1) Jag förstår inte fobin mot att ha ex.vis tältet utanpå. Min Prophet som jag använde på min augustitur (Schweiz/Italien) är 65 nätta liter. Jag får inte i tältet utan bryderi
(och madrassen är mycket skrymmande) och det vill jag ine ha. Det praktiska med att ha tältet utanpå är a) att tältet är det första jag packar upp, b) att tältet är det sista jag packar - jag kan packa ned allt annat medan jag är kvar i tältet! Så länge packningen inte är bredare än jag själv ser jag inga nackdelar. Och jag går förmodligen mer utsatt och brant än de flesta här.
2) På min junitur i Fankrike/Italien hade jag mat för en vecka, gas för två och kartor för tre. Turen blev 14 dagar - sådant kan man aldrig veta i förväg. Säcken vägde mellan 14 och 15 kg med tom vattenflaska. I Norge hade jag mat för nio dagar och säcken vägde 14.
För en 14-dagarstur (åtm. i fjällen) skulle jag behöva en större säck, men jag skulle
klara mig under 20 kg. Så mycket vill jag dock inte bära, eftersom jag inte tror det är bra för knän och senfästen. Man får vara lite försiktig när man är 64.
3) Komfort. Jag har tvåväggstält, Ridgerest och säck med fullgott bärsystem (Vapor Trail fungerar inte för mig, bra bälte, dålig ryggplatta.)
Förr hade jag lägerskor, 0.7 kg, nu har jag vattentäta packpåsar för kortare utflykter ur tältet.
Jag bytte kläder från topp till tå, 1 kg; idag byter jag shorts och tar på ett par kalsingar, likaså byter jag strumpor - dessa kläder är också vad jag har på resan. Långbyxor (senast Nike vindoverall, 260 gram,
tidigare Newline överdrag, 160 gram)
kan jag ha samma som på stigen, likaså tröjan. När jag tvättar den tar jag på den direkt eftersom kläder torkar fortast på kroppen.
Besparing sådär 750 gram utan varje spår av komfortförlust. Mitt gamla regnställ vägde 8 hg, nu klarar jag mig med drygt hälften.
Handduk behövs inte på tälttur; det är även en del annat smått som jag skippat. Många bäckar små.