För ett antal år sen så fick jag för mig att jag ville testa om slagrutor funkade osv.
Knipsade 2 bitar modelljärnvägsräls, böjde till L-form, och placerade kortaste ändarna i avskurna sugrör.
Gav alltid utslag på samma platser inne i huset där vi då bodde, gick mycket tydligt att få fram 2 (utslags)linjer som gick genom huset, 1 böjd , mycket kraftig, som sen korsade en mera rakt gående linje som gick i ungefär 80 graders vinkel vid korset.
Skit samma om jag höll de kraftigt framåtlutade, vilket alltså gjorde det omöjligt för mig att röra på dem mer än minimalt. För att ge utslag måste alltså metallbitarna röra sig MOT tyngdkraften, något som de alltid gjorde när man gick över den kraftiga linjen i tillräcklig vinkel, och om man gick över den mindre linjen i nära 90-gradig vinkel.
Sen, frågan om VAD och HUR, heh, ingen aning; men vattenledningar var det då inte, för de gick på annat sätt, och huset står nästan helt på berggrund, så underjordiskt vatten är inte heller troligt.
Testade sen lite här och var ute, starka utslag kom alltid på samma platser, svaga utslag kom ofta men inte alltid på samma platser, och kan helt enkelt vara att man rör sig ojämnt. Hokus Pokus är det absolut inte, om det är verkligt användbart för att hitta vatten däremot? vem vet?
Bästa förklaringen jag hört som kom från nån seriös var att "kanske kroppen fungerar mottagare och förstärkare av vissa sorters magnetfält, något som sen kan överföras i någon form av "slagruta", som fungerar som mätare".
Dock vet jag 1 tillfälle när sånt har funkat, trots att det gick emot brunnsborrar"proffsen". Brunnsborrarna i fråga var MYCKET irriterade på att de hittade så lite vatten/inget vatten, vilket ledde till att uppdragsgivaren fick en del pengar tillbaka; de fick sen tips av bonden som hyr ut marken som sommarstugan ligger på att hyra in en "slagrutegubbe" som fanns i närheten, som sen efter 45 minuter pekade ut 2 ställen som gick tvärtemot den "riktiga" undersökningen(som gjorts för dyr penning av en hydrolog). Gissa om de fann vatten? Jodå, precis där gubben sa att det skulle vara.
Bluffade gubben? Eller var han bättre på att läsa terrängen? ÄVEN fast den hydrologiska undersökningen sa annorlunda? Inte vet jag, men han är(var?) poppis när det gäller att hitta vattentag där i trakten(Norra Gästrikland).
Alla vetenskapliga tester som jag sett har gett utslag som ligger över slumpmässigt resultat när det gäller att hitta vatten utomhus(dock väldigt olika hur MYCKET över), och klart under slumpmässigt resultat när det har gällt att hitta metaller(vilket taget för sig är anmärkningsvärt, eftersom resultaten nästan alltid varit långt under vad det borde ha varit), och givit fullständigt inkonsekventa resultat när försöken gjorts inomhus eller med allt för minimala mängder av "sökföremålet".
Så nånting ligger det i det, men hur mycket?
Om det däremot verkligen går att ANVÄNDA till nåt, det är nu en helt annan fråga, en som jag nog räknar med ett STORT NEJ som svar på.