(gammal tråd men med nytt liv) Vad menar du med "sist fett"? Är ine fett det första som går åt vid lågintensiva aktiviteter kombinerade med kroppsansträngning. Hur skulle annars viktminskning vara möjlig? Jag har kunnat jämföra min vikt och fettprocent 2009 med dagens värden, troligen jämförbara med 2010-2011 (jag får lita till minnet här) när jag lade om diet. Vikt: minus 4 kg, fettprocent - 4,5 procentenheter.Stämmer rätt bra med verkligheten, varmt väder och stark svettning kan öka belastningen på kroppen än mer, men bär man rejält och går länge bör man ligga på ca 2,5x intaget hemma i sittande.
I The complete walker har Collin Fletcher en formula, det väsentliga är att din kroppsvikt ökar med allt du bär, kläder och packning, när du arbetar. Äter du inte tillräckligt tär kroppen på blod, muskler och sist fett, dvs du måste alltid ha vad du förbrukar.
Vad jag ger akt på är protein och fett, kalorierna kommer i sista hand. Hoppas klara en framtida låglandstur med 7 hg per dag, 5 kg totalt, men 7 kg får jag nog plats med inom säckens ram (vill hålla vikten under 13 kg) Vad kroppen (knäna, ryggen) tål återstår att se.
I fjällen, Alperna, Pyreneerna har jag räddat mig med blandade boendeformer. Min sista alpvandring (2019, precis fyllda 75) varade 9 dagar; 4 av 8 nätter fria, 2 på camping, 2 på stuga eller värdshus. Min sista ngtsånär långa tur, 19 dagar i Sydalperna 2016, var 10 nätter av 18 fria. Det blev ingen påtaglig viktminskning. Min längsta i Sydnorge var 13 dagar, 11 nätter av 1 fria, en på camping. Gick nog ner något kilo, men svårt att veta ty på hemvägen tar jag oftast igen vad jag förlorat. Enda gången som jag känt mig aningen utmärglad efter en tur var i Pyreneerna 2005, 31 dagar, 17 fria nätter.