt att en racingkanotist inte kan svara på vad paddeln väger och varför skulle de behöva bry sig? De vet ju att de redan har en paddel som är byggd enligt alla konstens regler så den faktorn är ju plötsligt ointressant, paddeln är ju redan så lätt att viktfaktorn liksom är ute ur leken.

Om man däremot byggde en kopia av en racingpaddel i samma material som många nybörjarpaddlar och med samma balans, mycket vikt ut mot bladen kan jag lova att racingkanotister skulle börja bry sig om vikt i allra högsta grad...

Du har förstås rätt i att en lättare paddel kräver mindre kraft att vevas runt. Jag tror dock att den kraft en 300 gram tyngre paddel belastar axlar och handleder är försvinnande liten jämfört med framdrivningskraften av kajaken. Dvs det är större risk att en kanotist drabbas av trötta handleder pga kajakens vikt, paddlarens teknik och vågförhållanden.

En snabbaccelererad paddel innebär också att belastningen på leder blir högre när paddeln väl träffar motstånd. Jag ser inte enbart fördelar med en lätt paddel.

Är det någon/några som har testat samma paddelmodell, men med olika vikt? Resultat?

En lättare paddel är oftast förknippad med lägre hållbarhet. Som förstagångsköpare tycker jag att man bör lägga sig i mittfåran och inte välja en extrempaddel. När man har paddlat ett par år vet man mer vilken typ av paddling man vill utöva, eller kanske avveckla helt. Alla blir inte bitna.
 
Sådärja! Det var lite bensin på elden för att få fart på forumet ;)

Ni har naturligtvis rätt. Det mest väsentliga när man köper sin första paddel är självklart vikten, vilken typ av paddel det är eller hur den känns att paddla med är ju oväsentligt...
 
Såhär ser det ut i mina tankar för tillfället:

Kajak: Tahe Wind 535 RS/Lifestyle 500 (Beror lite på ekonomi, men det lutar åt 535:an)

Paddel: Aquabound Stingray Glasfiber

Kapell: Yak Kyu (Alternativt nått i neopren)

Flytväst: Yak Kurve

Säkerhetspaket

Jacka: Artistic Nino


Det är det jag kommer köpa till att börja med, sen kanske det blir till att komplettera med mer saker längre fram.

Vad tror ni, kan detta vara ett bra kit ?
 
Senast ändrad:
Ganska bra startpaket.
Du kommer att vilja ha andra prylar och kläder så småningom men med detta klarar du dig långt.
Köp ett kapell i neopren direkt.Du kommer inte ångra det.
Skall du köpa ninojackan så köp även negrobyxorna som passar till om du tänker paddla även när solen inte skiner. även sköna att ha när man fikar.
Med ett par korta neoprenstövlar kommer man ganska långt.sen kommer listan att bli längreeeeeeeeeeeeeeeeeeee...............................................................................tro mig!
Anders
 
Köp och fixa

Bästa är nog att fixa några paddlar att välja mellan. En vinge,plattpaddel,sunkpaddel(att användas att staka gå iland med mera),gör några egna i trä typ Grönland kostar inte mycket och kan fixas med bas verktyg+ lite jobb. Du behöver ändå en i reserv...
 
Senast ändrad:
Sådärja! Det var lite bensin på elden för att få fart på forumet ;)

Ni har naturligtvis rätt. Det mest väsentliga när man köper sin första paddel är självklart vikten, vilken typ av paddel det är eller hur den känns att paddla med är ju oväsentligt...

Absolut, lite debatt livar alltid upp! Och det jag menar (och som jag skrev) är att framför allt viktfördelningen, d.v.s. hur mycket av vikten som ligger ut mot bladen kommer vara avgörande för paddelns känsla, "svingvikten" som jag tror man kallar det.

I klassen budgetpaddlar kan man ju hitta två som väger lika mycket men där den ena har mer av vikten fördelad ut mot bladen, den kommer att kännas mycket tyngre och klumpigare än en paddel som har en bättre balans trots samma vikt. DET är en viktig faktor och det kommer avgöra en stor del av hur den känns att paddla med. Grönlandspaddlar har ju oftast den egenskapen att de är väl balanserade, har låg svingvikt och det är väl en av orsakerna till att de känns lätta när man paddlar med dem trots att de ofta kan väga mer än en paddel av mer exotiskt material.

Och en sista liten kommentar till sir jerk och hans paket. Prova också Robsons paddlar, lätta, starka, skön känsla (tycker jag och många andra) och i liknande prisklass som den Aquabound du listar.
 
Sunkpaddel-reservpaddel fixar man lätt av dom som Ö&B säljer, köp 2, såga av dom så dom blir lagom långa med "kragningsmån", kraga ut det ena skaftet och, voila, då har du en delbar paddel som inte kostar många kronor och går ner i kajaken.
 
Reservpaddel

Det är ju ganska meningslöst att köpa en reservpaddel på ÖB men den behöver inte vara lika bra som din standardpaddel. Tänk på att du ska kunna paddla enda hem med den om förlorar din standardpaddel. Dumt att vara så snål så du får ringa sjörädningen när du står där utan fungerande paddel.
 
Simma!

Har man ingen reservpaddel får man simma hem och då är det bra att ha torrdräkt. Förresten, vem f*n ringer sjöräddningen om en dylik incident? Nej gott folk, det simmas alldeles för litet nu för tiden. ;)
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg