Hur, var, osv.

Re: Packpåse / dagtursryggsäck

^_^; sa:
Annars har jag tänkt sy mig en väldigt enkel säck av mitt gamla regnställ. Det ska i så fall bli som bara en påse, kanske med rullstängning, och så väldigt enkla axelband och kanske nån form av höftbälte. Jag får fundera på vad jag verkligen vill ha med mig på en dagstur och anpassa storlek och bärsystem efter det, oavsett om jag syr själv eller köper en rygga.

Klok tanke. Min första hemsydda ryggsäck bestod av ett gammalt tält och en gammal packpåse. Vikt ca 550 g. Sedan har jag sytt en säck som väger ungefär hälften av detta. Den rymmer 50-60 liter och är min enda vandringssäck. Den funkar naturligtvis lika bra som dagsturssäck som den funkar som "riktig" säck.

Skall du sy en dagsturssäck så välj därför de lättaste material du kan hitta. Var inte rädd för att de inte skall tåla påfrestningarna, tunna vävar av syntet är mycket starkar än man tror., Jag har släpat mina tunna säckar genom brutala videsnår och de håller fortfarande ihop.

Fundera på om du kan koppla loss bärremmarna från din vanliga säck och använda dem på dagsturssäcken. När det gäller stabilitet så är det klassiska lättpackningsknepet att du har en "nylonpåse" i vilken du ställer ditt rullade liggunderlag och låter det expandera så att det fyller säcken. Inuti liggunderlaget stoppar du sedan dagstursgrejorna. Det rullade liggunderlaget funkar då som skydd/stöd mot ryggen och som en stabiliserande faktor för hela packningen.

Jörgen
 
Re: Re: Packpåse / dagtursryggsäck

NUI; sa:
^_^; sa:
Annars har jag tänkt sy mig en väldigt enkel säck av mitt gamla regnställ. Det ska i så fall bli som bara en påse, kanske med rullstängning, och så väldigt enkla axelband och kanske nån form av höftbälte. Jag får fundera på vad jag verkligen vill ha med mig på en dagstur och anpassa storlek och bärsystem efter det, oavsett om jag syr själv eller köper en rygga.

Klok tanke. Min första hemsydda ryggsäck bestod av ett gammalt tält och en gammal packpåse. Vikt ca 550 g. Sedan har jag sytt en säck som väger ungefär hälften av detta. Den rymmer 50-60 liter och är min enda vandringssäck. Den funkar naturligtvis lika bra som dagsturssäck som den funkar som "riktig" säck.

Skall du sy en dagsturssäck så välj därför de lättaste material du kan hitta. Var inte rädd för att de inte skall tåla påfrestningarna, tunna vävar av syntet är mycket starkar än man tror., Jag har släpat mina tunna säckar genom brutala videsnår och de håller fortfarande ihop.

Fundera på om du kan koppla loss bärremmarna från din vanliga säck och använda dem på dagsturssäcken. När det gäller stabilitet så är det klassiska lättpackningsknepet att du har en "nylonpåse" i vilken du ställer ditt rullade liggunderlag och låter det expandera så att det fyller säcken. Inuti liggunderlaget stoppar du sedan dagstursgrejorna. Det rullade liggunderlaget funkar då som skydd/stöd mot ryggen och som en stabiliserande faktor för hela packningen.

Jörgen

Tja, du har nog rätt i att det bästa är så lätta material som möjligt. Men hursomhelst har jag ju mitt gamla regnställ och det kan jag slakta med gott samvete. Känns väl hyffsat lätt ändå, och slitstarkt som tusan är det ju.

Jag kom fram till att det jag vill bära i en dagtursrygga är:
- Regnställ
- Vattenflaska
- Tilltugg
- Fågelbok
- Mp3-spelare
- Mobil
- Kamera

Det där skulle jag kunna knö ner i min Kånken mini, så jag bestämde mig för att göra den mycket mindre än jag tänkt från början. Jag har nu nästan sytt klart själva påsen, och jag gissar att den är typ 12-15 liter ungefär. Nu är frågan om jag vill ha rullstängning eller om jag vill göra en vanlig kanal med ett snöre i. Jag lutar åt det senare, och att sy på ett liiitet lock som skyddar ingången mot regn. Blixlås är väl en annan variant, men det känns tungt och osmidigt.

Jag ska försöka göra axelremmarna S-formade. Jag syr dem i samma tyg som resten. Det känns som sagt slitstarkt, och verkar smidigast att ha om jag vill använda den som packpåse i ryggan.

Största problemet kommer bli slitaget i fästena till axelremmarna. Visst, jag kommer säkert inte bära mer än 2-3 kilo i ryggsäcken, men ändå.
 
NUI; sa:
Det finns många anvisningar på nätet för den som vill sy sin egen ryggsäck. Titta här för tekniska lösningar för t ex stängning och infästning av bärremmar:
http://www.backpacking.net/

Kolla under Make your own gear.

Jörgen

Bra sida! Jag har en kompis som ska sy ett litet cirkustält, att ha som ett stadigare partytält på spelmansstämmorna. Han kan nog få lite tips där också!

Själv har jag tänkt sy nåt sånt här:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=10292

Också till stämmorna. Man behöver ett regnskydd som är högt i tak, så att man kan sitta på en stol och spela under det.

Men tillbaka till ryggan: Jag orkade inte med att sy S-formade axelband, det blev raka istället. Jag ska göra en snörstänging. Om det blir pösigt i stängingen ska jag sy på en liten bit kardborreband, så att man liksom kan "vika ner" snörstängingen när man stängt den. Då borde regnet rinna av istället för in i säcken.
 
Okej, den lilla ryggsäcken är färdig. Den blev bättre än jag trodde innan! Den är som en påse med axelband. Jag skippade locket. Den blir hyffsat stadig om man sätter i ett sittunderlag i den. Som packpåse i stora ryggan kommer den att tjäna ett bra syfte också.

Jag får väl försöka ta foto på den och posta på "Gör det själv"-forumet... Borde köpa en våg och väga den också. Har ingen aning om vad den kan väga, men jag gissar på några få hundra gram.

Jag sydde den för hand.
 
^_^; sa:
Okej, den lilla ryggsäcken är färdig. Den blev bättre än jag trodde innan! Den är som en påse med axelband. Jag skippade locket. Den blir hyffsat stadig om man sätter i ett sittunderlag i den. Som packpåse i stora ryggan kommer den att tjäna ett bra syfte också.

Jag får väl försöka ta foto på den och posta på "Gör det själv"-forumet... Borde köpa en våg och väga den också. Har ingen aning om vad den kan väga, men jag gissar på några få hundra gram.

Jag sydde den för hand.

Om du tänker efter lite behöver du inte bry dig om att stadga upp den med sittunderlag eller dylikt. Även om du slänger i lite mer än du räknat upp, varmtröja, termos mm så ska du fortfarande bära rätt lätt och en kort tid (_dag_tursryggsäck).

Ser fram emot fotot! Kanske man får tillräckligt med nya idéer för att ge sig på ett nytt syprojekt för de långa vinternätterna. Får väl ta ett på min egen hemsydda och bidra med.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
^_^; sa:
Okej, den lilla ryggsäcken är färdig. Den blev bättre än jag trodde innan! Den är som en påse med axelband. Jag skippade locket. Den blir hyffsat stadig om man sätter i ett sittunderlag i den. Som packpåse i stora ryggan kommer den att tjäna ett bra syfte också.

Jag får väl försöka ta foto på den och posta på "Gör det själv"-forumet... Borde köpa en våg och väga den också. Har ingen aning om vad den kan väga, men jag gissar på några få hundra gram.

Jag sydde den för hand.

Om du tänker efter lite behöver du inte bry dig om att stadga upp den med sittunderlag eller dylikt. Även om du slänger i lite mer än du räknat upp, varmtröja, termos mm så ska du fortfarande bära rätt lätt och en kort tid (_dag_tursryggsäck).

Ser fram emot fotot! Kanske man får tillräckligt med nya idéer för att ge sig på ett nytt syprojekt för de långa vinternätterna. Får väl ta ett på min egen hemsydda och bidra med.

Mvh
Peter P.

Mjo men den tenderar att rasa ihop lite i ryggen. Den är ju "bara" en påse. Grejjerna ramlar ner i botten, och då blir den lite vikt i ryggen. Om jag har ett sittunderlag i den så blir det lättare att stapla grejjerna på varandra, och den håller formen bättre. Fördelen med sittunderlag är att jag kan lägga det under höften, där frös jag nämligen när jag sov på turen. Iofs kanske köldproblemen löser sig om jag köper en bättre sovsäck...

Thermarestet får jag nog inte ner i ryggan, inte om jag tänkt packa något mer i den i alla fall.
 
Om man har kompressionsremmar på säcken kan man genom att rulla termos och andra grejer i t ex regnkläder och värmeplagg skapa en uppstyvning av det man bär utan ryggplatta. Man gör ett litet paket, stoppar ner i tygpåsen och drar sedan åt med kompressionsremmarna så att inte allt hamnar i botten på påsen. Moonbows Gearskin bygger ju på denna princip fast för hela packningen.

Jörgen
 
^_^; sa:
Kompressionsremmar? Tja, jag antar att jag skulle kunna sy på två par skosnören som man kan knyta åt med.
Jag tror att ett enkelt snöre är en av de bästa lösningar man kan hitta. Om man vill kan man ju t o m använda en tältlina vid behov, men det är klart att en bit nylonlina väger ju inte så mycket. Kolla denna länk för designtips:
http://www.mchalepacks.com/ultralight/detail/sub_pop.htm

Jörgen
 
^_^; sa:
Mjo men den tenderar att rasa ihop lite i ryggen. Den är ju "bara" en påse. Grejjerna ramlar ner i botten, och då blir den lite vikt i ryggen. Om jag har ett sittunderlag i den så blir det lättare att stapla grejjerna på varandra, och den håller formen bättre. Fördelen med sittunderlag är att jag kan lägga det under höften, där frös jag nämligen när jag sov på turen. Iofs kanske köldproblemen löser sig om jag köper en bättre sovsäck...

Thermarestet får jag nog inte ner i ryggan, inte om jag tänkt packa något mer i den i alla fall.

Ska du ha med sovsäcken i lillryggan för en dagsutflykt?? Och vad gör det att den rasar ihop och alla 5-6 grejerna ligger huller om buller? Strunt i det är vad jag skulle göra (och gjort). Jag har haft termos, vattenflaska, lunchpaket, chokladkaka, varmtröja, vantar inne i "påsen" samt regnställ fäst på sidorna på toppturer och det gör inte det minsta att den blir lite hängig. När kommer fotot?!?!

Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar