Har du räknat på det eller är det bara vad du "känner"?
Om vi räknar med en 5 W panel (Silva Solar II har nämnts i tråden, den är lite klenare), sen brukar man tydligen räkna med cirka 4 timmar effektiv soltid på ett dygn (d.v.s. man räknar med 5x4, egentligen är det kanske 5x1+3x2+3x3). 20 Wh per dygn gånger 7 dygn blir 140 Wh. Förutsatt att du har sol hela tiden!
Med ett 3,6 V batteri blir det 39 Ah, 39 000 mAh.
Det blir cirka 3 stycken 12000 mAh batterier. Såna väger 270 g styck, det blir 810 gram. En Silva Polar II väger 300 gram, så visst blir batterierna lite tyngre, MEN ovanstående förutsätter att du har sol hela tiden OCH utnyttar solpanelens fulla kapacitet under den tiden.
Vad vi "känner" ska inte föraktas. Känslor bygger på erfarenheter och kunskaper. Kanske inte så lätt att sätta värden på men oftast har vi inte helt fel.
Du är duktig på att räkna och jag "känner" att det är ett rimligt slutresultat du kommit till. För tydlighetens skull så kallar jag dina 3 st 12000 mAh enheter för batteri-pack, de kan laddas med 230V eller från PC och tex cigarettändaruttag i bilen.
Sen är det mera ett resonemang som ligger till grund för att jag valt en solpanel istället för att välja flera batteri-pack.
Man kan säga att med bara 1 storförbrukare (smartmobilen) så klarade jag mig bra utan solpanelen. Med 2 storförbrukare (GoPron slickar lätt i sig ett batteri om dagen om man filmar aktivt) insåg jag att det jag hade i form av kapacitet inte räckte. Med beräkning kunde jag komma fram till att vid någonstans en vecka - 10 dagar gick en gräns. Jag "kände" att solpanelen gav mig kapacitet utan någon gräns. Självklart bör man läsa vad xxargs skriver om hur man snålar på energi, det kan ju bli mulet med sämre utbyte som följd.
Min solpanel är på "12 W" och av en typ som ska ge utbyte även vid mulet väder men det blir ju klart sämre. Ett batteri-pack har jag och det får räcka.
Jag planerar en längre tur på 3-4 veckor och den kommer ge mig viss erfarenhet om jag tänkt rätt. De som släpar med sig surfplattan (@gro: jag är inte där än) har också fått en storförbrukare på halsen. För att inte tala om han som hade tv med sig i kajaken...
Jag säger alltså inte att du har fel utan att vi har alla lite olika vanor vad gäller batteri-driven utrustning och vi löser det på lika olika sätt. Eller kanske kommer vi till insikt och lämnar allt hemma...
mvh thomas