Hur ser din drömkanot ut?

Tittar man lite snabbt på utbudet av nya kanoter i Sverige idag så verkar det finnas modeller så att alla skulle kunna få sin dröm uppfylld. Men funderar man lite djupare så är väldigt många varianter av samma tema. Inget ont om det men hur ser din drömkanot ut - eller har du två, eller tre? Kanske kan vi väcka kanottillverkarna om vi spånar lite idéer här och de ser att det faktiskt finns ett intresse för nischade kanoter? Vad de sen kommer att kosta beror på hur många det säljs...

Min drömkanot är avsedd att användas till motion och dagsturer mestadels inomskärs men bitvis även på lite oskyddade vatten. Det ska vara lätt att ta sig i och ur och den ska flyta högt om jag skulle trilla. Jag gillar idén med en surfski-brunn inbyggd i en däckad kanot som Think FIT har annars ska den ha skott både fram och bak. Givetvis ska det finnas plats för mina 45:eek:r under däck och jag ska få ner mina 195 cm utan problem (ca 90 cm lång brunn). Om jag skrivit styrketräning istället för motion skulle bredden inte varit viktig men jag vill klara en bra marschfart för att öka min räckvidd för dagsturerna. Vikten är viktig för att lätt bära ner till sjön och inte dra sig för att lasta på biltaket och utforska nya vatten. Rodret bör vara ett Sealline/Smarttrack eller motsvarande för att tordas ge sig ut på okända vatten och även att kunna paddla in mellan öar där det är sjögräs eller tång. Handtag fram och bak och eventuellt några däckslinor.

Längd: 5,50 - 5,70 m
Bredd: 0,52 - 0,55 m
Vikt: 15 - 18 kg
Deplacement: 86 (jag) + 15 (kanoten) + 10 (paddel, kapell, fika, kläder) kg ≈ 110 kg
Färg: RAL1028 som syns bra på vattnet! http://www.vajdamr.sk/color.html

Vad saknar du på marknaden idag?

Din drömkajak låter riktigt trevlig, skulle nog passa även mig bra. Men gärna 3-delad också:

3pskua2zx4.jpg

Så den blir superenkel att transportera och går att förvara i lägenhet.

Jag var nöjd med min förra kanot som jag köpte i Mali. Tyvär så var den lite väl stor för att ta hem så den såldes igen efter att ha paddlat 800 km under 5 veckor. Hade jag hittat något liknade på den svenska marknaden skulle jag inte ha tvekat att köpa den...

mali_2005_10.jpg

Min kanot i Mali

mali_2005_07.jpg

De två franska killar som jag paddlade med.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Delningen borde inte vara något problem produktionsmässigt nu för tiden med CNC-frästa pluggar för formarna. Men vikten blir troligen 1,5 - 2,0 kg per skarv för att bli hållbar. Med tunn eltejp över skarven så blir motståndsökningen försumbar utom vid höga farter...

Kul att någon tänker utanför boxen !

Roder och pedalsystem i havskajaker är ju riktigt usla för det mesta. Och dåligt med valmöjligheter. Det ser mycket bättre ut på racingsidan där man kan välja olika säten, fotplattor, roder etc.

Så havskajakerna borde ha system för att kunna ha olika sitsar, möjlighet att ställa in sitsen framåt-bakåt, och gärna höjd. Och då det gäller pedaler borde de vara stadigare, lättare att justera och det borde gå att sätta in styrpinne för den som vill.

Lettmann har det bästa systemet som jag sett hittills, men det finns ändå övrigt att önska. Point65 och Prijon är exempel på tillverkare som defintivt borde skärpa sig angående säten och pedaler.

Det börjar ju komma mer och mer nu något jag gillar - havskajaker som både går att ha kontakt i tuffare förhållanden, och ha fria knän (och rygg) för att paddla effektivt och snabbt.

En specialvariant jag funderat på är om man skulle kunna ha nån spak eller nåt för att växla mellan tuff-sjö-läge och snabbpaddlingsläge. I snabbpaddlingsläget åker sätet upp ett par centimetrar och ryggstödet släpps efter. Kan bli lite jobbigt att dra i spaken bara när man sitter på sätet...

Jag skulle gärna ha mer att välja på i nischen snabba havskajaker, där man idag återfinner bland andra Lettmann Speedliner. Men jag tror också den nischen är på frammarsch, vingpaddelns ökande popularitet bland havspaddlare bidrar.

Varför nöja sig med 3 delar

Varför inte platta paket oxså. Allt för lätt stuvning.
Vår faltboot väger 30 kg ......

Varför inte platta paket oxså. Allt för lätt stuvning.
Vår faltboot väger 30 kg ......

Man får en rimligt lättlagrad och lätttransporterad kajak som går väldigt fort att sätta ihop och som får prestanda mycket nära motsvarande hardshell-kajak.

Annars är nog min drömkajak en Feathercraft, kanske en K1 Expedition. Men den tar en halvtimma att plocka ihop.

Erik, jag vill ha en sån som du beskriver!!

Det enda tillägget är att jag drömmer om en sitslösning som går att höja till lågt racingläge och sänka till väldigt nära "durken"... Så kan man skruva upp och ner beroende på hur "snabb <=> trygg" man vill vara just för tillfället.

Erik, jag vill ha en sån som du beskriver!!

Det enda tillägget är att jag drömmer om en sitslösning som går att höja till lågt racingläge och sänka till väldigt nära "durken"... Så kan man skruva upp och ner beroende på hur "snabb <=> trygg" man vill vara just för tillfället.

Egentligen vore det enkelt för havskajaktillverkarna att montera en sitsplatta så lågt som möjligt. Sen sätter de en låg standardsits där men möjligheten att byta finns för de som vill.

Att lösa höj och sänk är inte omöjligt men kanske inte så många som frågar efter att kunna göra det ute på sjön. Både pris och vikt blir nog högre då. Kika på regelringen av fotstödet på Coboltkayaks så finns en bra idé att jobba vidare på.

Har 2 förslag på drömkajaken en är en Speedliner men med pinnstyrning rejält fotstöd (å fotpump) mitt andra förslag är min andra "långa kajak" men i kolfiber vikt ca 18kg :) Å båda utustas med Vajdas höj/sänkbara racingsits (som även går att tillta fram å bak)

/Janne

Har 2 förslag på drömkajaken en är enSpeedliner men med pinnstyrning rejält fotstöd (å fotpump) mitt andra förslag är min andra "långa kajak" men i kolfiber vikt ca 18kg :)

/Janne

Har inte provat Speedlinern som verkar trevlig - men din "andra långa" i 18 kg utförande låter mycket bra även om den är några cm bredare än vad jag skrev i introt. Egentligen är den dimensionerad för lite mer deplacement men den går ju bra tom också!

Sitshöjder

Jag och ClapotisJohan diskuterat detta lite då o då (på mitt initiativ skall väl tilläggas). Just nu är jag inne på att "nästa kajak" har låg sits från början (för busigare väder eller för riktigt långa dagar/veckor då man annars blir trött i "balansmuskeln"). Men behovet av att röra sig bättre i högre sits har jag kvar sedan första aha-upplevelsen i motionskajak.

På denna låga sits gjuter man två avbilder och lägger lätt och stumt distansmaterial av lagom tjocklek emellan. Sitsen skall ligga rätt tryggt i sitt negativ och erbjuda samma form fast lite längre upp. Denna löstagbara "höjare" kan fästas vid behov på akterdäck, eller stuvas under ben eller rentav i packutrymmena. Den säkrast i "aktiv-läge" med någon simpel lösning...

Inte så tungt, inte så svårt, inte så dyrt.
Tyvärr inte heller steglöst eller justerbart med en knapptryck. Men ändå...
I teorin är det en solklar succe! :)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg