Hur packar ni era ryggsäckar?

Jag bär bohaget och köket, hustrun har kläderna och maten, även hundens. Min hund, en labrador, skall också få njuta av vandringen och inte behöva agera som en laståsna.
Jag tycker spontant inte att det är värre att en hund "agerar laståsna" än att en männska gör det, men med tanke på att ni båda var relativt lätt lastade kanske det inte fanns stort skäl att dela upp packningen på en till individ :).

Jag tycker ibland att det kan finnas ett visst egenvärde i att hunden får bära lite saker, särskilt som det kan bli några kilo hundmat, och om inte annat är det lysande att ha vattenflaskor och annat man snabbt och lätt vill komma åt under vandringen i hundens packning, men då har jag en hög hund, så jag behöver inte ens böja mig ner för att få tag i flaskan ;D.

Det beror nog helt på var ni vandrar, nära "hem" eller ej,och vilken tid på året om det kan leda till jättestora problem eller små. Var gick ni? I somras i Sarek så hade vi två kompletta kök plus en liten lätt (backup)brännare + gasflaskor spridda på tre av fyra personer.Alla bar sina egna personliga saker och om en ryggsäck åker iväg i en jokk eller utför en brant så finns extrakläderh os andra. Två tält i två ryggsäckar. Mat går ju i regel att äta okokt i värsta fall så man behöver inte kök i alla lägen.

Jag jagade ripa nu i januari. 25 km ut med skoter och obefintlig/väldigt opålitlig mobiltäcknng. Om man inte hittat kåtan efter jaktdagen så hade det kunnat bli stora problem så därför brukar jag säkra upp med lite mat och en Jerven-säck så jag iabsolut värsta fall klarar en natt ute. Jag vet att det anses nördigt att tänka worst case men alla får ju välja själv.

Jag vet att du är långt mera erfaren vandrare än jag, och har lärt mycket av att läsa dina inlägg. I vårat fall gäller det sommarvandring mest på rösade leder. Men vi ämnar ha en hel del sunt förnuft och inte ta onödiga risker(t.ex. svåra vad/glasiärer). Själklart kan det hända ändå. För oss fungerade det ändå bra och samma packningssätt gäller i år med.

Jag tycker spontant inte att det är värre att en hund "agerar laståsna" än att en männska gör det, men med tanke på att ni båda var relativt lätt lastade kanske det inte fanns stort skäl att dela upp packningen på en till individ :).

Jag tycker ibland att det kan finnas ett visst egenvärde i att hunden får bära lite saker, särskilt som det kan bli några kilo hundmat, och om inte annat är det lysande att ha vattenflaskor och annat man snabbt och lätt vill komma åt under vandringen i hundens packning, men då har jag en hög hund, så jag behöver inte ens böja mig ner för att få tag i flaskan ;D.

Hustrun och jag vandrade frivilligt, hunden blev inte frågad. Där av hundens frihet av last. En glad hund gör en annan också glad.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg