Hur hitta vatten???

Re: Re: Slagrutan antenn

puide; sa:
Faktum är att det inte finns någon vetenskaplig beskrivning till slagrutans funktion. Låt oss nu i stället respektera att det finns folk som har en tro. Lika litet som det går att bevisa att gud finns, går det att bevisa att slagrutan fungerar.

Där håller jag inte med dig! Snarare är det ju så att just slagrutans påstådda effekt verkligen går att med vetenskapliga metoder studera, vilket inte Guds existens gör. Det är inte svårare eller mer "mystiskt" än att studera huruvida ett visst läkemedel har effekt eller ej. Tro eller ej.

MVH
David

Guest

Gäst
OK, parallallen är kanske en aning haltande. Det är naturligtvis svårare att experimentellt studera guds existens än slagrutans tillförlitlighet att finna vatten, eller vad man nu letar efter.

Vad jag ville säga var att det är mycket svårt argumentera med en troende. Om det är gud eller slagrutor, astrologi, tomtar och troll eller Currykryss har ingen betydelse.

Problemet består, enligt min mening, i att anhängarna av astrologi, slagrutor och Currykryss hävdar att det finns någon sorts vetenskaplig teori bakom sina fantasier. Just detta gör att skeptikerna lägger ned möda på att försöka motbevisa de så kallade vetenskapliga teorierna. Om, däremot, en troende hävdar att det är gud eller tomtar och troll de tror på, bemöts det ofta med ett "jaha"
Solklart?
/Mattias

En "slagruta" som fungerar...

...har provat sätta två metalltrådar (böjda som ett "L" i ett ihåligt rör. Kunde detektera en elledning som gick i taket ovanför en viss punkt. Högst troligt att magnetfältet runt ledningen vred metalltrådarna.

Att hitta vatten med slagrutor (särskilt om de är gjorda av trä!) låter högst osannolikt.

Re: En

IslandTraveller; sa:
Högst troligt att magnetfältet runt ledningen vred metalltrådarna.

Att hitta vatten med slagrutor (särskilt om de är gjorda av trä!) låter högst osannolikt.

Nja...
Jag orkar inte räkna på det just nu, men kraften från magnetfältet torde vara avsevärt mindre än de krafter du själv skapar med små omärkliga rörelser med händerna.

Om du vill testa dina "antenner" på riktigt, så montera dom på en vagn av något slag, så att dina egna rörelser inte kan påverka dom.

Rätt...

...borde prova montera på en vagn. En kompassnål ställer sig däremot mot norr, även om det inte kan vara frågan om en himskans massa kraft?

Ursprungsfrågan var däremot något i stil med "hitta vatten med slagruta", det låter inte riktigt friskt... ;-)

Slagruta

Ok...jag skrev mitt förra inlägg som en liten provokation. Jag har gjort aldeles för lite "finnanden" för att kunna påvisa att jag är "magisk". Likaså har vi gjort misslyckade experiment med att hitta föremål med slagrutor.

Att vrida information för att gynna sin tro är ett vanligt beteende hos oss människor. Vad gäller aluminiumplattan gjorde jag experimentet tillsammans med en ingeniör som hade köpt plattan i en "new-age" butik. Han har försökt att påverka plattan med värme, kyla, luftdrag, m.m. men fick den inte att röra sig.

Hur det går till rent fysiskt vet jag inte men någon vetenskaplig förklaring måste finnas.

Slagrutan är dock något som jag väger 50/50 på...man vet inte vad man skall tro. Men jag lutar nog mer åt det hållet-tro.
/Janne

För ett antal år sen så fick jag för mig att jag ville testa om slagrutor funkade osv.
Knipsade 2 bitar modelljärnvägsräls, böjde till L-form, och placerade kortaste ändarna i avskurna sugrör.

Gav alltid utslag på samma platser inne i huset där vi då bodde, gick mycket tydligt att få fram 2 (utslags)linjer som gick genom huset, 1 böjd , mycket kraftig, som sen korsade en mera rakt gående linje som gick i ungefär 80 graders vinkel vid korset.
Skit samma om jag höll de kraftigt framåtlutade, vilket alltså gjorde det omöjligt för mig att röra på dem mer än minimalt. För att ge utslag måste alltså metallbitarna röra sig MOT tyngdkraften, något som de alltid gjorde när man gick över den kraftiga linjen i tillräcklig vinkel, och om man gick över den mindre linjen i nära 90-gradig vinkel.

Sen, frågan om VAD och HUR, heh, ingen aning; men vattenledningar var det då inte, för de gick på annat sätt, och huset står nästan helt på berggrund, så underjordiskt vatten är inte heller troligt.

Testade sen lite här och var ute, starka utslag kom alltid på samma platser, svaga utslag kom ofta men inte alltid på samma platser, och kan helt enkelt vara att man rör sig ojämnt. Hokus Pokus är det absolut inte, om det är verkligt användbart för att hitta vatten däremot? vem vet?

Bästa förklaringen jag hört som kom från nån seriös var att "kanske kroppen fungerar mottagare och förstärkare av vissa sorters magnetfält, något som sen kan överföras i någon form av "slagruta", som fungerar som mätare".

Dock vet jag 1 tillfälle när sånt har funkat, trots att det gick emot brunnsborrar"proffsen". Brunnsborrarna i fråga var MYCKET irriterade på att de hittade så lite vatten/inget vatten, vilket ledde till att uppdragsgivaren fick en del pengar tillbaka; de fick sen tips av bonden som hyr ut marken som sommarstugan ligger på att hyra in en "slagrutegubbe" som fanns i närheten, som sen efter 45 minuter pekade ut 2 ställen som gick tvärtemot den "riktiga" undersökningen(som gjorts för dyr penning av en hydrolog). Gissa om de fann vatten? Jodå, precis där gubben sa att det skulle vara.

Bluffade gubben? Eller var han bättre på att läsa terrängen? ÄVEN fast den hydrologiska undersökningen sa annorlunda? Inte vet jag, men han är(var?) poppis när det gäller att hitta vattentag där i trakten(Norra Gästrikland).

Alla vetenskapliga tester som jag sett har gett utslag som ligger över slumpmässigt resultat när det gäller att hitta vatten utomhus(dock väldigt olika hur MYCKET över), och klart under slumpmässigt resultat när det har gällt att hitta metaller(vilket taget för sig är anmärkningsvärt, eftersom resultaten nästan alltid varit långt under vad det borde ha varit), och givit fullständigt inkonsekventa resultat när försöken gjorts inomhus eller med allt för minimala mängder av "sökföremålet".

Så nånting ligger det i det, men hur mycket?
Om det däremot verkligen går att ANVÄNDA till nåt, det är nu en helt annan fråga, en som jag nog räknar med ett STORT NEJ som svar på.

Behövs inte alltid mekanism !

nermander; sa:
[Som jag skrev i en annan tråd: När det gäller att bevisa ett samband krävs det två saker:

1. Ett statistiskt underlag

2. En känd mekanism bakom sambandet

Saker man tappar faller med hög statistisk sannorlikhet alltid neråt, men någon mekanism har man aldrig listat ut. Man vet dvs inte HUR gravitation funkar. Ändå är sambandet ganska fasställt !

Re: Behövs inte alltid mekanism !

Peddan; sa:
nermander; sa:
[Som jag skrev i en annan tråd: När det gäller att bevisa ett samband krävs det två saker:

1. Ett statistiskt underlag

2. En känd mekanism bakom sambandet

Saker man tappar faller med hög statistisk sannorlikhet alltid neråt, men någon mekanism har man aldrig listat ut. Man vet dvs inte HUR gravitation funkar. Ändå är sambandet ganska fasställt !

Dock så finns det teorier som förklarar och kan förutsäga hur gravitationen fungerar. När det gäller det så kallade slagrutefenomenet finns ingenting. Det finns INGA vetenskapliga studier av fenomenet som stödjer att det skulle fungera och desto mindre finns det några hypoteser om vad ett sådant samband skulle bero på. Läs tidigare inlägg och länkar..
Om det fungerade vore det en sensation och skulle kunna utgöra en otroligt god affärsidé.. så, alla förespråkare, sätt fart och slå mynt av slagrutan, ni kommer bli rika om ni kan visa att det fungerar..

/Dave

Njae, hypoteser finns det FÖR MÅNGA av snarare, däremot VETTIGA hypoteser är det lite glesare med.

Gravitation, Magnetfält och elektromagnetiska störningar hör till de olika, mer seriösa hypoteserna.

Att det finns en "effekt", alltså att man får utslag på olika varianter av slagruta, verkar vara ganska väl kollat, även av en del seriöst folk.
MEN, att 100%-igt binda effekten till en 100%-igt fungerande teori har inte hänt hitills.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg