Hur packar ni era ryggsäckar?

Sommarfjäll, allt tungt nära ryggen och högt upp. Tältet högst upp, lätt åtkomligt, bra sittplats vid blött underlag, snabbt att sätta upp under pausen regniga dagar (då endast yttertältet). Köket skall vara lättillgängligt under dagen liksom flytande näver = T-röd.

Vinterfjäll på skidor, allt tungt nära ryggen - och lågt placerat.

Regnställ lätt åtkomligt liksom torra sockar och annat jag behöver under dagen (ytterfickor). Kikare i en bröstficka så jag snabbt kan få upp den. (alternativt i en liten hemgjord ficka på ena axelremmen framtill).

Sovutrustningen = allt jag behöver för natten, packad i en vattentät packpåse, bara att lossa och lägga in i tältet när det är uppsatt = klart för natten.

Thomas

jag packar i fem avdelningar.
nerifrån o upp
5. sovsäck o puppa,- egen sopsäck
4. kläder o andra småsaker- egen sopsäck
3. thermos o mat
2. skovård o första hjälpen.
1. regnkläder o varm tröj, även ett litet kök.

enkelt att komma ihåg när man packar.

Extra sockar, extra underställ, regnkläder och förstärkningskläder högst upp. Man ska kunna öppna ryggsäcken och byta till torra kläder på 20 sekunder. Samma sak med regnkläderna.

Resten lastas i stort sett med avseende på vikt och volym.
Jag lägger gärna hårda saker längst ner så att man slipper efterspänna avbärarbältet i tid och otid. Komprimerad sovsäck passar bra till det.

Tältet stoppar jag stående i mitten av ryggsäcken. Packar resten vid sidan om.

Kök, vatten samt aktuell dygnsportion ligger i ena sidofickan. I den andra sidofickan har jag bränsle, så att jag slipper dränka hela ryggsäcken vid eventuellt läckage.

Prylar i topplocket, och liggunderlag vertikalt utanpå ryggsäcken.
CamelBak ovanpå topplocket.

Tunga saker nära ryggen.

Jag brukar försöka packa i den ordning jag behöver grejerna när jag packar upp och i den ordning jag vill packa sakerna om det är tokblött.

I topplocket (på min Crux Ak70 som är ganska stort): 200 g chokladkaka, ev ölkorv, nötter. Ev keps och "blöthandskar" om jag inte har dem på mig, pannlampa. Annat jox som man kan behöva under tur.

Under topplocket i en vattentät packsäck: tältet
När jag är framme så ska tältet upp först av allt och spöregnar det så behöver jag inte blotta nåt annat i packningen; bara att dra fram packpåsen och sätta upp tältet.
Detsamma när jag packar ner; spöregnar det kan jag packa ALLT annat i ryggan och försluta allt regntätt innan jag går ut för att riva tältet och är det blött så skyddar packpåsen mot att tältet ska blöta ner övrig packning.

I själva ryggsäcken men ovanpå sopsäcken som jag har i ryggan: stretchfleecejacka (hösttid)

I sopsäcken uppifrån och ner: kök, chokladkakor, matkassar (brukar som regel packa maten i vanliga plastkassar), kamerapryttlar (som inte behövs "akut"), ev övrig utrustning som lykta, stegjärn, sele etc. Detta "segment" utgör största och tyngsta delen av packningen. När tältet är uppe kan jag lasta ur detta i absiden. OM jag skulle få för mig att laga mat är inte köket långt borta heller.

Längst ner sovsäck, liggunderlag (om det är det upplåsbara), förstärkningsmössa, ev dunjacka, vantar och "natt"- och andra övriga kläder, dvs sånt som till varje pris inte får bli blött. Sopsäcken snörar jag igen i toppen och allt är därmed regnsäkrat. Använder aldrig regnöverdrag.
När tältet är uppe och maten och "hårdvaran" är i absiden pumpar jag upp liggunderlaget och kan stuva i lugn och ro.

I den mån jag har regnkläder brukar jag ha dem antingen i packpåsen med tältet eller i säcken ovanpå sopsäcken.

Ordningen inte 100% utan det beror lite på väder och vind. Dessutom "barmarkspackning". Viktmässigt är packningen hyfsat homogen med tyngdpunkt ungefär i bröstrygghöjd, dvs något ovan mitten men inte högst upp. Viktfördelningen är inte det centrala för mig utan jag packar så som jag vill ha om det spöregnar.

Lyckad packning

Jag gjorde mitt första vandring i somras, och kommer inte på vad jag skulle vilja ända på packningen. Vi är tre, hustrun, hunden och jag. Kör med Lundhags V90 och V70. Tungt högst i båda säckarna. Jag bär bohaget och köket, hustrun har kläderna och maten, även hundens. Min hund, en labrador, skall också få njuta av vandringen och inte behöva agera som en laståsna. Tycker att det är dumt att båda skall bära sina egna saker och vid regn behöva öppna båda säckarna. Funkade bra på en sju dagars vandring. Hennes vägde 16 kg vid start och min 23kg. Vart efter maten sinade kunde jag lägga över (måttligt) till henne.

Jag tycker inte att det är optimalt att en bär andras personliga utrustning såsom kläder eller heller all mat. Om man förlorar en säck så blir det genast jobbigt. Man behöver inte tappa den i ett vad eller nerför ett fjäll utan kan vara så enkelt att man går ifrån den och inte hittar igen ryggsäcken. Det kan hända att någon måste hämtas och då är den säcken borta osv. Kan låta lite töntigt men jag kör gärna på better safe than sorry.

Jag tycker inte att det är optimalt att en bär andras personliga utrustning såsom kläder eller heller all mat. Om man förlorar en säck så blir det genast jobbigt. Man behöver inte tappa den i ett vad eller nerför ett fjäll utan kan vara så enkelt att man går ifrån den och inte hittar igen ryggsäcken. Det kan hända att någon måste hämtas och då är den säcken borta osv. Kan låta lite töntigt men jag kör gärna på better safe than sorry.

Så du menar att om ni är två personer som är ute, så garderar du med att ha samma saker i varje säck. Ett kök i varje, bränsle, tält, dubbel sovsäck, så båda får plats, liggunderlag för båda. Ja, ja tycker att du låter töntig

Det beror nog helt på var ni vandrar, nära "hem" eller ej,och vilken tid på året om det kan leda till jättestora problem eller små. Var gick ni? I somras i Sarek så hade vi två kompletta kök plus en liten lätt (backup)brännare + gasflaskor spridda på tre av fyra personer.Alla bar sina egna personliga saker och om en ryggsäck åker iväg i en jokk eller utför en brant så finns extrakläderh os andra. Två tält i två ryggsäckar. Mat går ju i regel att äta okokt i värsta fall så man behöver inte kök i alla lägen.

Jag jagade ripa nu i januari. 25 km ut med skoter och obefintlig/väldigt opålitlig mobiltäcknng. Om man inte hittat kåtan efter jaktdagen så hade det kunnat bli stora problem så därför brukar jag säkra upp med lite mat och en Jerven-säck så jag iabsolut värsta fall klarar en natt ute. Jag vet att det anses nördigt att tänka worst case men alla får ju välja själv.

Så du menar att om ni är två personer som är ute, så garderar du med att ha samma saker i varje säck. Ett kök i varje, bränsle, tält, dubbel sovsäck, så båda får plats, liggunderlag för båda. Ja, ja tycker att du låter töntig

Kåtan stående vertikalt på ena sidan säcken, sovsäck och mat på andra sidan säcken. Ovanpå ombyte och förstärkningsplagg. Liggunderlag fastspänt vertikalt bak på säcken. fiskespöt bredvid. Köksgrejer, apotek & hygien, fiskegrejer och smågrejer i sidofickor. Vattenflaska fastspänd på axelrem. Regnjacka på topp. Gågodis, gålunch, fjällflora/spårbok/fågelbok, myggskydd, ev. liten kikare i topplock.

Raskesven

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg