Hur hitta vatten???

DIREWOLF75; sa:
Att det finns en "effekt", alltså att man får utslag på olika varianter av slagruta, verkar vara ganska väl kollat, även av en del seriöst folk.

Vad menar du med "effekt"?- att man hittar vatten?
I så fall: när, var och hur har dessa studier/försök/experiment skett? Av vem/vilka? Vad betyder "ganska väl kollat"?

Mvh Ola

[Ändrat av dexecupen 2002-11-18 kl 00:46]

Mycket väsen för lite vatten!

Den här tråden - eller grenen - börjar bli lika rolig som grabbarna som skulle till Keb. Så mycket energi man lagt ner på en slagruta.
Jag har aldrig hittat vatten med slagruta men däremot hittar jag kallkällor, bäckar och annat vatten genom att jag vet var jag kan leta efter det.
Om slagrutan funkar eller inte har ingen större betydelse i skogen, skall jag ha med mig en spade och gräva en brunn?
Tro och vetenskap? Finns ingen skillnad. Om man säger att en företeelse inte existerar därför att det inte finns några vetenskapliga belägg för det visar bara att man tror på vetenskapen. Det som inte kan mätas, vägas eller göras synligt för ögat existerar inte, alltså en tro på att endast det vi kan uppfatta med våra sinnen existerar.
Jag är buddhist och tro således på en massor av företeelser som inte går att mäta och väga. Därmed är jag diskvalificerad från en 'vetesnskaplig' debatt.
Nästa sommar skall jag testa slagruta. Helt ovetenskapligt :-D // Roland

Varför omöjligt då bara obevisat?

Jag vet inte om slagrutor fungerar eller ej, men jag vet att vetenskapen inte alltid har rätt. Roland skrev ovan "Om man säger att en företeelse inte existerar därför att det inte finns några vetenskapliga belägg för det visar bara att man tror på vetenskapen.". Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att den som tror att något är omöjligt bara för att det inte kan bevisas idag är en idiot! Eftersom ingenting fanns bevisat från början har man varit tvungen att allt eftersom bevisa det som vi kallar vetenskap idag. Allt skedde inte över en natt, men var det obevisade (t.ex. gravitation) omöjligt för det? Glöm inte att jorden både varit platt och centrum för universium! Och hur lång tid tog det innan humlan fick börja flyga?

Med vänliga hälsningar,
Morgan Kejerhag

Re:slagruta

Har läst igenom den här debatten om slagruta och bara kommit fram till en sak. Är det inte vetenskapligt bevisat så finns det tydligen inte? För ca 4-5 år sedan träffade jag en forskare från Umeå då han besökte min morfars "tjärdal". Han bevisade för mig att det funkade! Han lät sedan mig pröva och det gick inte att hålla emot, pinnen böjde sig nedåt! En vetenskaplig förklaring för detta finns inte.
En annan sak som hänt mig var att en metallkil till för att klyva stockar i gamla tider försvann under mossan någonstans. Vi letade men insåg att vi inte kunde riva upp all mossa i området för att hitta den. Idén att pröva att gå med slagruta poppade upp i mitt huvud. Efter att ha gått och blundat en stund (det funkar inte för mig om jag inte blundar) vred sig sälgklykan ned mot marken, jag lyfte på mosstäcket och där var den. Många man möter är skeptiska till att det funkar men jag och andra har bevisat motsatsen genom att de fått lägga ut ett järnspett någonstans på gården och med förbundna ögon kunnat hitta det. (utan att känna med fötterna förståss) Detta är något jag kan förklara. Vissa kan "känna" men man måste tro att det funkar. En person som inte trodde började dock tvivla då hon fick klykan i handen och ställde sig över spettet. Hon kände ingenting men då personen som trodde lade händerna på hennes började den skaka och hon kunde inte hålla emot. Jag har dock själv inte kunnat göra detta men jag har inte så stor "kraft" om man nu kan kalla det så.

JanMa; sa:
Med risk för att bli tjatig: http://www.randi.org/research/index.html

Om ni kan hitta ett spett, metallkil, eller liknande med slagruta så har ni 1 miljon dollar som i en liten ask! Det är väl värt ett försök? Det är ju så enkelt?

pust... Jag håller med dig!! Kan ni använda en slagruta så varför inte bli dollarmiljonär.. Eller e det bara snack?

Slagruta.. Det vette fan men slagborr det vet jag att det funkar... borr...borr..

DW505%_1.jpg

Ärlig

Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt ingen aning varför ingen gjort det. Kan gissa att ganska många kommer att tvivla på sin förmåga och mer tänka på 1 milj dollar och vad som skulle hända om man misslyckades.

Re: Ärlig

Zaijdan; sa:
Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt ingen aning varför ingen gjort det. Kan gissa att ganska många kommer att tvivla på sin förmåga och mer tänka på 1 milj dollar och vad som skulle hända om man misslyckades.

Vad skall dom göra om man misslyckas? Jag tror knappast att dom plockar in 30 steoridmissbrukare för att misshandla och skända en..

Det var väl så att flera har försökt men ingen har lyckats..

Så varför inte skicka ett mail och ta chansen att bli dollarmiljonär.. Har du kraften så varför inte tjäna något på det!?

Nej det kanske dom inte skulle göra :) Människor i allmenhet blir ändå skeptiska till att man kan få något gratis. Man undrar varför andra inte gjort det om det verkligen är så enkelt som det låter. Visst är det ett frestande erbjudande hade det varit lite närmare hade man nog försökt.

Guest

Gäst
Marcus, du behöver inte åka nånstans, de fixar ett test i Sverige. Läs länken jag postade.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg