• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

hur mycket alkohol dricker du?

avslutad210712

Gäst
Däremot står jag vid att dom flesta i den här tråden verkar vara riktiga tråkmånsar när det kommer till partajandet.

Man får nästan en känsla av att det är ett litet reservat med bara sådana där som man inte vill hamna brevid på längre middagar.

*haha*

Ja nuförtiden är jag nog lite tråkig eller så är jag åtminstone inte lika rolig lika ofta. Skäms inte för att jag kan ta både en fylla och en dängfylla men jag känner bara inte för det just nu. Och japp jag fick vissa kommentarer vid senaste jobbgrunkan som jag var med på (2-3 öl) men konstigt nog mindre än jag hade trott.

Å andra sidan har jag nog har rätt mycket skoj tidigare :)
 
Ja du har ju uppenbart valt internetforumalternativet, så mycket som du skriver här.

men du Flanell, läs mitt inlägg en gång till. Jag skriver "anser jag", du skriver "sanningar", en ganska stor skillnad i sätt att skriva tycker jag, håller du inte med om det?

En som gång på gång säger att det den skriver är sanningen är det ganska tröttsamt med. För at inte tala om att det gör en debatt allt som oftast helt meningslös.


jag har väl aldrig direkt påstått att mitt eget liv just nu befinner sig i den absoluta peaken, tvärtom, jag blev singel för någon månad sedan och fick delvis pga det en av dom kassaste jularna hittils. det är inget jag varken skäms över eller försöker dölja, så är livet, ibland går det upp ibland lite ner ;)

vad jag anser vara sant eller inte är ju lite upp till mig att avgöra, i sådana här frågor, men när du är så noga att allt ska komma i rätt dager får du gärna klippa och klistra bland mina citat så att inte hela budskapet förvanskas

jag skrev också:

för egen del tycker jag dock det är trevligt med inslag från båda världarna


även om jag dock måste tillstå att tvingas jag välja, och enbart ska gå efter vad som är kul, kommer nog roskilde-raggarbil-finsk loge alterantivet högre upp på önskelistan än par-middagar med folk som har svårt att vara sig själva, 50års kalas som är riggade med allt för mycket fasad och trams eller bromma middagar med andra "socialt kompetenta" som trots sin kompetens, och alla timmar, inte lyckas bubbla ur sig en enda mening som på allvar berör, intresserar eller förvånar...



och det är sant! ...alltså att jag tycker så ;)
 
Inte mycket!

Total mängd senaste 22 åren = 0

Ingen stor förbrukare alltså;-)

Men jag är beroende av; telemark, toppturer, äventyr och knivar och dricker ganska mycket kaffe!
 
Somliga borde kolla vilka foruminlägg de skrivit under den gångna natten.
Där avslöjas väl vilka som borde styra upp sin konsumtion lite.

hur definierar du natt? mellan vilka klockslag infaller natten enligt dig och ditt inlägg?



Alla beskriver VAD, HUR de dricker och NÄR.

Ingen skriver om det de fått höra av andra hur de ÄR när de är påverkade...

Man viftar gärna bort frugans, kompisens etc, negativa-dagenefterberättelser för att "det där stämmer inte", det säger dom bara för att dom själva tror att dom är så jävla trevliga på fyllan" och aldrig säger eller gör något fel när dom själva är onyktra"...

Om man som jag väljer att bara dricka några gånger om året, men då rejält, väljer man ju sitt umgänge och sina tillfällen med omsorg. Man ser till att vara ihop med likasinnade som inte har den inställningen som du beskriver och därmed kommer nästan inga negativa komentarer.


Men med handen på "Gröngölingsboken", visst säger o gör man sånt man inte gör annars ?

Självklart, det är väl mer eller mindre målet med ett riktigt kalas. I alla fall en rolig del av det.

Alla när de vaknar går nog igenom gårdagen med fasa och är lite spända på vad andra ska säga om gårdagen...

Tvärtom i rätt sällskap kan det vara en del av nöjet, inte bara dagen efter utan i åratal. Faktum är att dom flesta riktigt roliga minnen jag har kommer inte sällan från någon händelse direkt kopplad till rejäla intag av alkostura.


En del vaknar och ångrar ingenting, vad folk än säger dagen efter, det måste vara skönt.

Det är ju en naturlig och helt förväntad effekt av ett ofta moget övervägt beslut, så det är väl inget att ånga. I så fall ska man ju inte dricka över huvudtaget och det beslutet bör en vuxen man kunna ta långt innan han sätter sig i situationer han inte kan stå för.


Om vuxna gaggar med varandra tycker jag inte är så livsfarligt, men det är träligt med vinglande alkoholstinkande fånigt leende föräldrar som överöser barnen med pengar, löften o godis för att de ska hålla sig undan...

Jag tycker man ska vara oerhört restrektiv med drickandet i närheten av barn, dom upplever ett mycket större obehag och otrygghet än vuxna.


Man ska överhuvudtaget akta sig för att blanda in människor som inte förstår sig på tjusningen med ett rejält kalajs, men då mycket också för sin egen del. Det finns inget som så effektivt kan förstöra en fylla, ta död på en trevlig kväll och få alkoholpåverkade människor att spåra ur, som när dom helt omotiverat ska börja dalta med, och tala över huvudet på, den som från början bara var glad och lite fåning.
 
även om jag dock måste tillstå att tvingas jag välja, och enbart ska gå efter vad som är kul, kommer nog roskilde-raggarbil-finsk loge alterantivet högre upp på önskelistan än par-middagar med folk som har svårt att vara sig själva, 50års kalas som är riggade med allt för mycket fasad och trams eller bromma middagar med andra "socialt kompetenta" som trots sin kompetens, och alla timmar, inte lyckas bubbla ur sig en enda mening som på allvar berör, intresserar eller förvånar...

Låter snarast som om du väljer fel människor, inte fel typ av fest.
Jag sitter gärna på middag med vänner vars samtalssällskap ger mig hjärngympa och får mig att ifrågasätta min världsbild. Såna vänner har jag gott om.

Men sen tycker jag att du gör konstiga värderingar av vad som till exempel är "fasad". Få subkulturer är ju så fixerade vid fasad som till exempelvis raggare. Att försöka vara en amerikansk tonåring på femtiotalet är kanske inte direkt "att vara sig själv" när man är en svensk 40-åring på 00-talet. Jag säger inte att det är dåligt, men jag säger att du säger att det är dåligt. ;)
 
Låter snarast som om du väljer fel människor, inte fel typ av fest.
Jag sitter gärna på middag med vänner vars samtalssällskap ger mig hjärngympa och får mig att ifrågasätta min världsbild. Såna vänner har jag gott om.

Men sen tycker jag att du gör konstiga värderingar av vad som till exempel är "fasad". Få subkulturer är ju så fixerade vid fasad som till exempelvis raggare. Att försöka vara en amerikansk tonåring på femtiotalet är kanske inte direkt "att vara sig själv" när man är en svensk 40-åring på 00-talet. Jag säger inte att det är dåligt, men jag säger att du säger att det är dåligt. ;)


...du vet nog vad jag menar ;);)
 
Alla beskriver VAD, HUR de dricker och NÄR.

Ingen skriver om det de fått höra av andra hur de ÄR när de är påverkade...

Detta får mig ju att tänka på ett hacker test (eller var det geek test eller kanske nerd test, och är det nån skillnad i verkliga livet (please jag vet skillnaden så indignerade hackers behöver inte lära mig)) där en fråga var

"Have you ever programmed while intoxicated by alcohol", poäng om man svarade ja.
sen kom följdfrågan "did it make sense the day after".

får en ju att tänka på buggen vi rättade mitt under en personalfest på gamla sparbanken tidigt 90-tal.:cool:
 
Förbud

Har gått från litet intag av alkohol till ingenting. Personligen skulle jag kunna tänka mig ett totalförbud mot alkohol och cigaretter. De två drogerna för med sig tveklöst mest misär i samhället.

Visst, det finns positiva inslag av alkohol också. Vissa drycker smakar till och med gott. Men nackdelarna väger tyngre. Inför ett totalförbud på hela planeten och kriminalisera det precis som med narkotika.
 
Numera dricker jag ganska sparsamt men tycker det är gott att gå ner i källaren och hämta en kall folköl emellanåt. Och ibland en liten cognac eller en rökig islay när det blåser snålt runt stugknutarna. Gott vin är jag också förtjust i, särskilt fylliga röda samt Champagne.

Drängfyllorna har blivit avsevärt färre med åren, numera ett fåtal per år. Vårt fiske/friluftsgäng brukar alltid se till att ha en trevlig middag med rejält med dricka när vi varit ute. Vi bor lite spritt och träffas inte så ofta så vi brukar passa på att äta gott och dricka rejält åtminstone en gång per år. Men som sagts tidigare, baksmällorna tar hårdare och numera pallar jag inte med så många per år.

Men visst; alkohol har också en tendens att ta fram det sämsta ur folk och det är riktigt patetiskt när medelålders män eller kvinnor spelar allan på krogen.
 

avslutad210712

Gäst
När jag tar en dängfylla så har jag en regel och det är "det jag inte minns har inte hänt" oavsett vad folk än säger.

Och visst är det så att man har en jäkla massa minnen från sina fester och de allra flesta är av det positiva slaget och de negativa har för det mesta drabbat en själv.