Så här står det i artikeln du länkade till:
"Riksviltvårdskonsulenten vid Jägarnas Riksförbund, Ulf Kallin, framhåller att samhället har rätt att eftersöka och avliva skadade djur, även på annans mark."
Kort sagt, "myndigheterna" verkar inte vara tvungna att kontakta jakträttsinnehavaren innan man avlivar ett djur som här. Att det sedan skrivs i lokalpressen att jakträttsinnehavaren stod för avlivandet kan ju vara ett missförstånd från polisens, lokalpressens eller nån annan informationsansvarigs sida, det finns inget skäl för "myndigheterna" att ljuga om saken.
På det hela taget är det ju inte ens kontroversiellt? Inte som att man inte får gå in på grannmarken efter ett skadskjutet djur utan att fråga (även om det naturligtvis tillhör god ton att åtminstone meddela att så görs), så varför skulle Grimsö ens vilja mörka att de inte gått via jakträttsinnehavaren??
Du har en poäng, det märkliga var kanske en felskrivning i tidningen.
Man måste väl kontakta markägaren, eller polisen, vid eftersök på annans mark? Det är jag rätt säker på. Sen får naturligtvis ingen markägare motsätta sig ett eftersök, om han mot förmodan skulle vilja det. Men jag tror att informationsbiten är rätt tung här(?) Har bestämt för mig att ha läst om några jägare som bötfällts för att ha underlåtit att få tag i markägare/polis vid eftersök.
Men frågan är ju om markägaren/na får något att säga till om vid tjäderhåvning. Det är ju deras jakträtt.