• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

hur mycket alkohol dricker du?

Det där är ytterligare en av anledningarna till att jag nästan inte dricker nuförtiden. Tycker att lördagar/söndagar är alldeles för värdefulla för att ligga i soffan och slötitta på tv och pimpla cocacola och försöka tvinga i sig en bit hämtpizza.

Ja, "annandagen" är alltid värre nuförtiden. Full på lördag = bakis på måndag. Iofs ska man väl som sagt var inte slösa bort ledig tid på att vara bakfull så det passar väl bra att vara det en måndag på jobbet då ;)
 
jag har personligen ingen koppling mellan alkohol och fylla.. det är två skilda saker, jag gillar vin och mat, lagar jag "vin" mat så dricker jag vin oavsett veckodag och aldrig så mycket att det påverkar mig dagen efter, det blir dyrt att supa på "fin"vin.. jag kan avsluta bättre middagar med avec om det faller på. som sagt, alkoholintaget är direkt kopplat till ett stort mat och vinintresse.. hur mycket, inte en aning, det kan bli två vinare på en vecka eller två vinare på sex månader.. jag har ingen aning.
 
Vareviga dag i långa perioder,snart är glöggandet över och sen går jag tillbaka till rödvinet,med avstickare som champagne till nyår.
Istugan en öl till korvgrillningen på fredagkväll.
Vitt vin när det är varmt på sommaren och ibland till fiskrätter.
Mängd:1-3glas som mest.
Påverkad-inte direkt vad jag känner.
Ibland dricker jag inget alls på nån månad.
 
Dricker några Bud, när jag är "hemma" i Lauderdale, annars nästan inte en droppe.Tycker som föregående om dricka vs värdefull helgtid.
 
Att spara ihop till ordentliga fyllor är ju mera alarmerande än att dricka lite men ofta anser jag. Dricker själv ganska ofta men då för att det är gott, jag har god mat och det gifter sig då bra med passande drycker. Att till en god gryta dricka cola skulle kanske fungera om man hittade en cola som var mindre söt och mera kraftig i smaken. men nu är ju fallet så att i fallet vin har jag en uppsjö olika sorter att välja mellan beroende på maten, och jag kan mycket enklare hitta en killer combination än med andra drycker. Om man sen kan plocka fram det där lilla extra som man lagrat hemma 5-10 år så kan det bli en höjdare.

Men hur mycket? säger som Patric, ingen aning, bryr mig inte.
 
Helnykterist sen några år.

Detta av två skäl:

1. Kom fram till att jag var på väg in i en återvändsgränd vad gällde alkoholen och tyckte inte om hur den fick mig att må vare sig i små eller stora mängder.

2. Gör ett "statement" med att vara absolutist då alkoholen kostar samhället på tok för mycket pengar.


Anser dock att människor bör få droga sig på det sätt de vill, men ser det svårt att sammanfoga med de extrema kostnader som samhället får bära redan idag med tobak och alkohol.
 
jo men om man skippar jönseriet för ett tag och skiter i att mosbrickor med räksallad inte gifter sig så bra med ljummen explorer, så kan det ibland vara förbannat kul att bara vara sig själv och ta en rejäl drängfylla med gammal kompisar.

jag tycker det finns gott om möjligheter i vardagen, som det är ändå, att springa runt och vara över-spänd.
 
jo men om man skippar jönseriet för ett tag och skiter i att mosbrickor med räksallad inte gifter sig så bra med ljummen explorer, så kan det ibland vara förbannat kul att bara vara sig själv och ta en rejäl drängfylla med gammal kompisar.

Men jag ser ingen nytta med att ta en drängfylla. Visst det har hänt man druckit för mycket, men det är sällan och inte målet.

De du kallar jönseri är ett annat beteende bara, jag ser det inte som jönseri jag ser det som livsglädje.
 
jo men om man skippar jönseriet för ett tag och skiter i att mosbrickor med räksallad inte gifter sig så bra med ljummen explorer, så kan det ibland vara förbannat kul att bara vara sig själv och ta en rejäl drängfylla med gammal kompisar.

jag tycker det finns gott om möjligheter i vardagen, som det är ändå, att springa runt och vara över-spänd.

För drängfulla människor är inte jönsiga eller överspända menar du? Hur tänker du då?

Men det är klart att det är kul att vara full ibland.
 
Jag gillar gott vin i samband med måltid eller i goda vänners lag och skulle gissa att det kan bli allt från ingenting till 2 flaskor / vecka. Ibland efter middagar eller bara på altanen brukar det bli nån single malt också.

Dricker aldrig så att jag blir full eller får baksmälla.
 
Gärna ett litet glas finsprit mitt i veckan.
Nån gång i månaden några glas vin i vänners lag, toppat med finsprit.

Har på med hyfsat gott resultat försökt sluta vara bakfull. Att dricka så mycket att man blir bakfull tyder enligt min empiri på att man har fortsatt att dricka när det inte ger nån positiv effekt längre, och dessutom har jag kommit upp i den åldern (30+ eller kanske 40-) då bakfyllorna är så långa och kännbara att de bara är värda sitt pris nån gång om året.

Jag har liknande inställning.
Vin till middagen är gott, ett glas starkare efter maten likaså. Och det vore självbedrägeri att inte erkänna att en lagom berusning kan göra en tillställning roligare.

Men jag har några "spärrar". Dels gör jag nu och då en "check" för min egen del. Avstår i sammanhang där det hade varit normalt att dricka, bara för att bevisa att jag kan avstå. Att det inte bara är något jag säger.
Dels försöker jag som du undvika bakfyllorna.
 
endera sitter man kontrollerat hemma i sin bostadsrätt, med sitt nya kök, sina vinflaskor, sin fru (som lossas vara intresserad), repetrerar uppsnappat klyschor och tycker det är livskvalité.

eller så står man nerskjunken till knäna i lera på roskillde, gapar och skriker från baksätet i en cab på power big meet eller går på logdans ute på den finländska landsbyggden eller nå´t och njuter på riktigt!

olika sätt att leva, har man gått in till 100% för det första alternativet och då tycker att ens liv peakar, förstår jag också att man måste sitta på ett internetforum och försöka inbilla sig själv och omgivningen att man har det bra.


för att knyta an till din fråga; vad som är jönseri och överspändhet beror väl lite på om man blicker ut genom framrutan på en impala 64:a eller vardagsrumsfönstret på sitt BRF radhus.

för egen del tycker jag dock det är trevligt med inslag från båda världarna och under vissa, ibland längre, perioder avstår jag gärna alkohol helt, av skäl liknande de som redan nämnts i tråden

För drängfulla människor är inte jönsiga eller överspända menar du? Hur tänker du då?.