Hur uppbokade blir nattågen?

Halloj!

Någon som har bra koll på hur uppbokade nattågen från Abisko (eller däromkring) till Stockholm blir under sommaren? Är sugen på att göra en vandring med obestämt hemresedatum, men det beror på hur lätt det är att få tag på en tågbiljett, föredragsvis i sovkupé.

Hej, vi är många som undrar samma sak, men det finns knappast något vettigt svar på frågan. Lite förenklat är det säsong för fjällvandring från midsommar till mitten av september. Och högsäsong från mitten av juli till mitten av augusti. Jag själv vågar inte åka upp utan hembiljett, men denna kan ju köpas med rätt till ombokning. Ok, man kanske inte får tag på en sovplats i det läget, men man kommer nog i alla fall hem........

Från första veckan i september brukar det finnas enstaka ligg- eller sittplatser.
Jag brukar kolla biljetter när jag kommer tillräckligt nära bebyggelse så jag har mobiltäckning.
Finns det ingen biljett den dagen så kollar jag nästkommande dagar.
I värsta/bästa fall så blir det en dag eller två extra på fjället.
Har även tagit en hotellnatt i Kiruna någon gång. En öl, en dusch och lite mat är inte fel. I den prioritetsordningen :)

Skulle förresten inte liggvagnarna försvinna i de nya tågen som kommer "vilket år som helst"?

Från första veckan i september brukar det finnas enstaka ligg- eller sittplatser.
Jag brukar kolla biljetter när jag kommer tillräckligt nära bebyggelse så jag har mobiltäckning.
Finns det ingen biljett den dagen så kollar jag nästkommande dagar.
I värsta/bästa fall så blir det en dag eller två extra på fjället.
Har även tagit en hotellnatt i Kiruna någon gång. En öl, en dusch och lite mat är inte fel. I den prioritetsordningen :)

Skulle förresten inte liggvagnarna försvinna i de nya tågen som kommer "vilket år som helst"?
Det där sista gav mig ångest. Blir det dyrare att åka nattåg då ifall man inte vill sitta upp hela natten?

Har någon förklaring getts?
Allmänt så är den typen av resor på väg bort. Där man bokar en ganska billig resa och sen hamnar i en lägenhet el rum el el tågkupe med andra random resenärer som också bokat en billig resa. Vanligt på skidresor förr, men finns knappt längre. Och folk har ju blivit lyxigare av sig, och gillar inte enkel standard numera.

Allmänt så är den typen av resor på väg bort. Där man bokar en ganska billig resa och sen hamnar i en lägenhet el rum el el tågkupe med andra random resenärer som också bokat en billig resa. Vanligt på skidresor förr, men finns knappt längre. Och folk har ju blivit lyxigare av sig, och gillar inte enkel standard numera.
Att folk generellt blivit lyxigare av sig är även min uppfattning, men när jag åker liggvagn så är jag inte ensam om det. Det verkar finnas ett sug efter att åka med liggvagnsstandard - även om inte alla vill åka så.

Jag brukar fara upp till Gällivare i slutet på augusti och hem typ andra veckan i september och då har det varit bra att ha en sovplats bokad.

Sen gjorde tågstrulet i fjol att det ändå blev flyg hem vilket kändes skavigt. Vi får hoppas att myndigheter och operatörer får ihop det i år.

Jag brukar fara upp till Gällivare i slutet på augusti och hem typ andra veckan i september och då har det varit bra att ha en sovplats bokad.

Sen gjorde tågstrulet i fjol att det ändå blev flyg hem vilket kändes skavigt. Vi får hoppas att myndigheter och operatörer får ihop det i år.

Förra året var det inte så kul. Fick besked om att det skulle bli ersättningsbussar hit och dit.
Slutade med att jag avbokade tåget och tog flyget till Kiruna i stället.
Som bonus var flyget halva priset. Helt galet.

I dag har SJ sitt sommarbiljettsläpp och lite överraskande finns nattågen med där. Flertalet avgångar till övre Norrland är nu bokningsbara fram till slutet på juli, även om en del är blockerat med den vanliga hänvisningen till planerat banarbete. Priserna ser spontant bra ut, och det lär ju ändras. Skynda fynda!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg