Hur ser din drömkanot ut?

Sen har jag ju en drömkajak till.

Och den kan lättast beskrivas som en lättsväng skeddakajak på cirka 520 vattenlinjelängd och rätt trygg för ordentligt bus. Rollvänlig. Packmöjligheter för en vecka eller två. Den är lätt såklart. Den har liten sittbrunn, integrerad pump och rätt låg profil. Kort sagt kan man säga att den redan finns, en Clapotis (se bilder på kajak.nu), fast vår vän Johan har ju gjort dem med storsittbrunn och med lite högre däck än vad jag önskar. Vi brukar tjata på honom att bygga Clapotis "Lowrider" med lite tightare stuk, men vi vet ju innerst inne att det inte blir så...

Men en drömkajak är det likväl för både "expedition" och tokbus. :)

min andra "långa kajak" men i kolfiber vikt ca 18kg :) Å båda utustas med Vajdas höj/sänkbara racingsits (som även går att tillta fram å bak)
/Janne
Din andra långa kajak i 18 kg låter trevligt. Lite manuell justering av sitshöjden borde man kunna fixa med en extra uppsättning långa skruvar och distansmall mellan plattform och sits.
För lite rolig motionspaddling är ändå en racer svårslagen. Skulle dock behöva lite mer muskler, mindre bilringar, bättre balans och kondition för att de skall komma till sin fulla rätt.

Jag har numera en sådan "lång kajak", inte kolfibervarianten, men med höjd sits! Originalsitsen sitter på skenor (dvs distanser) som gör den högre. Kan göras på enklare sätt om så önskas förstås. Med skenor kan man även ändra lutningen, men så ser det inte ut i mitt fall.

Din andra långa kajak i 18 kg låter trevligt. Lite manuell justering av sitshöjden borde man kunna fixa med en extra uppsättning långa skruvar och distansmall mellan plattform och sits.
För lite rolig motionspaddling är ändå en racer svårslagen. Skulle dock behöva lite mer muskler, mindre bilringar, bättre balans och kondition för att de skall komma till sin fulla rätt.

Jag som lärt mig paddla lite på egen hand i vuxen ålder undrar om det för en vanlig dödlig verkligen går att lära upp balansen så att man klarar av en modern racer. Jag blir bara lååååångsamt stabilare i min pråm till motionskajak (520x51 cm), och fortfarande har jag för dålig balans för att ta i för fullt i den.

Sen tycker jag det verkar som om balansen inte bara tar längre tid att lära upp med åldern, den blir väl sämre med åldern också? Man hör ju ofta gamla tävlingskanotister som lägger av med sina racers och går över till motionskajaker istället. Men det kanske beror på att man måste ha väldigt hög träningsmängd för att underhålla balansen snarare än att balanssinnet inte längre kan nå samma nivå?

OT: Balans
Jag kan inte kvantitativt säga hur de olika sakerna du nämner spelar in, men det ligger väl en hel del i allting du nämner.

Själv är jag född -62 och har paddlat halvregelbundet i fem år ungefär. Första två-tre åren i havskajak, men efter halva den tiden även i en motionskajak (46 cm). Jag övade i grund sjö på senhösten, och när våren kom med öppet vatten blev jag lite tryggare och paddlade i en del vågor på Mälaren.

Därefter sålde jag båda kajkerna och köpte en Extreme för några år sen. Den kändes bombstabil när man vant sig vid motionskajaken, och jag paddlade den tom vintertid utan oro.

Har dock paddlat mindre på sistone och för att få tillbaka mer balans så skaffade jag en billig äldre tävlingskajak (stabilitet som en VKV 102) och konstaterade förvånat att den gick bra att paddla försiktigt. Har gjort det några gånger under vintern (liten sjö) och plurrade inte då i alla fall.

Kan dock konstatera att för lite paddling har stor betydelse. Jag paddlade min Extreme, med rejält med packning på lite skvalpiga öppna vatten (Djurö-Tärnskär) nyligen och inte plurrade jag, men jag hade problem att ligga i min flickväns lägre hastighet och känna mig helt trygg när det var vågor i kors...

Jag tror träning har stor betydelse även om man naturligvis har olika personliga förutsättningar också.

Jo nog är det så att man tappar med ålder! Ove Emanuelsson(67) nämnde att kanoter han lätt hanterade för några år sen kan va omöljiga idag! Det beror helt på dagsformen sa han!
Har själv märkt om man suttit i nåt "stadigt" en hel vinter får man lite "inkörningsproblem" i början på våren när man sätter sig i nåt roligare,snabbare,rankare!
Tror dom som börjat i unga år med ranka båtar har mkt gratis mot oss lite äldre som försöker :)
Ps bra sitthöjningstips Arneri, oftast är ju det enkla det bästa!!

/Janne

Senast ändrad:
Drömkajaken

är svår att realisera men inte omöjlig.

Har för mig att det finns flera liknande trådar tidigare.

Jag vill ha ett bra balansroder helst placerat en bit in från aktern för att det skall bita även i akterlig sjö där aktern hamnar ovanför vattenytan.

Rodret skall kunna retraheras helt i samband med landningar på långgrunda stränder.

Rodret skall inte gå sönder vid grundstötning både framlänges och baklänges. Helst skall funktionen då lätt kunna återställas från sittbrunnen.

Gärna pinnstyrning men framförallt bra mothåll för fötterna vid paddling utan att rodret vaggar fram och tillbaks.

Kajaken skall medge snabb marschfart under långa pass utan att jag blir alltför trött. Toppfarten inte riktigt lika viktig.

Kajaken skall vara lätt att manövrera både i vågor och vindar. Vaka bra även med veckolast. Klara belastas med ca 150 kg besättning/packning/vätska.

Utbytbar sits. Möjlighet till Eskil är ett plus men inte avgörande.

Framförallt skall jag trivas med känslan i sittbrunnen både paddlandes och vid fotografering, kikartittande, fika under gång etc. Åtkomligheten av kameror kartor GPS fika mm skall vara god.

Någorlunda oöm. Lättåtkomliga packutrymmen med bra tätning.

Sist men inte minst estetiskt tilltalande.

Thure

Jag var nöjd med min förra kanot som jag köpte i Mali. Tyvär så var den lite väl stor för att ta hem så den såldes igen efter att ha paddlat 800 km under 5 veckor. Hade jag hittat något liknade på den svenska marknaden skulle jag inte ha tvekat att köpa den...

mali_2005_07.jpg

De två franska killar som jag paddlade med.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Häfftigt Stellan!!

Är du uppkopplad i Kazakstan??

Sista bilden ser ut som i Ramnäs det händer inte så mycket där heller :)

Lycka till med resten av resan!!

Hans Friedel

är svår att realisera men inte omöjlig.

Har för mig att det finns flera liknande trådar tidigare.

Jag vill ha ett bra balansroder helst placerat en bit in från aktern för att det skall bita även i akterlig sjö där aktern hamnar ovanför vattenytan.

Rodret skall kunna retraheras helt i samband med landningar på långgrunda stränder.

Rodret skall inte gå sönder vid grundstötning både framlänges och baklänges. Helst skall funktionen då lätt kunna återställas från sittbrunnen.

Thure

Just den typen av roder du nämner verkar ju numera finnas på marknaden, Kari-Tek gör ju en kombinerad skädda/roder konstruktion som är hydrualiskt styrd från sittbrunnen, kolla http://www.kari-tek.co.uk/html/skeg_systems.html

Skulle vara intressant att se det hela i verkligheten...

/Rickard

Sitsen

Fär min del vill jag ha en Bell Magic i strip. Existerar inte i sinnesvärlden och är alldeles för dyr att importera. Har dock en ritning som nog blir lika bra (någon gång). Ni som längtar efter kajaksitsar som går att höja/sänka: Skulle det inte gå att ha en luftficka (Typ paddelflottör) under sitsen, så kan man släppa ut/blåsa in luft efter önskemål. Det skulle i varje fall jag pröva om jag paddlade kajak... Anna

Jo det kanske skulle gå om man under sin vanliga sits hade nån gummiblåsa som kunde höja å sänka sitsen i 2 "lägen"
Du skulle sitta bra å paddla effektivt i ditt höga läge å om du hamnar i riktigt busväder lätt kunna släppa ut luften å nå det stadiga bottenläget!

En "drömkajak" skulle väl kunna vara Nelo Inuk fast med stor sittbrunn! Vilket himmla tjat det blev om stora sittbrunnar :)

/Janne

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg