Tittar man lite snabbt på utbudet av nya kanoter i Sverige idag så verkar det finnas modeller så att alla skulle kunna få sin dröm uppfylld. Men funderar man lite djupare så är väldigt många varianter av samma tema. Inget ont om det men hur ser din drömkanot ut - eller har du två, eller tre? Kanske kan vi väcka kanottillverkarna om vi spånar lite idéer här och de ser att det faktiskt finns ett intresse för nischade kanoter? Vad de sen kommer att kosta beror på hur många det säljs...
Min drömkanot är avsedd att användas till motion och dagsturer mestadels inomskärs men bitvis även på lite oskyddade vatten. Det ska vara lätt att ta sig i och ur och den ska flyta högt om jag skulle trilla. Jag gillar idén med en surfski-brunn inbyggd i en däckad kanot som Think FIT har annars ska den ha skott både fram och bak. Givetvis ska det finnas plats för mina 45
r under däck och jag ska få ner mina 195 cm utan problem (ca 90 cm lång brunn). Om jag skrivit styrketräning istället för motion skulle bredden inte varit viktig men jag vill klara en bra marschfart för att öka min räckvidd för dagsturerna. Vikten är viktig för att lätt bära ner till sjön och inte dra sig för att lasta på biltaket och utforska nya vatten. Rodret bör vara ett Sealline/Smarttrack eller motsvarande för att tordas ge sig ut på okända vatten och även att kunna paddla in mellan öar där det är sjögräs eller tång. Handtag fram och bak och eventuellt några däckslinor.
Längd: 5,50 - 5,70 m
Bredd: 0,52 - 0,55 m
Vikt: 15 - 18 kg
Deplacement: 86 (jag) + 15 (kanoten) + 10 (paddel, kapell, fika, kläder) kg ≈ 110 kg
Färg: RAL1028 som syns bra på vattnet! http://www.vajdamr.sk/color.html
Vad saknar du på marknaden idag?
Min drömkanot är avsedd att användas till motion och dagsturer mestadels inomskärs men bitvis även på lite oskyddade vatten. Det ska vara lätt att ta sig i och ur och den ska flyta högt om jag skulle trilla. Jag gillar idén med en surfski-brunn inbyggd i en däckad kanot som Think FIT har annars ska den ha skott både fram och bak. Givetvis ska det finnas plats för mina 45
Längd: 5,50 - 5,70 m
Bredd: 0,52 - 0,55 m
Vikt: 15 - 18 kg
Deplacement: 86 (jag) + 15 (kanoten) + 10 (paddel, kapell, fika, kläder) kg ≈ 110 kg
Färg: RAL1028 som syns bra på vattnet! http://www.vajdamr.sk/color.html
Vad saknar du på marknaden idag?