Vill du gå A till B eller rundtur? Kolla t ex Peter Hackmans hemsida för idéer.
http://www.huthyfs.com/nortrek.html
Generellt är det större höjdskillnader i norska fjällen vilket kan innebära en del slit. Du kanske kan proviantera på vägen i affär eller en självbetjänt hytte.
Thure
Länken går till en översikt över olika områden i Sydnorge, med lite tips om möjligheter och hur man tar sig dit. På hemsidan,
www.huthyfs.com , finns en uppräkning av mina turer i fjällen, Alperna, Pyreneerna, Skottland och Korsika, i kronologisk ordning, samt fotoberättelser från rätt många av dem.
Det är nu fem år sen jag var i Norge senast och särskilt fysiskt krävande har mina turer aldrig varit, även om jag med tilltagande ålder blivit en del långsammare. På min första Norgetur 1994 fyllde jag 50 år, på min senaste var jag knappt 70. På den turen gick jag min hittills i timmar längsta etapp, 12 timmar. Den hade nog tagit 2-3 timmar mindre 20 år tidigare.
. En del svenskar tycker det är mycket upp och ned i ex.vis Jotunheimen, men det är verkligen inte lika krävande som Alperna. Det gäller förstås att packa förnuftigt. Förr räknade jag med 16 kg för en 10-dagars tur, på min senaste Norgetur packade jag 13 kg för 8 dagar. Etapperna har jag aldrig mätt upp, det kan röra sig om 15-20 km.
Min längsta sydnorska tur, 2004, tog 13 dagar, med proviantering i Bjorli, i övergången mellan Dovrefjell och Reinheimen. Jag har även en gång provianterat i Lesjaskog, annars är möjligheterna inte så stora. Räkna med att bära allt från start.