Hur får ni i allt ?

De va bättre förr i tiden !
Då frågade en skogsvandrare med päronryggsäck, om man hade en snus, nu står det en 25000 kronorsutrustad tönt o skakar ( ofta i fula shorts, o genomsura dyra kängor) o undrar om man kan få låna batterier till Gps:en, för man hittar inte hem till bilen....(mamma) ?
Näe, kom ut ur garderoberna ( va faan står ni där för ?) ni Alaskaryggsäcksägare, fjällrävenägare
och berätta för era i köpdjungeln vilsna bröder.
Det finns historier om vad ryggsäckarna fraktat genom åren till fjälls o skogs.
Bomullstält dubbla, renskinn, fotogenkök, grytor, ollar (tröjor), alltid rejäla grejor, inget smäck som blåser bort så fort SMHI säger: svag vind på kalfjället, bla bla ....
Första ryggsäcken var en päronryggsäck, jag snodde två svampar från morsan i badrummet, för att ha under axelremmarna, det funkade finfint, GELE, Bah ! vilket bjäfs !

Man kan inte tro de e sant för fanken när man ser de moderna skräpet i sportbutikerna står
och ler mot en som en billig skurborste på TEMPO.
Usch o tvi !
Förlåt fick en släng av kontrollsmitta....

Jag håller med även om jag själv har Meindl som väger ca 2000 g paret. Lättare skor vore trevligt, men inte typ Techamfibian tror jag.

Vilka Meindl är det du har?

Tyvärr hittar jag ingen modellbeteckning. Impulsköp efter sju dagars vandring, när ena skon hotade att ge upp. Kanske problemet med låätta skor. Även förra årets augustivandring ledde till skoköp
när sulorna började lossna på mina Merrell-skor.

Men hallå, vad är det för käk du ska ha med dej egentligen? Vad är det för fel (mer än smaken då?) på hederlig torrmat; makaroner, havregryn etc? Tar 0 plats o väger inte särskilt mkt. Sen håller jag med om att tex liggunderlag är liite svårt att knöla ner inne i ryggsäcken men f ö.. Jag har aldrig mer än en 50L säck, har ofta varit ute mer än 1 v i sträck och aldrig haft svårt att få plats med grejorna. Och ja, jag byter tom kläder ibland...

Vad är det för fel på havregryn och rapsolja morgon, middag, kväll? Billigare än torrmat och du kan lämna köket hemma... ;)

Klart man kan snåla in på vikt och utrymme genom att bära med sig mindre omfångsrik mat. Som sagt så tar maten ofta upp minst halva ryggsäcken. Själv tycker jag dock man ska lämna maten utanför ekvationen, den hör liksom till lyxen som ska fylla utrymmet som blir över när man skaffat lättare sovsäck och lämnat ombytet hemma :)

/Pontus (som släpar med sig 70-literssäcken på veckoturen trots marmot-sovsäck och lättviktskök)

Mitt senaste ryggsäcksköp var en toklätt ramsäck. Märkeslös, lätt "nylon"-säck, vikt runt kilot. Priset 50 kr på loppis. Fjällrävensäcken väger nog 600-700 gram mer. Nu ska det bara pulas dit ett höftbälte också. Motsvarande säck med intern ram och andra moderniteter hade nog kostat drygt 1000lappen - för samma vikt! Har rent av lite svårt att förstå att de går att sälja. Anna

De va bättre förr i tiden ! (...)
Näe, kom ut ur garderoberna ( va faan står ni där för ?) ni Alaskaryggsäcksägare, fjällrävenägare

Bröder? Barn menar du väl?
Det är ju de snustuggande gubbarna med päronsäck som har uppfostrat de 25000-kronorsutrustade töntarna.

Om man är tillräckligt gammal för att tycka att det var bättre förr så är det ens eget fel att det är sämre nu.

Nä, nu blir det en Kajka 100 liters. Köpte nyligen till två 10-liters fickor till min 75 liters Norröna Stetind. Den köpte jag för några år sen enkomt istället för 90 liter för att inte lasta ner mig. Fan vad jag har knökat och tjorvat för att få ner mina prylar. Nu blir det iofs bara 5 liter extra men mer lättpackat med ett större huvudfack. Jag vill kunna packa ner ALLT plus en delad hagelbössa och/eller fiskespö i tub. Ska försöka komma ner i vikt vid nästa rena vandring men vid jakt och fiske känns det svårt att hamna lågt.

Hur mycket bär ni som jagar och fiskar egentligen? För mig så är det i regel en jobbig vandring ut och sen basläger och jakt med liten rygga och sen vandring hem. Sist hade jag 32 pannor och det gick ju bra men var hyfsat jobbigt. Vapen + ammunition vägde ca 6 kg.

Martin Fjäderlätt;383640 sa:
Bröder? Barn menar du väl?
Det är ju de snustuggande gubbarna med päronsäck som har uppfostrat de 25000-kronorsutrustade töntarna.

Om man är tillräckligt gammal för att tycka att det var bättre förr så är det ens eget fel att det är sämre nu.

Där har DU FEL Martin!, för fanken, om du visste vad jag o mina gelikar propagerat för den rätta utestilen, men "de yngre" blir sportafärernas favoriter ändå, suck....
Men de kan gott sitta på sin stubbe med sura peak, alaska, north, mengele (?) kängor, dyngsura, utan batteri till Gps:en, undrande vad dom gör där när dom lika gärna kan sitta på Mackedi o tugga burgare me strips
Näe, en filt o ett pkt stickor, kniv, så kommer man hem....

Victor 50l

För något år sedan testade jag att packa ned min fjällpackning för 10 dagar inkusive mat i min Victor 50, tältet fick ligga under locket. Då hade jag all gemensam packning för två personer och min egen mat och personlig packning.

Jag valde dock att packa i en dubbelt så stor ryggsäck när det väl kom till kritan.
Den större säcken var helt enkelt så mycket bättre att bära.
Det var också mycket lättare att få tag på saker i en "luftigt" packad stor säck än i en knökfull liten säck.

Uffe

I går packade jag min 50-liters ryggsäck för tre dagar i Jämtlandsfjällen till helgen.
Det var svårt att få den tillräckligt full.

Då hade jag ett trepersonerstält, men någon annan tar kök och mat. Jag hade lätt fått i kök och frystorkat för en vecka.

Nu skriver jag inte det här bara för att skryta, utan tänkte nämna att för några år sen kunde jag precis pressa ned packningen för en helg i samma storlek på säck.

Jag har sen dess:
- slutat ta med onödiga ombyten (när det är kallt kan jag behöva ha alla kläder på mig)
- blivit mycket bättre på att komprimera (rulla en del, knöla annat för att fylla alla håligheter)
- lämnat "bekväma" prylar hemma (typ ett sånt där kit som konverterar thermaresten till en stol, det går bra att sitta lutad mot en sten).
- slutat ta med mer än jag behöver av förbrukningsvaror (inte hela litern t-sprit eller hela toarullen för en weekendtur)

Nu kanske det inte är samma saker som fyller ut din packning, men lösningen är nog samma: tänk igenom vad du verkligen måste ha med. Skippa så mycket som möjligt av det som vore "trevligt att ha".

/OJ

De va bättre förr i tiden !
Då frågade en skogsvandrare med päronryggsäck, om man hade en snus, nu står det en 25000 kronorsutrustad tönt o skakar ( ofta i fula shorts, o genomsura dyra kängor) o undrar om man kan få låna batterier till Gps:en, för man hittar inte hem till bilen....(mamma) ?
Det finns historier om vad ryggsäckarna fraktat genom åren till fjälls o skogs.
Bomullstält dubbla, renskinn, fotogenkök, grytor, ollar (tröjor), alltid rejäla grejor, inget smäck som blåser bort så fort SMHI säger: svag vind på kalfjället, bla bla ....
Första ryggsäcken var en päronryggsäck, jag snodde två svampar från morsan i badrummet, för att ha under axelremmarna, det funkade finfint, GELE, Bah ! vilket bjäfs !

"Luxury. We used to have to get out of the lake at three o'clock in the morning, clean the lake, eat a handful of hot gravel, work twenty hour a day down at the mill for tuppence a month, come home, and Dad would beat us around the neck with a broken bottle... if we were lucky!"

http://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

Nu kanske det inte är samma saker som fyller ut din packning, men lösningen är nog samma: tänk igenom vad du verkligen måste ha med. Skippa så mycket som möjligt av det som vore "trevligt att ha".

Ja, när man kommer hem så ska ju i princip all förbrukningsmateriel (mat, bränsle, tandkräm osv) vara slut och alla kläder och saker man haft med sig ska ha varit använda (utom ren säkerhetsutrustning då).

Och om man nu tar med sig bara en halvliter T-sprit (om man kör spritkök alltså) så ska man ju inte ha det i en halvfull enliterflaska (inte om man ska få ner volymen på grejerna).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg