Hur ser din drömkanot ut?

Jo det kanske skulle gå om man under sin vanliga sits hade nån gummiblåsa som kunde höja å sänka sitsen i 2 "lägen"
Du skulle sitta bra å paddla effektivt i ditt höga läge å om du hamnar i riktigt busväder lätt kunna släppa ut luften å nå det stadiga bottenläget!

En "drömkajak" skulle väl kunna vara Nelo Inuk fast med stor sittbrunn! Vilket himmla tjat det blev om stora sittbrunnar :)

/Janne

The INUK 98 is built and custom fitted to the paddlers specifications by Kirton Kayaks in Devon.
(från Kirtons hemsida...)

Och då borde det väl gå att få sittbrunnssargen (813 mm) från C-Trek på samma sida. Den lättaste Kirton Inuk väger 15 kg så med ett SealLineroder skulle det (nästan) kunna vara en riktigt bra kanot. Anledningen till mitt "nästan" är de konkaviteter som jag fått nog av från min andra engelska kanot...

Och tjat om roder...

Just den typen av roder du nämner verkar ju numera finnas på marknaden, Kari-Tek gör ju en kombinerad skädda/roder konstruktion som är hydrualiskt styrd från sittbrunnen, kolla http://www.kari-tek.co.uk/html/skeg_systems.html

Skulle vara intressant att se det hela i verkligheten...

/Rickard

Kul att någon tänkt i liknande banor. I och med att både Valley och P&H säljer systemet i nya lådor borde det komma till Sverige snart.

Nån som vet mera?

Thure

Jag tror att Johan&Sara på Escape kajakcenter i Göteborg/Önnered vet mera. Vi har köpt ett Kari-Tek skeddakoncept till kanotföreningens lånekajaker, alltså utan roderanspråk. Jag tror att Escape säljer och de borde veta mer om "roderdelen" också...

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg