STF har ju sina stugor utlagda så att man ska kunna ta sig från stuga till stuga på en dag. Det är väl tillräckligt tycker jag. Är det lite längre, kanske uppåt 20 km och längre kan man kanske lägga ut någon slags rastplats emellan, ungefär som STFs små rastskydd/säkerhetsstugor.
Om man ordnar med eldplats kommer människor att börja leta bränsle i omgivningarna. Det bästa är nog då att köra upp ved så att inte det blir röjt kring platsen.
Instämmer i att avstånd är bättre. Inte för att det är så nödvändigt i och med kartan. Det känns som att det inbjuder till att man ska strunta i karta/kompass.
Varför inte följa samma stil på ledmarkeringar som i övrigt?
Med vänliga hälsningar
Peter P.
I låglandet förefaller mig avståndsmarkeringar helt överflödiga. Man kan uppskatta avstånden på kartan. I fjällen ger förstås höjdskillnaderna en fingervisning; det som dock inte syns på kartan är block, tät vegetation och andra terränghinder. Man ska vara förberedd på sådana överraskningar, dvs. såpass tränad, eller såpass lätt packad att man klarar av att en etapp plötsligt blir ett par timmar längre än beräknat.
Den största svårigheten med låglandsvandring (om det alls diskuteras här, det är ju ett fjällmöte!?) är vatten. På mina få låglandsturer har jag mest litat till läger vid vindskydd vid sjöar, eftersom det ofta finns platt och bra mark där. En gång tältade jag vid torpet Svensbo i Östergötland och var då beredd att traska iväg till en sjö någon kilometer bort, med läskeflaska. Till min stora glädje fanns 10 minuter bort en frisk källa invid vägen, märkligt nog inte markerad på kartan; ej heller signalerad vid torpet. Fast tvätta sig var lite svårare.
Annars är sjöarnas stränder ofta mycket svåra att bedöma. Speciellt i mina hemtrakter är många sjöar ofta nästintill omöjliga att nå fram till.
När det gäller bränsle så gillar jag arrangemanget utmed Sörmlandsleden där vandrare ofta uppmanas ett gott stycke före ett vindskydd att samla eventuellt bränsle från marken (att bryta grenar och kvistar är förbjudet). Inget jag behövde dock.
Något väsentligt som jag tror fattas på minst ett ställe i Östergötland (Öna)
är tydliga skyltar om när man går in i eller ut ur ett naturrreservat, och vilka reservationer som gäller. De är inte alltid markerade på kartan, vad jag kan minnas.