^_^; sa:
Hur gör ni när ni tvättar era kläder egentligen? Jag försökte tvätta lite strumpor och så, men det blev ju aldrig torrt! Vi hade väldigt lite sol, och det var kallt mest hela tiden. Nästa gång skippar jag tvättning.
Jag känner ett visst ansvar här, eftersom jag så envist propagerat för färre plagg och fler tvättar...
Nåväl, enklaste tvätten (ä k "kattvätten") är väl att grundligt skölja av kläderna i en stor och strid bäck. För den mer avancerade så tar man en tre- eller femliters plastpåse, stoppar i kläderna (1 plagg i taget oftast), stoppar i lite tvättmedel (miljömärkt med Svanen, Falken, Bjärven och alla de andra) och, ja, tvättar. Bäst är det om man kan ställa påsen mellan några stenar och sedan tvätta med händerna i påsen, men annars funkar enhandstvätt. Gnugga på. Ta ur plagget och vrid ur det över fastmark (för att inte chocka djurlivet i bäcken). Skölj i rikligt med bäckvatten (om man har många plagg så kan man lägga fast dem med stenar under vattnet medan man fortsätter tvätta. Lägg fast ordentligt...!). Sedan vrider man ur plaggen, vrider ur dem igen, vrider ur palggen och slår ev av dem mot stenar. Man kan även svänga plaggen några gånger (och det var så torktumlaren uppfanns). Sedan kommer det som du egentligen frågade om; torkningen.
Eftersom torkhastigheten är helt beroende av
hur mycket vatten du mekaniskt kan få ur plaggen så är det värt att vrida och slå av plaggen rätt många gånger. Sen är min uppfattning att vind oftast är bättre än värme när det gäller att torka plagg. Häng upp plaggen på allt möjligt; tältlinor, buskar, vandringsstavar, ledmarkeringsstolpar etc. Det är viktigt att exponera maximalt stor yta av plagget. Detta sker dels genom att "spreta ut" plagget så mycket som möjligt, och dels genom att överföra fukten till en större yta, dvs det är lättare att torka tre halvråa plagg än att torka ett dyngsurt plagg.
En variant är att ta på sig t ex den fuktiga underställströjan utanpå övriga plagg. Vill du slippa bli blöt så tar du det blöta plagget utanpå regnjackan, medan du sätter upp tält eller lagar mat. Annars sätter du underställströjan utanpå din varma tröja, så den suger åt sig lite fukt. Sedan sprider du ut båda plaggen för snabbare torkning. Man kan också knövla ihop sin handduk/annat med de blöta plaggen och vrida denna tygknut hårt, så fukten fördelas. Passa på att torka vid spillvärmen från köket t ex. Det hela låter mycket krångligare än det är.