Jag håller inte med Gustav om liknelsen med IKEAmöbler. För mig är montering av IKEAmöbler betydligt lättare än injustering av cykelväxlar.
Jag har monterat lite IKEAmöbler och det finns oftast en föredömlig bruksanvisning med steg för steg.
När det gäller cykeljustering har jag läst flera böcker som inte lyckats beskriva just det kritiska men när det är rätt justerat - det är något med saker som ska ligga på rak linje men har aldrig lyckats begripa det, till glädje för min cykelhandlares plånbok
Men har någon tips på en riktigt bra begriplig youtube-film om växeljustering (utanpåliggnade) så skulle jag bli glad.
Jag är helt överens om var man kan skruva och inte och hur saker i växlen då reagerar men inte just "hur vet man att det är rätt".
Jag vill inte ha svaret - det märker man ju när man cyklar - det ska ju finans ett sätt att med cykel upp&ner eller i mek-ställ kunna säga att nu är växlarna rätt justerade.
Senaste försöket var att köpa Haynes mekbok ((som annars gör bra bilmekböcker) på Biltema men inte heller denna bok var tillräcklig - sen var den bra i flera andra avsnitt men varför ska inte jag, ingenjör men inte mekaniker, med normalt ocentrerad tumme kunna lära mig justera cykelväxlar?
Filmhjälp tack!
/Patrik, det kanske finns hopp...
Testa att byta vajrarna och höljena. Växlar cykeln rent åt ena hållet men inte åt andra hållet är vajrarna normalt dåliga. Fungerar allt korrekt är själva justeringen ganska självförklarande och enkel. Med största anledning beror dina problem på att något inte fungerar ordentligt. Överlägset vanligaste problemet på cyklar med "sparsamt" underhåll är att vajrarna kärvar. Själva justeringen är bara att ställa vajerspänningen så att växeln växlar rent och ställa övre och undre stoppet. Enklast är att sätta cykeln i ett cykelställ på någon lämplig växel. Skruva på vajerspänningen samtidigt som du vevar runt pedalerna. Du märker när det fungerar. Får du det inte att fungera så är det något annat fel, vanligtvis slitna vajrar och höljen eller ett snett växelöra. Din cykelhandlares hemlighet är nog helt enkelt att han servar cykeln så att mekaniken fungerar korrekt innan han justerar växlarna. Slitna vajrar och höljen var åtminstone lösningen för mig när jag misslyckades de första gångerna jag försökte justera växlar. Jag envisades med att försöka smörja upp mina gamla slitna vajrar och höljen. När jag drog i dem tyckte jag att de gled bra. Men växlen krånglade hela tiden. Det varade nog i flera år. Det var först efter internet och internet forum jag började ana hur viktiga vajrarna är. Jag bytte alla vajrar och höljen, och alla problem med krånglande indexerade växlar försvann mer eller mindre.
Senast ändrad: