Ibland är det kul med trådarkeologi - hittade den här gamla tråden nyss...
Om man under årens lopp är ute i naturen i olika sammanhang, olika länge och ägnar sig åt skiftande
aktiviteter, samlar man gärna på sig ett antal ryggsäckar. ... Frågan är nu: Hur många ryggor behöver
man som "allmänfrilufsare"... egentligen? Hur resonerar ni? ... Det vore intressant att få era synpunkter.
Och numer har jag ännu fler än jag hade då jag skrev förra inlägget.
Fattar inte varför men nu går jag med i AR så jag får bukt med det hela.
AR låter som något jag borde ansluta mig till jag också...
Råkade släpa ut alla ramryggorna från garaget till altanen i eftermiddags, och passade då på att ta en snabb bild
med femmeters Trapperkanadensaren som ryggsäcksstöd. Dussinet fullt iom nästa blir det, och övervägande så
är det Alaskor i den onödigt stora Haglöfssamlingen som fyller upp garagehörnet. Från vänster:
En Skarja ( med ett MYCKET ovanligt originaltillbehör - en ramförlängare! )
En svart Alaska ( med korta ramen och en ovanlig original ramförlängare - för den korta ramen! ) med två packpåsar
En grön Alaska ( med långa ramen och original ramförlängare ) med två packpåsar varav en Haglöfs Constrictor
[den är min bruksryggsäck]
En orange Alaska ( med långa ramen och original ramförlängare ) med två packpåsar
En blå Alaska ( med korta ramen ) med packpåse. Omfattande modifierad, skulle blivit en present till (numera exet)...
Två grå Alaska, den ena med - den andra utan, original packpåse. Långa ramar.
Två gröna Alaska av det sista utförandet, den vänstra från strax före millennieskiftet den högra från strax efter.
Långa ramar bägge två, varav en ljus och en mörk ram.
En Grönland av det där sista utförandet med de löstagbara termosfickorna.
Och så sist, men DEFINITIVT inte minst:
En Baltoro från sent 90-tal. Obegripligt stor och rymlig säck - säkert bortåt 90-95 liter. ( Dvs
inne i huvudsäcken!
Sedan tillkommer ytterfickorna och en/två ev. packpåse!?! ) Med ramförlängare och dubbla packpåsar talar vi om
bortåt 150+ liters packvolym. Men varför?!? Och till
vad var den tänkt - dvs som ett kommersiellt gångbart objekt!?!...