Hur får ni i allt ?

Jag menar när jag ska ut på ensamvandring, annars kan man dela kök och tält och då finns kanske chans att få ner nästan allt.

Tycker att jag ligger viktmässigt ok med 17-18kg för en vecka (ink allt) men att klämma ner det i en mindre säck än 70-75L går bara inte. Jag har aldrig grejer utanpå ryggan om det inte är något som ska torkas.

Jag undrar dock vad du har för tält, kök och extrakläder. Om du har sådana problem att få ned grejerna, så är din utrustning skrymmande och/eller kanske du tar med dig onödigt mycket kläder.

När jag är på ensamvandring, dvs. eget tält, kök, mat osv. så brukar vikten på min ryggsäck ligga runt 17-18 kg. Dessutom får jag ner allt i en 50L-rygga (dock har jag liggunderlaget på utsidan då), men det konstaterandet är mest av akademisk karaktär, då jag mest använder en ryggsäck på 70L.

Mvh /Joel

Intressant lista

Justsafe
Det var en bra lista ska jämföra min mot den senare - såg direkt att du hade en betydligt lättare rygga och sovsäck än mig. Har en Mac Pac rygga som jag aldrig byter förrens den faller isär, grymt skön. Min sovsäck däremot väger 1957 g för -3, en syntet och den tar plats. Har kikat på samma ME som du har och lär väl få ner både vikt och volym där.

Polarnatt
Har ett Black Diamond Mesa tält, 2,3kg , Rygga Mac Pac 3,1kg, Karrimor kök 186g

Justsafe
Det var en bra lista ska jämföra min mot den senare - såg direkt att du hade en betydligt lättare rygga och sovsäck än mig. Har en Mac Pac rygga som jag aldrig byter förrens den faller isär, grymt skön. Min sovsäck däremot väger 1957 g för -3, en syntet och den tar plats. Har kikat på samma ME som du har och lär väl få ner både vikt och volym där.

Polarnatt
Har ett Black Diamond Mesa tält, 2,3kg , Rygga Mac Pac 3,1kg, Karrimor kök 186g

Sovsäcken verkar ju vara en stor bov i sammanhanget. 2kg syntet brukar ta plats. I fråga om vikt så är ryggan ganska tung, men förmodligen värt det med tanke på det du skriver om den ;)

Mvh /Joel

Kan man verkligen behålla samma komfort både gällande lägerlivet samt bärandet

Enkla svaret, nej det kan man inte. Bära riktigt lätt handlar till stor del om att bortprioritera saker.

Men som de flesta lättviktspackare upptäcker är att man mår betydligt bättre under färden, och är piggare och mer utvilad på lägerplatsen (för att fiska, fota, leta blommor eller vad man nu gör när man inte vandrar) när man bär 15 kilo istället för 25 kilo.

Jo!

Enkla svaret, nej det kan man inte. Bära riktigt lätt handlar till stor del om att bortprioritera saker.

Men som de flesta lättviktspackare upptäcker är att man mår betydligt bättre under färden, och är piggare och mer utvilad på lägerplatsen (för att fiska, fota, leta blommor eller vad man nu gör när man inte vandrar) när man bär 15 kilo istället för 25 kilo.

Enligt Wikipedia: "Komfort betyder angenäm och praktisk bekvämlighet, varvid bekvämlighet i sin tur innebär vilsamma förutsättningar att leva och verka under."

Detta måste ju betyda att komforten ökar ju lättare och mer praktisk/anpassad utrustning man bär!

Polarnatt:
Helt sant, ska köpa en ny dunsäck och då spar jag 1 kg och volym.
Ryggan är kanon, den har varit med länge och alltid fungerat - känns som om den designades efter min rygg.

Cremytos:
Precis vad jag menar, kommer man ner till runt 15kg så har man foten på bägge sidor och jag tror det är det optimala för mig iaf. Inte super UL och inte för tungt.

?!?

Jag fattar inte heller hur man kan få ner allt i en 50-60 liters rygga, min är på 80 liter och jag har inte jättemycket prylar (mindre för varje år) men får ändå remma fast tältet på utsidan! Fiskeutrustningen tar lite plats, men där är vikten det större problemet, spöna sitter också på utsidan, fyrdelat flugspö, tele haspel samt ett ul haspel tvådelat, Det är å andra sidan på en 2 veckors sommartur, att vara ute över helgen eller 3-4 dagar går allt ner.

Jag förstår inte hur ni kan få i allt som behövs för en tälttur inkl mat i en 60L säck.

Jag lämnade min bjässe på 80 liter hemma på senaste vandringen till förmån för en lättare och mindre Vapor Trail på 57 liter. Grovt sett kan man väl säga att det enda jag gjort för att få ner packvolymen är att ta med mig ett mindre tält. Jag lämnade mitt Hilleberg hemma och testade ett lättare alternativ. Sedan såg jag i och för sig till att få ner volymen på maten lite extra, men det stora var att kapa volym på skyddet. Att ryggsäck och tält tillsammans gjorde packningen drygt fyra kilo lättare än med mina andra alternativ gjorde mig så klart mycket glad. Veckoturen startades med totalt 11,8kg på ryggen.

1) Jag förstår inte fobin mot att ha ex.vis tältet utanpå. Min Prophet som jag använde på min augustitur (Schweiz/Italien) är 65 nätta liter. Jag får inte i tältet utan bryderi
(och madrassen är mycket skrymmande) och det vill jag ine ha. Det praktiska med att ha tältet utanpå är a) att tältet är det första jag packar upp, b) att tältet är det sista jag packar - jag kan packa ned allt annat medan jag är kvar i tältet! Så länge packningen inte är bredare än jag själv ser jag inga nackdelar. Och jag går förmodligen mer utsatt och brant än de flesta här.

2) På min junitur i Fankrike/Italien hade jag mat för en vecka, gas för två och kartor för tre. Turen blev 14 dagar - sådant kan man aldrig veta i förväg. Säcken vägde mellan 14 och 15 kg med tom vattenflaska. I Norge hade jag mat för nio dagar och säcken vägde 14.

För en 14-dagarstur (åtm. i fjällen) skulle jag behöva en större säck, men jag skulle
klara mig under 20 kg. Så mycket vill jag dock inte bära, eftersom jag inte tror det är bra för knän och senfästen. Man får vara lite försiktig när man är 64.

3) Komfort. Jag har tvåväggstält, Ridgerest och säck med fullgott bärsystem (Vapor Trail fungerar inte för mig, bra bälte, dålig ryggplatta.)

Förr hade jag lägerskor, 0.7 kg, nu har jag vattentäta packpåsar för kortare utflykter ur tältet.
Jag bytte kläder från topp till tå, 1 kg; idag byter jag shorts och tar på ett par kalsingar, likaså byter jag strumpor - dessa kläder är också vad jag har på resan. Långbyxor (senast Nike vindoverall, 260 gram,
tidigare Newline överdrag, 160 gram)
kan jag ha samma som på stigen, likaså tröjan. När jag tvättar den tar jag på den direkt eftersom kläder torkar fortast på kroppen.
Besparing sådär 750 gram utan varje spår av komfortförlust. Mitt gamla regnställ vägde 8 hg, nu klarar jag mig med drygt hälften.
Handduk behövs inte på tälttur; det är även en del annat smått som jag skippat. Många bäckar små.

Detaljer

Sovsäcken.Western Mountaineering super ca 800gram.
ryms väl komprimerad i en 10liters packpåse där jag rullat kanten ett antal varv.
dunmattan går också att komprimera mycket,liksom mitt Aktotält och lilla dunjacka.
Klarar mej bra på en 55liters säck med utrustning för en vecka,(aldrig varit ute så länge ensam).
Basutrustningen tar bra mindre än halva säckvolymen,så resten går till "förbrukningsvaror".
Nu i helgen(tur fredag-söndag) klarade jag mej med 31liters säck,visserligen rätt maxat packad inledningsvis.Men tillräckligt för att täcka in behovet för minusgrader.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg