Hur, var, osv.

Re: Re: Tack för bra tips!

OBD; sa:
Jag brukar äta med sked direkt ur kastrullen. Gaffel har jag inte med mig. Kåsan dricker jag ur.
Det fungerar bra även när min fru är med.
/ Bertil
Brukar ni också sitta med grytan mellan er och äta? Man känner sig lite som två djur som slåss om maten, men annars är det både gemytligt och lättviktigt.

En liten varning för de grälla Spork:arna som visades i förra trådinlägget: De smälter ruskigt lätt vid hög värme. En kompis rörde om i kastrullen och hade sporken stående på botten någon minut. Nu är den knappast en spork längre, snararen en spblob (spoon-blob).
 
Re: Re: Re: Tack för bra tips!

Strykarräven; sa:
OBD; sa:
Jag brukar äta med sked direkt ur kastrullen. Gaffel har jag inte med mig. Kåsan dricker jag ur.
Det fungerar bra även när min fru är med.
/ Bertil
Brukar ni också sitta med grytan mellan er och äta? Man känner sig lite som två djur som slåss om maten, men annars är det både gemytligt och lättviktigt.

En liten varning för de grälla Spork:arna som visades i förra trådinlägget: De smälter ruskigt lätt vid hög värme. En kompis rörde om i kastrullen och hade sporken stående på botten någon minut. Nu är den knappast en spork längre, snararen en spblob (spoon-blob).

Vi kör två kastruller för att undvika skallningsproblematiken :) Sporkar har vi också, med lite uppmärksamhet överlever dom.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

NUI; sa:
Strykarräven; sa:
...
Det värsta vädret som finns är värme och regn, då man svettas som en idiot samtidigt som man inte vinner något på att ta av sig regnjackan.

I will say this only once ;-)
Paraply.

Jörgen
Och en bild säger mer än tusen ord:
http://www.amazon.com/gp/product/images/B000654YWO

Problemet med paraply är egentligen att det nuförtiden är så sabla dyrt att hyra dvärgar/slavar/krigsfångar/illegala invandrare som kan stå och hålla paraplyet medan man håvar öring. Fast, det kanske högeralliansen kan ändra på?

Det är också en fördel att åtminstone ha regnbyxor om man vill gå i riset. etc etc. Jag använder inte ens paraply i tätort, never mind friluftslivet.

Men visst, till sitt specifika användningsområde är säkert paraplyet bra. Har du någon hållare på axelremmen eller håller du åbäket i handen? Vind?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Strykarräven; sa:
...
Det värsta vädret som finns är värme och regn, då man svettas som en idiot samtidigt som man inte vinner något på att ta av sig regnjackan.

I will say this only once ;-)
Paraply.

Jörgen
Och en bild säger mer än tusen ord:
http://www.amazon.com/gp/product/images/B000654YWO

Problemet med paraply är egentligen att det nuförtiden är så sabla dyrt att hyra dvärgar/slavar/krigsfångar/illegala invandrare som kan stå och hålla paraplyet medan man håvar öring. Fast, det kanske högeralliansen kan ändra på?

Det är också en fördel att åtminstone ha regnbyxor om man vill gå i riset. etc etc. Jag använder inte ens paraply i tätort, never mind friluftslivet.

Men visst, till sitt specifika användningsområde är säkert paraplyet bra. Har du någon hållare på axelremmen eller håller du åbäket i handen? Vind?

Jo, det är ju inte särskilt macho med paraply, mera Mary Poppins då. För för oss som vuxit ifrån sådant har det dock sina fördelar :)

Det funkar bra när man går och alltså anstränger sig. Då ligger det s a s på packningen och hålls av ett krokigt finger vid ryggsäckens axelrem. Man byter sida när fingret tröttnar.
Det är naturligtvis inget lämpligt när man reser tält eller hivar öring. Men det senare är enligt min erfarenhet inte särskilt svettigt, inte ens de värsta storfiskarna drar upp särskilt många kilon per timma.

Om det regnar hyfsat använder jag det alltid i kombination med holkar. Regnar det och blåser så drar jag på regnshortsen vid behov. Funkade bra senast i förra veckan längs Lainio älv.

Fördelen är att man får ett system som ventilerar väl. Man kan klä sig efter temperaturen och gå med bar överkropp under paraplyet om man vill. Som du påpekade innebär ju regnställ i väldigt många temperaturer att man är "överklädd". Det vill säga behovet av skydd mot vätan gör att man tvingas ha varmare kläder på sig än man behöver.

Nackdelen är förstås att paraplyet väger, i mitt fall 330 g. Så vill man vara en extem lättpackare måste man naturligtvis offra det. Vill man köra lätt komfort är det synnerligen komfortabelt.

Mer i ämnet finns här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28750

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

NUI; sa:
Jag tror inte att man hittar en riktigt bra och lätt säck på rea. Min rekommendation är en säck som väger max 800 g och som klarar -5 grader eller så. Blir det kallare så sov i dunjackan. Det är ju slöseri med både vikt och resurser att ha den liggande bredvid sovsäcken. Alla kläder på när det är kallt och en liten drickyoghurflaska på 30 cl och 30 g som kan användas som varmvattenflaska klarar det mesta som kan bli aktuellt även en sen höst.

De sovsäckar det handlar om är yppersta kvalitet på dun och tyg från tillverkare som Western Mountaineering, RAB, Marmot mfl och de kostar runt 2 500 SEK. Men de håller i många, många år och även om det kommer lättare säckar om några år så kommer det inte att betyda så många hekton. Jag gjorde själv misstaget att köpa en halvbra syntetsäck för några år sedan. Den vägde enligt tillverkaren 1,3 kg och enligt min våg 1,7 kg. Där tjänar man alltså ett kilo.

Jörgen

Det är just Marmot och Western Mountaineering jag tänker på. Rätt vad det är så görs nya modeller och så vill de bli av med de gamla. Köpte mitt tält tusen kronor billigare på det här viset.

Jag är lite sugen på Marmots tjejdunsäck. Vet inte exakt vad den väger dock... Den kostar "bara" tvåtusen, enligt Utemagasinet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

NUI; sa:
Jo, det är ju inte särskilt macho med paraply, mera Mary Poppins då. För för oss som vuxit ifrån sådant har det dock sina fördelar :)
Sorry, missförstådd ironi. Jag menade förstås inte att det är något fel att ha paraply, utan bara att det måste finnas en risk att man vill "flyga iväg" (som Mary Poppins) om det blåser mycket. Är själv inte mycket för att vara macho, varken ute eller hemma.

Och absolut är det så att regnjacka är att "överklä" sig. Funnes det en bättre lösning så provade jag gärna, men paraply känns i nuläget inte som ett alternativ. Det skulle sluta med att jag tog med både det och regnjackan och då, ja du förstår. Till allt annat än ren vandring som jag gör skulle paraplyet gå bort, eftersom jag oftast vill ha händerna fria (för att plocka svamp/bär, fiska etc). Men annars är idén bra, och de klassiska regnjackorna har definitivt en akilleshäl vid fjällvandring.
 
En lösning jag brukar använda mig av eftersom jag hatar huvor är en hatt med brätte (Typ 'överstens fiskehatt',fast med bredare brätte) och regnjacka,om det inte regnar horisontellt går det ha öppet längst upp.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hemma igen!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Jo, det är ju inte särskilt macho med paraply, mera Mary Poppins då. För för oss som vuxit ifrån sådant har det dock sina fördelar :)
Sorry, missförstådd ironi. Jag menade förstås inte att det är något fel att ha paraply, utan bara att det måste finnas en risk att man vill "flyga iväg" (som Mary Poppins) om det blåser mycket. Är själv inte mycket för att vara macho, varken ute eller hemma.

Nemas problemas. Det är bara det att de flesta tenderar att hånle åt en person som kommer med paraply på fjället. Så det är väl möjligt att jag blivit överkänslig :)

Viktmässigt förlorar man så klart på att ha paraply, men man kan å andra sidan välja en väldigt lätt och mindre pansarbetonad regnjacka eftersom man inte använder den så mycket. Och det går så klart att plocka bär även med paraply, om man inte har ett stort behov av att plocka med båda händer. Men då kan man ju ta på sig regnjackan.

Jag tyckte det var en helidiotisk idé, men provade och blev förtjust i fördelarna. Främsta nackdelen är att jag inte kan använda båda stavarna när jag har paraplyet uppfällt.

Jörgen
 
ITAB är ett bra alternativ. Raindance är hyfsat lätta. Något lättare och något billigare är Marmot Essence. De verkar bra, men jag har själv inte testat. Någon?
Tänk på att det inte är tvång på att köpa jacka och býxor av samma fabrikat.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar