Hur viktigt är tältet?

Jag har övernattat enooormt många nätter i tält och jag har funderat nu i efterhand, varför??
Minst 70% av alla mina tältnätter har varit utan nederbörd och utan kraftig blåst, så varför har man då lagt energi på att resa tältet med allt bök i trångboddheten när man istället hade kunnat sova under bar himmel?

Javisst, man vill inte ha morgondagg på sin sovsäck men det löser man enklare än tält via en presenning uppspänd mellan några träd eller en gore tex sovsäckspåse.

På vintern så är det oftast vindstilla, så varför ska man då resa tältet då när det är lika kallt i tältet som utomhus?
Dalande frost skyddar man sej emot med en uppspänd presenning....
Jag har noll erfarenhet av att ha sovit under en presenning när det är snö och minusgrader men när det är 10 minus eller kallare så blir det bara problem med igenfrusna dragkedjor utav utandningsluften i tältet.

vid 15 minus eller kallare så skapar utandningsluften ett istäcke ovanpå sovsäcken och det beror på för dålig ventilation trots ett Hillebergstält och ventilationsöppningarna på fullt.
Det blir så pga vid den temperaturen är det oftast helt vindstilla, och hur ska det då bli ventilation i Hillebergstältet?

Är det då för att få tillräcklig ventilation meningen att man öppnar tältöppningen helt, vad är då poängen med tält?

Förutsatt att det inte blåser styv kuling.
Regn och snö klarar en billig 89kr grön presenning av och när man kommer hem så viker man ihop presenningen och kastar in den i kallförrådet, medan det svindyra Hillebergstältet måste ju torka på något sätt i flera dygn...i badrummet...Ni förstår!

Sommar: myggjävlar, och kommer ofta nån liten skur, iaf i fjällen.

Vinter: varför öht campa då? Det är ju kallt!

Men jag har liknande erfarenheter angående vädret, det är ytterst sällan man blir instängd pga ruskväder, nästan aldrig hänt. En förmiddag har det hänt kan jag komma ihåg.

Sommar: myggjävlar, och kommer ofta nån liten skur, iaf i fjällen.

Vinter: varför öht campa då? Det är ju kallt!

Men jag har liknande erfarenheter angående vädret, det är ytterst sällan man blir instängd pga ruskväder, nästan aldrig hänt. En förmiddag har det hänt kan jag komma ihåg.
Det finns jungelolja mot myggen eller Mygga ifrån Apoteket och jag vågar påstå att Mygga roll on är effektivare, även om jag nu kommer få 100 inlägg där jag har fel ifrån folk norr om Polcirkeln...

Att campa på vintern handlar bara om att man vill utmana sej själv i disciplin, för marginalerna vid 10 eller 15 minus är kallt som satan och vid 15 minus så fryser definitivt ALLT!!

Ska man tälta i den temperaturen så måste man veta exakt vad man gör, för annars blir det förfrysningsskador eller kallbrand!

Stor igenkänning. Tält är ett nödvändigt ont, jag vill ju ha så mycket utekänsla som möjligt, med alla småljud, vindsus och en stjärnhimmel över mig. I torrare berg än de skandinaviska sover jag så ofta det går under bar himmel, med ett diffusionsgenomsläppligt sovsäcksöverdrag (träd att spänna upp en presenning mellan brukar inte finnas på de höjderna). Vid behov kompletterat med ett "ansikts-tarp" av skaljackan. Även på snö/glaciär i minusgrader, men jag är inte ute i några mer extrema vintertemperaturer.

Mina första år i fjällen hankade jag mig faktiskt också fram med diverse tarp- och bivvy-lösningar, men när små lättviktstält började väga ungefär lika mycket, så slog jag till slut till - och det är en klar skillnad på både komforten och säkerheten, när vi nu har det klimat vi har. jag kunde sova på mer utsatta men vackrare platser med vida utsikter i stället för att tvingas söka mer skyddade lägen.

Men det är sällan jag stänger in mig häruppe heller - tvärtom sätter jag oftast upp "dörren" som ett verandatak. Jag väljer att hålla mig högt och vandra mer mot höstkanten för att slippa mygg, och har med flit valt en tältmodell med stor öppning längs hela långsidan, som ger maximalt med utekänsla. Skulle aldrig stå ut med instängdheten hos sådana som har öppningen i huvudänden.

Det finns jungelolja mot myggen eller Mygga ifrån Apoteket och jag vågar påstå att Mygga roll on är effektivare, även om jag nu kommer få 100 inlägg där jag har fel ifrån folk norr om Polcirkeln...

Den nuvarande Djungeloljan som i alla fall tidigare hade texten "New formula" är rätt kass om man ska vara ärlig.
När människor talar om Djungelolja som skulle vara så effektiv på Mygg och Knott så bär dom nog ofta med sig minnena över hur den gammla Djungelolja var.

Minst 70% av alla mina tältnätter har varit utan nederbörd och utan kraftig blåst, så varför har man då lagt energi på att resa tältet med allt bök i trångboddheten när man istället hade kunnat sova under bar himmel?
Den stora energin ligger väl ändå inte i att resa tältet utan snarare i att bära det dit man ska ?

I fjällen är ett tält en säkerhetsfaktor både vinter och de andra årstiderna.

Vinter och skidåkning i skog då kan det fungera med sovsäcksöverdrag.

Men väder ändrar sig så mer än nån enstaka natt utan tält är jag tveksam till.

Jag trivs i tält. I Zimbabwe så valde vi ofta att inte dra på yttertältet. Läckert att se upp på stjärnorna genom myggnätstaket. Men det är förstås inget fjälltält vi använde då. På sommaren i södra Sverige föredrar jag tält på grund av myror och mygg.

Thure

Tält eller inte beror helt på omständigheterna.
Jag är inne på mitt 17e år i tält i södra sverige.
Vintrarna här är oftast ganska milda så mygg slipper jag inte
för att det blir vinter.
Sedan så är det ett bra väderskydd och även södra sverige
får ibland ganska rejäla oväder.
De inträffar inte ofta men ett rejält oväder räcker för att
det skall gå åt helvete om tältet inte klarar påfrestningen
då jag inte har alternativet att avbryta.
Kombinationen med tarp uppsatt över tältet gör att jag kommer
iväg lite fortare på morgonen då den håller tältet torrt och tarpen
torkar mycket snabbare än ett blött tält.
Tarpen är utmärkt när jag skall laga mat i ösregn.
Hunden som är i storlek av en katt är vaktig av sig
så med bara tarp hade han sprungit rundor istället för att sova.
Varma sommarnätter så är tanken på att bara sova under tarp
och inte bry sig om att sätta upp tältet lockande men jag
lockas inte av att bli uppäten av mygg så det händer inte.

Javisst, man vill inte ha morgondagg på sin sovsäck men det löser man enklare än tält via en presenning uppspänd mellan några träd eller en gore tex sovsäckspåse.

>>>
Gissar att du oftast har en förutsägbarhet i ditt uteliv.
Vanligast är att man vet vart man ska, område och miljö samt väderprognos på det.
Då ska man absolut ligga under bar himmel osv.
Men en vecka på fjället med regn i Gortexspåse tror jag du inte glömmer.
Hört de som provat och jag är överlycklig över mitt Unna som är en påse men med luft i och betydligt bättre att ta sig in och ut från när man är pinkenödig och det regna.

Det beror ju på lite vart man vandrar. I fjällen har man ju varit med om solklart till storm på femton minuter.

Att välja att kladda på sig kem istället för ett tält säger nått om vår samtid.

Tarp fungerar väl beroende på myggläget tycker jag. Fast oftast har jag ändå en puppa under tarpen just pga myggen.

Ett lätt regn & mygg säkert tält är ett måste att ha med imho. Om det sen visar sig att det inte finns mygg & regn kan man ju sova utanför. Själv gillar jag att bo i tält, och att det är lite avskilt.

99% av mina utenätter är lågland under bar himmel eller under tarp.. Tältar då jag vill ha omväxling eller då det är dåligt väder..

Har inte upplevt regn från sidan som något större problem, sätter tarpen lägre och väljer en mer skyddad plats om det verkar behövas..

Har en thermacell mot myggen och tycker det fungerar bra..

Tycker att tarp eller under bar himmel bjuder på mer naturupplevelser än tält..

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg