Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt?

Remmen jag pratar om är märkt 3 på bilden ovan.
Ja då är det toppremmen. Ilebergs beksrivning av dess funktion är bra!
Bröstremmen som jag trodde du menade är (förståss) den utan nummer som hänger längre ner på axelbanden.

lite kritiskt tänkade vilket dagens ungdom verkar sakna - "allt på Internet är sant och riktigt" ;)
medan dagens äldre fortfarande tänker "allt som står i tidningen är sant och riktigt" ;)

avslutad210712

Gäst
Kanske kallas den toppstramare jag har ingen aning. Det är mycket förvånande att vi konsumenter accepterar att betala 2-3-4 tusen för en produkt och inte få med en tillstymmelse till användningsinstruktion...

Köp en Osprey-säck så får du en instruktion :)

Toppstramaren

kan vara mycket viktig för bärkomforten.

Lite beror förstås på andra parametrar som rygglängd och hur säcken är lastad men toppstramarna kan straffa hem säcken så att den inte kan pendla lika mycket i sidled vilket kan betyda mycket speciellt i snårig terräng vid vandring eller vid skidåkning.

Viktigt att känna till att man packar och ställer in ryggsäcken olika vid vandring respektive aktiviteter där man pendar mera med överkroppen.

Jag skulle börja med att justera rygglängden om det går. Därefter höftbälte, axelremmar, bröstband, och sist toppstramare.

Hur man packar säcken har också stor betydelse. Packningen skall vara ett fast paket och enskilda prylar skall inte röra sig eller pendla. Vikten nära ryggen och oftast lågt eller i mitten av säckens höjd.

Bland det värsta är en säck som inte medger fri rörlighet i nacken eller som inskränker axlarnas rörelser.

Thure

Skipper: toppstramaren som vi har kommit fram till att den heter är väl värd att använda...En måttstock är att hela axelremmen ska ligga mot, ända från sidan under armen fram ända ner till skulderbladet på ryggen, inte just att den ska strama utan att vikten ska fördelas över hela ytan....Om du kan ställa in rygglängden på säcken så experimentera lite med det!

Viktigt det där. Senast igår såg jag en tjej med hysteriskt åtdragna toppstramare och axelremmarnas infästning på tok för högt upp. Axlarnas framsida fick ta all vikt(vilket drar axlarna bakåt) och remmarna veckade sig bak vid skulderbladen.

Jag gör så här med min ryggsäck.

Lossar toppstramare och axelremmar lite (om de skulle vara åtdragna) och hänger på mig ryggsäcken med axelremmarna.

Sträcker axelremmarna för att "lyfta" säcken så avbärarbältet hamnar på rätt höjd.

Drar åt avbärarbältet rejält.

Spänner bröstremmen.

Lossar på axelremmarna lite och sträcker toppstramarna så det inte ligger nån vikt ovanpå axlarna (all vikt ligger alltså på höfterna och axelremmarnas funktion är bara att hindra säcken från att tippa bakåt).

Sen brukar jag mellan varven lossa på toppstramarna och spänna axelremmarna för att lägga vikten på axlarna en stund och vila höfterna.

Jag kom precis på att jag nån gång har ritat en bild....

Bilagor

• toppstramare.jpg
    toppstramare.jpg
    3.4 KB · Visningar: 1,903
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2
Martin Fjäderlätt Om att trimma sin Vulcan Transportera 41

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg