• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

hur mycket alkohol dricker du?

Nyss var jag i London, och köpte med mig en kylskåpsmagnet hem. Den har texten "Wine improves with age - the older I get, the more I like it". Kunde inte ha sagt det bättre själv.
För att återgå till frågan, så varierar det mycket över året. Under den kalla årstiden blir det kanske en flaska vin i veckan, utbytt mot glögg i december. Ett par öl i veckan när det är varmare. Väldigt sällan sprit, utom till sillmiddagarna vid påsk, midsommar och jul, då vill jag ha en nubbe eller två.
Mängden alkohol har nog varit konstant de senaste 20 åren, men jag dricker oftare men mindre numera, så det blir kanske bara två eller tre rejäla fyllor per år. Som Allt om mat skrev förr, "hellre ett välsignat glas än en förbannad flaska".
 
Hvargang jag besöker Strassborg

När jag råkade hitta det lokala(?) ölen 1664 Brune och Pelfort Brune i Strassborg så kunde jag inte låta bli att köpt en flaska eller 2. Och några flaskor och burkar kunde jag inte låta bli att ha med hem.




Pelfort_brune.jpg


Foto:"Diesel Åsa"

Nu har jag bara varit i Strassborg en gång så det blir inte så dyrt, även om min flaska på 37 cl med ett Alsacevinen på Gewurztraminer nog kostade lika mycket som de 5-6 st bag in box viner som vissa av mina medresenärer köpte.

Per
 
när det blir fest tappar jag helt omdömet och dricker flera dl starksprit, ångrar mig dock bittert varje gång......
 
när det blir fest tappar jag helt omdömet och dricker flera dl starksprit, ångrar mig dock bittert varje gång......


om inte jag minns helt fel så finns det någon slags samling med kriterier för när något övergår från vanligt (lustfyllt) bruk till at bli ett missbruk och att en av dessa "regler" är att; när det man utövar ständigt skapar problem i ens övriga vardag
 
"Vara sig själv" när man dricker? Är det nåt en fylla gör så är det väl just att man tappar bort sig själv.

Jag tycker det är ett tecken på slapphet att man inte orkar vara spirituell utan sprit.

Jag dricker, som flera andra, varierat. Gott vin till god mat, en god öl vilken veckodag som helst, ibland mycket per vecka ibland inget på en månad.

Om man tror att alternativet är stelhet och parmiddagar i en bostadsrätt så förstår jag att man ser sig tvungen att i ett hejdlöst logdansvodkarus finna Finland. :)
 
Lite vin till maten unnar vi oss, en liten wirre ute före horisontalläget, men tror även att det har med åldern att göra.
Pilsnern hemma blir lätt äldre den med......