Olika typer av paddlare

Klockren träff

Kände hur motionspaddlaren träffade som ett hammarslag i skallen... I mina skott finns det bara luft, och halvliters PETflaska framför kapellet.

Som en fläskläpp

Just nu är jag skrivbordspaddlare i väntan på att någon ska köpa hästen så att pengarna kan investeras i kajak med tillhörande utrustning. Därefter kommer jag väl stå någonstans mitt emellan motionären och havskajakisten. Jag bor vid havet, kommer paddla mycket själv (hitentills har jag inte sett en endaste liten kajak och jag har ändå bott här i mer än 6 månader :( ) och regelbundet för att jag anser att paddling är en av de roligaste motionsformerna utomhus och i vatten. Sedan måste jag ju erkänna att det är roligt med pryttlar och jag tror att man såhär i början lätt köper på sig lite väl många "bra och ha" samt "det gäller säkerhet"-grejor...

Skrattade gott åt beskrivningarna man kan med lätthet placera en del personer som man har råkat på när man har intresserat sig för paddlingen :)

Tack Erik,

nu har jag fått en förklaring på vad som håller på att hända med mig.
Efter kursen med Dubside förra sommaren så täljde jag mig en grönlandspaddel. I våras så skaffade jag mig en tuiliq. Numera så är vart 10:de paddeltag en roll (vilket förmodligen kommer att påverka min sluttid på DKM) och jag drömmer våta drömmar om SOFar klädda med kanvas.
När jag hade läst Eriks typbeskrivning så gick jag och kollade spegeln, och mycket riktigt så har jag fått ett rejält helskägg, min diagnos är tydlig. Jag håller på att förvandlas från havskajakist till qayakist!!!

/Mattias

PS är det någon som har en hög med ribb och duk och vill byta mot en skäddakajak i glasfiber?

Tack

Kanonbra med en lista.
Fann till mitt stora förtret att jag passade in på väldigt många olika typer.
Just detta problem att FACK'a sig upplever jag som extemt ansträngande detta gjorde att jag sökte mig bakåt till mina rötter med skidor under fötterna och cykel under rumpan i vinter och vår, bara för att fina att precis samma hämmande fackande härskar även här. Har nu rotat fram de gamla brottartrikåerna där är det inget sådant här facktrams och till och med de IOK hjälper till att hålla rent bland avarterna.

Blomkål åt folket.

Hmmm har bara paddla ett kort tag och har redan gått från ett fack till ett annat! Började som havskajakist med viss dragning mot glidarn och motionspaddlarn. Sen har det blivit mer och mer qayakist.....ligger i hårdträning för att lära mig rolla ;)

Mitt liv som Qayakist:

Njuter av paddlandet.

Skägget hade redan innan, våtdräkt är bra om man tillbringar mkt med en upponervänd kajak. Dubside hade jag inte en aning om vem det var innan en kompis (Ala) berättade. En helg i Blekinge iklädd ett svart ullunderställ och svart mössa...de tyckte vi hade vissa likheter. Sen satt mitt nya användarnamn "Trikåmannen" som en käftsmäll!

Mina framstidsplaner som qayakist:

Fortsätta njuta av paddlandet!
Lära mig rolla,åtminstone på ett par olika sätt....
Funderar på att göra mig en grönlandspaddel, främst av två anledningar.. den verkar rolig och är billig. Ett trästycke kan inte kosta så mkt
Att göra en egen kajak har jag faktiskt en liten tanke på. Tar tid men den blir billig, snygg och bra.
En ihopfällbar kajak har ju vissa fördelar om man inte kan ha sin kajak på ett annat ställe än sin lägenhet. Men en hårdskalskajak lockar ju mer.

Jag är också cyklist, och inom den gruppen finns det ett gäng som kallas för solskenscyklister.
Min undring är då, om det finns solskenspaddlare? Sådana som är rädda för hemska moln och, ännu värre:REGN!! Skulle tro att det finns rärr många.

väder är läskigt!

väder (och natur) är ju rätt läskig töverlag; när det blåser, när det är molnigt, när det kommer nederbörd, är för soligt med mera. Det finns alltid nåt att skylla på för att hålla sig inne!

Så det finns definitivt solskenspaddlare. Förutom skrivbordspaddlare är jag nog även definitivt solskenspaddlare :)

Men som tur är lyckas jag övervinna det ibland och ge mig ut i den läskiga naturen i det läskiga vädret och då är det oftast väldigt skönt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats L Synpunkter olika havskajaker Paddling allmänt 0
rois Effektivitet hos några olika släproder Paddling allmänt 14
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Anders V Olika skäddakonstruktioner Paddling allmänt 10
Micke U Tips på olika tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
H Linde en var, men olika Paddling allmänt 11
Strmbrg Ni som paddlat olika båtar (före köp): Paddling allmänt 6
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg