Kul att du har gått en bit på PCT! Att tältet blåser omkull är ju inte hela världen, kollar man på youtube på folk som går PCT och CDT händer det ju de flesta någon gång i den lösa sanden
Vad var det egentligen som hände - tältet
blåste omkull eller revs det
sönder?
Att det blåser omkull är såklart obehagligt men beror antagligen på att någon eller några linor lossnade.
Tältet kollapsade helt enkelt, när tältpinnarna rycktes ur marken, föll också stavarna. Jag satte upp det på nytt och sedan var det "bara" enstaka linor som lossnade, varav jag gick ut och förankrade de med ännu större stenar osv. Men det lossnade också en fiberkarbonpinne som håller ihop det triangelhörnet, se bild. Den hoppade ur sitt fäste och därmed plattades hörnet ut och vattnet läckte in. Det var helt mörkt och jag såg inte riktig vad som hade hänt. Min pannlampa höll på att ta slut.
På morgonen såg jag vad som hänt och det var ju lättfixat.
Så klart i efterhand kan man skratta åt det men då var det inte roligt, önskade mig att vara någon annanstans. Eftersom jag fick en sen permit var det inte mycket folk ute som vandrade. Vi var 8 personer som startade från Campo samma dag och alla gick mycket fortare så jag var rätt ensam. Dessutom tror jag några hoppade av på grund av det ovanligt kalla vädret som var i början. Det var frost på natten, fick ta på mig alla kläder jag hade med mig. Vissa PCT hikers var dåligt utrustade, meshskor och en billig plastponcho (typ en sådan man får för 10kr) som enda skydd mot regn och blåst.