• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

öringen; sa:
Jag tror han syftade på trådstartaren ;)

Alldeles rätt, tydligen är jag inte tillräckligt snabb för att svara på mina egna inlägg :)

Om man grupperar världen enligt 1. Kommunister, 2. Terrorister och, antagligen, 3. Resten, tror jag att man ser saker och ting alldeles för svart och vitt.
[Ändrat av perlarsson 2007-01-31 kl 13:13]
 
hobbes; sa:
Tomas Carlsson; sa:
Korstågen bryter helt mot Bibeln! Det står i Bibeln att Guds ord inte ska föras med svärd, klart och tydligt. Därimot finns det minst tvåtusen religoner som uppmanar till våld.
Och nej, en kristen människa räkna inte med att livet på jorden ska vara perfekt.
Men faktum är att om alla var kristna så skulle aldrig kommunisterna komma till makten eftersom den första kristna församlingen delade upp allt lika, men den funkade inte. Men så är det, så länge man inte följer Gud så går det åt skogen.
//Tomas

var står det att guds ord inte skall föras med svärd?
vilket stycke i bibeln...

nehepp vad räknar en kristen människa med då ?

var har du fått dessa uppgifter ifrån, dvs att den första kristna församlingen delade upp allt lika ?
var står det ?
1. Det står i nya testamentet.
2. Fakta, historia
//Tomas
 
Tomas Carlsson; sa:
hobbes; sa:
Tomas Carlsson; sa:
Korstågen bryter helt mot Bibeln! Det står i Bibeln att Guds ord inte ska föras med svärd, klart och tydligt. Därimot finns det minst tvåtusen religoner som uppmanar till våld.
Och nej, en kristen människa räkna inte med att livet på jorden ska vara perfekt.
Men faktum är att om alla var kristna så skulle aldrig kommunisterna komma till makten eftersom den första kristna församlingen delade upp allt lika, men den funkade inte. Men så är det, så länge man inte följer Gud så går det åt skogen.
//Tomas

var står det att guds ord inte skall föras med svärd?
vilket stycke i bibeln...

nehepp vad räknar en kristen människa med då ?

var har du fått dessa uppgifter ifrån, dvs att den första kristna församlingen delade upp allt lika ?
var står det ?
1. Det står i nya testamentet.
2. Fakta, historia
//Tomas

Japp, då är iaf jag övertygad om att Tomas har rätt. Dessa handfasta bevis kan väl ändå ingen rå på?





;)
 
Tomas Carlsson; sa:
Korstågen bryter helt mot Bibeln! Det står i Bibeln att Guds ord inte ska föras med svärd, klart och tydligt. Därimot finns det minst tvåtusen religoner som uppmanar till våld.

//Tomas

I bibeln står det mycket:

Då sade Hasael: »Varför gråter min herre?» Han svarade: »Därför att jag vet huru mycket ont du skall göra Israels barn: du skall sätta eld på deras fästen, deras unga män skall du dräpa med svärd, deras späda barn skall du krossa, och deras havande kvinnor skall du upprista.»
2 Kon 8:12

Och med detta vill jag inte inleda en diskussion där man slänger bibelcitat mot varandra, utan bara försöka få fram att man ofta mår bra av tänka nyanserat.
 
Tomas Carlsson; sa:
1. Det står i nya testamentet.
//Tomas
Du får nog precisera lite. När du ändå håller på och bläddrar, läs även Hesekiel 21:14-17, hade gärna citerat men hur intressanta bibelstudier än kan vara så hör de kanske inte hemma på Utsidan.

Tomas, all respekt för dina åsikter men jag får en känsla av att du letar alltför enkla och kategoriska svar (ord som gott, ont, fakta etc) på mycket komplicerade frågeställningar.
 
hobbes; sa:
Tomas Carlsson; sa:
1. Det står i nya testamentet.
2. Fakta, historia
//Tomas

var i det nya testamentet.

vilken fakta vilken historia ?
visa mig var jag kan finna denna fakta som du hänvisar till.
Det går inte att diskutera med folk som citerar bibeln. De anser att står en sak i bibeln då är det bevisat sant.

Vänligen låt oss slippa bibelcitat i forum som inte handlar om religion.
 
Boots; sa:
Tomas, all respekt för dina åsikter men jag får en känsla av att du letar alltför enkla och kategoriska svar på mycket komplicerade frågeställningar.

Exakt (precis som Hitler, Stalin och Bush för övrigt).

Och DET är inte sunt förnuft.
I den här tråden upplever jag att den som mest använder begreppet "sunt förnuft" är den som visar minst prov på det, vilket ju är ganska lustigt.