Om personen inte är förmögen att kommunicera sina behov av hjälp så spelar det ju ingen roll om man frågar? Eller menar du att personen plötsligt blir förmögen att kommunicera om man frågar?Dina scenarion utgår ifrån att personen i fråga har full förmåga att kunna kommunicera sina behov om hjälp. Själv kan jag tänka mig situationer då det inte alltid är så.
Och om Pelle INTE lyckas nicka så går Olle bara därifrån?Olle däremot, han stannar, går fram och frågar Pelle om han drukit för mycket. Pelle klarar av att långsamt skaka på huvudet. Olle frågar då om han behöver hjälp. Pelle lyckas nicka.
Grundfrågan här var ju hur man på långt håll kan signalera att läget är ok och att man inte behöver hjälp, för att sen komma in på om det finns nåt sätt att på motsvarande sätt FRÅGA om nån behöver hjälp.Och ja, Olle kunde frågat "behöver du en ambulans?" istället för "behöver du hjälp?", så för förtydligandets skull så tillägger jag att jag anser att det är samma sak i detta fall.
Om vi nu ska kunna fråga "Behöver du ambulans?", "Behöver du hjälp att resa dig upp?", "Behöver du komma in i värmen?" etc så får vi nog lov att gå över till semaforering.