JonathanW; sa:Det har du säkert alldeles rätt i, men för oss icke-sykunniga, har du något tips på lämpliga byxor som man inte behöver sy själv? Jag skulle gärna prova såna byxor, men det närmaste jag kommit är ett par "marmot driclime side zip pants", och de är inte alls lätta, pga de hellånga dragkedjorna.NUI; sa:Ett par tunna snabbtorkande byxor på 200 gram och ett par tunna regnbyxor på 200 gram ger enligt min uppfattning bättre komfort till lägre vikt.
Jörgen
Det finns en ganska aktuell tråd om byxor i fjällen:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39696
Där finns en länk till en TNF-byxa som verkar bra. Personligen skulle jag nog helst välja typ Newlinebyxan eller liknande jogginbyxa, eftersom den är tunnare, lättare och mer lik mina hemsydda.
Vid den senaste turen i Rostå förra veckan simmade jag bokstavligen över en bäck i byxor och vindblus. Jag vred ur kläderna, satte på en torr Smartwool-tröja, tog på kläderna plus holkar och paraply. Därefter vandrade jag en timma utan att frysa, innan jag slog läger.
På natten blev det frost, vilket inte direkt förbättrade torken. Trots detta var vindblus och byxor torra efter någon timmes vandring i dem på morgonen. Endast riktigt tunna syntetkläder klarar enligt min erfarenhet detta. "Normala" friluftsplagg hade varit blöta betydligt längre, kanske hela veckan om vädret hade varit mindre välvilligt.
Jörgen