Hur får ni i allt ?

Mitt senaste ryggsäcksköp var en toklätt ramsäck. Märkeslös, lätt "nylon"-säck, vikt runt kilot. Priset 50 kr på loppis. Fjällrävensäcken väger nog 600-700 gram mer. Nu ska det bara pulas dit ett höftbälte också. Motsvarande säck med intern ram och andra moderniteter hade nog kostat drygt 1000lappen - för samma vikt! Har rent av lite svårt att förstå att de går att sälja. Anna

En modern säck för 1000 kr går att få tag på i princip när som helst via internet och i flera varianter.

Den toksköna loppissäcken i rätt storlek för 50 kr finns på var femtionde loppmarknad och garanterat inte när man behöver den.

Men det är ju kul för dig att du faktiskt hittade en bra :) Själv har jag kikat på loppmarknader men mest funnit skräp. Gamla obekväma säckar som väger för mycket för att vara ett fynd.

Jag förstår heller inte vad jag ska med en ramsäck till. De kanske har fördelar vid tunga laster eller så, men för mina ändamål har jag ju redan en lätt och väldigt bekväm, modern säck med intern ram. Ingen ramsäck jag testat har känts lika bra, och små ramsäckar känns oftast bara klumpiga.

[

Om man är tillräckligt gammal för att tycka att det var bättre förr så är det ens eget fel att det är sämre nu.[/QUOTE]

Tamejfan det bästa jag läst på länge!
(fast en del saker var bättre förr, särskilt framtiden)
Pär

"Det var bättre förr och ju förr desto bättre" :)

Seriöst: kidsen idag skulle nog vara ute mer om det inte vore för dator, X-box, Playstation, Wii och TV med massor av kanaler. Alla ska ju dricka latte, blogga och bli kändis nuförtiden. Inte coolt att vara ute i skogen.

Samma här vad gäller skolgång, född -71. Uppe i Luleå var det i alla fall inte särskilt nördigt att gilla friluftsliv. Jag har träffat hyfsat många damer här i Stockholm som knappt varit ute i skogen alls. Nån park på sin höjd och tälnätter kan man räkna på en hand.

Med all respekt för andras minnen - jag var mellanstadieelev på sjuttiotalet och gymnasielev på åttiotalet- så har det väl aldrig varit coolt att vara i skogen?

Kul, ja. Coolt, nej.

Men Henrik! Menar Du att Du är beredd att köpa ryggsäck över nätet? Utan att ha möjlighet att provbära? Jo, visst är småramar oftast ett gissel, men vem bär med liten ram? Grejen med en riktig ramsäck är ju stor ram med bekvämt bärsystem (lätt att "meka", det brukar behövas), säck i den storlek du behöver och gott om plats för en halv törestubbe, en stor packpåse svamp, ett dyngsurt tält, avsköljda vandringskängor när du gått ner dig på myren, osv.
Nog för att det är gott om 1000kronorssäckar i mellanstorlek av god kvalité, men tyvärr brukar bara en av tio passa min rygg. Har bara misslyckats EN gång med att få en ramsäck skön och just den ramen vet jag att många tjejer får problem med efter några barn och kilon. Skarjans nedre skruvar sitter så till att de skaver när ramen blivit smalare än bäraren. Då kan man låta sin man ärva den och köpa sig en fjällrävenram eller liknande;). Anna

Med all respekt för andras minnen - jag var mellanstadieelev på sjuttiotalet och gymnasielev på åttiotalet- så har det väl aldrig varit coolt att vara i skogen?

Kul, ja. Coolt, nej.
Jag är väl ca femton år yngre o på "min" tid var friluftsliv så töntigt att klockorna stannade. Om man nu brydde sig om vad andra tyckte. Något jag gjort alldeles för mycket av i mitt liv...

såg rubriken på tråden....När man gjorde GU för en massa år sedan var det försvarets kassa 70L ryggsäck som gällde. En titt på nätet och jag kan konstatera att samma soldater idag är utrustade med 130L för samma utrustning. Varken vi på den tiden eller dagens gossar får plats med grejorna....så allt är relativt...dvs det har en tendens att ta precis så mycket plats som man har. För att göra det enkelt för mig själv nuförtiden så använder jag LITEN ryggsäck så får jag inte ned så mycket grejor och därmed är det lättare att bära för jag tar inte med mig det som inte går ner

Har precis kommit hem ifrån en 4-dagars solovandring i Jämtland. Min 55-litersryggsäck var inte särskilt full när jag åkte o den var rätt luftig när jag kom hem. Då hade jag med mig ett tält (HB Nammatj 2 GT) som var aldeless för stort o ett kök (Trianga 25) som skulle kunna varit mindre.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg