• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

hur mycket alkohol dricker du?

Som rubriken och röstningsfrågorna lyder; hur stor är din alkoholkonsumtion, i snitt, under en månad?

äsch det funkade ju inte, tänkte lägga till röstningsfrågor, med olika alternativ, så man kunde svara anonymt?

kan nån annan fixa det? eller så ta bort det här inlägget
 

avslutad210712

Gäst
Man kan väl svara utan att man måste rösta.....

Nuförtiden dricker jag bara alkohol i samband med mina vandringar. Konstig prioritering kan kanske tyckas men så är det. Och då blir det för det mesta 2-4 cl per kväll. Har dock funderat på att sluta ta med mig whisky även på vandringarna för jag sparar drygt 500 g i startvikt.

Nej jag är inte nykterist eller absolutist för då anser jag att man tagit ett ställningstagande mot att dricka alkohol. Själv har jag bara slutat framförallt som ett led i min viktminskningsgrej och nuförtiden känner jag aldrig något behov efter alkohol.
 
Man kan väl svara utan att man måste rösta.....

Nuförtiden dricker jag bara alkohol i samband med mina vandringar. Konstig prioritering kan kanske tyckas men så är det. Och då blir det för det mesta 2-4 cl per kväll. Har dock funderat på att sluta ta med mig whisky även på vandringarna för jag sparar drygt 500 g i startvikt.

Nej jag är inte nykterist eller absolutist för då anser jag att man tagit ett ställningstagande mot att dricka alkohol. Själv har jag bara slutat framförallt som ett led i min viktminskningsgrej och nuförtiden känner jag aldrig något behov efter alkohol.


absolut!!

inbillade mig bara att "storkonsumenter" och absolutister kanske inte är lika benägna att redogöra för sitt drickande, så här öppet i en tråd, som mittenforans måtlighetskrökare.

själv ligger jag nog på måtliga 6,7,8 öl i månaden, utslaget över året, dock ofta med en peak under juli-augusti där det lätt kan dra i väg och handla om någon låda. kompenserat av flera vinter månaders noll konsumtion.

fisdrickande har jag dock aldrig tilltalats av, bättre då att "spara" i hop till en rejäl fylla någon gång då och då.
 

avslutad210712

Gäst
absolut!!

inbillade mig bara att "storkonsumenter" och absolutister kanske inte är lika benägna att redogöra för sitt drickande, så här öppet i en tråd, som mittenforans måtlighetskrökare.

själv ligger jag nog på måtliga 6,7,8 öl i månaden, utslaget över året, dock ofta med en peak under juli-augusti där det lätt kan dra i väg och handla om någon låda. kompenserat av flera vinter månaders noll konsumtion.

fisdrickande har jag dock aldrig tilltalats av, bättre då att "spara" i hop till en rejäl fylla någon gång då och då.

Tidigare hade jag samma åsikt som du - hellre en fylla då och då istället för lite smuttande mer ofta men mitt whiskydrickande på vandringen är mer en smaksak än ett alkoholintag egentligen. Och visst blev det ofta peakar kring sommaren och helger (för att inte tala om tiden på högskolan...) men så är det nog för de allra flesta. Och visst kan det vara svårare för storkonsumenter att skriva rakt ut hur mycket de dricker och många som dricker mycket tänker kanske inte på det.
 
Tidigare hade jag samma åsikt som du - hellre en fylla då och då istället för lite smuttande mer ofta men mitt whiskydrickande på vandringen är mer en smaksak än ett alkoholintag egentligen. Och visst blev det ofta peakar kring sommaren och helger (för att inte tala om tiden på högskolan...) men så är det nog för de allra flesta. Och visst kan det vara svårare för storkonsumenter att skriva rakt ut hur mycket de dricker och många som dricker mycket tänker kanske inte på det.

oj sorry, det där lät nästan lite halvspydigt och riktat mot dig, så jag nu. inte alls min mening, är också en vän av att värma sig med en liten whisky pinne ute i ex skogen :)

det jag menade, med fisdrickand, var mer att sitta hemma och dricka två-tre öl kväll efter kväll. då håller jag hellre upp en, två, tre eller kanske tom fyra månader och sedan slår till på ett rejält kalajs :)
 
Jag är nykterist så det blir alrig nått.

Borträknat är då lättöl som jag dricker när det faller sig men dem har jag inte koll på, skulle tippa att det ladar på 5-10 lättöl om året iaf.
 
Max en halv flaska vin högst en gång i månaden. Dessutom en och annan öl då och då, oftast 2,8-or. Kanske en gång om året 4-5 stora och starka öl.

Mitt alkoholintag tenderar att minska med åren....
 
Jag dricker mig stupfull de gånger jag dricker, vilket är väldigt sällan och endast när det är fest. Drygt en kvarting i månaden. Är 18 år ska tilläggas.
 
Gärna ett litet glas finsprit mitt i veckan.
Nån gång i månaden några glas vin i vänners lag, toppat med finsprit.

Har på med hyfsat gott resultat försökt sluta vara bakfull. Att dricka så mycket att man blir bakfull tyder enligt min empiri på att man har fortsatt att dricka när det inte ger nån positiv effekt längre, och dessutom har jag kommit upp i den åldern (30+ eller kanske 40-) då bakfyllorna är så långa och kännbara att de bara är värda sitt pris nån gång om året.
 

avslutad210712

Gäst
oj sorry, det där lät nästan lite halvspydigt och riktat mot dig, så jag nu. inte alls min mening, är också en vän av att värma sig med en liten whisky pinne ute i ex skogen :)

det jag menade, med fisdrickand, var mer att sitta hemma och dricka två-tre öl kväll efter kväll. då håller jag hellre upp en, två, tre eller kanske tom fyra månader och sedan slår till på ett rejält kalajs :)

*haha*

Nog får du ta i mer än så för att jag skall känna mig det minsta lilla träffad. Innan jag påbörjade min lilla bantningskur så tänkte jag på precis samma sätt men just nu känner jag inget sug efter alkohol vare sig smakmässigt eller berusningsmässigt men jag tror inte att det kommer att vara livet ut. Dessutom blev det en liten titt i en stor whiskyflaska när jag var ner på kurs och träffade två av mina kompisar från studietiden.
 

avslutad210712

Gäst
Har på med hyfsat gott resultat försökt sluta vara bakfull. Att dricka så mycket att man blir bakfull tyder enligt min empiri på att man har fortsatt att dricka när det inte ger nån positiv effekt längre, och dessutom har jag kommit upp i den åldern (30+ eller kanske 40-) då bakfyllorna är så långa och kännbara att de bara är värda sitt pris nån gång om året.

Det där är ytterligare en av anledningarna till att jag nästan inte dricker nuförtiden. Tycker att lördagar/söndagar är alldeles för värdefulla för att ligga i soffan och slötitta på tv och pimpla cocacola och försöka tvinga i sig en bit hämtpizza.