Sunt förnuft, det är ett stort ämne och jag tror att vi knappast kan komma fram till vad det är.
Sunt förnuft kan vara enkelt och det är väl det jag försöker prata om. Känner jag mig hungrig så äter jag. Är jag kissnödig så kissar jag, Är jag sömning så sover jag, fryser jag tar jag på mig mera kläder, är jag varm så svalkar jag mig, är jag trött så vilar jag, är jokken djup så letar jag grundare ställen eller väntar tills morgonen, får jag känning i fötterna (varmgång) så plåstrar jag om direkt på platsen, börjar det regna tar jag på regnställ - slutar det regna tar jag av mig regnstället. När jag är trött så tar jag hänsyn till det i mina beslut.
Om någonting ser ut som en gran, luktar som en gran, har barr som en gran – så är det troligtvis en gran. Svårare än så tycker jag inte att det är. I alla fall inte det jag menat när det gäller sunt förnuft.
Enligt min uppfattning gäller tre regler, håll dig varm, håll dig mätt och håll dig torr. Följer man dessa tre regler fullt ut så har man knappast några problem i fjällen.
Får en betydligt mindre fjällerfaren protestera lite mot ditt enkla "sunda förnuft"?
Känner jag mig hungrig så äter jag
Hand upp de som själva misstolkat, eller upplevt hur någon annan i sällskapet misstolkat kroppens signaler så att ni/de inte känt att det är energibristen som är problemet?
Jag funkar själv så att jag blir mer introvert och får lite tunnelseende när blodsockret sjunker. Att det är en matbit av något slag som behövs i det läget är något jag fått lära mig. Mitt annars så sunda förnuft säger nämligen något helt annat i det läget. (Det vill att jag ska få dagsetappen eller sträckan fram till det tänkta lunchstoppet avklarad så fort som möjligt, inte "i onödan")
Är jag sömning så sover jag
Jo fast det kan ju vara rent livsfarligt att somna om du är utmattad, nedkyld och utan ordentligt skydd.
fryser jag tar jag på mig mera kläder, är jag varm så svalkar jag mig
Inte om jag fryser för att jag suttit still, och precis skall börja röra mig igen. Eller om jag är varm efter att ha gått en sträcka och precis tar paus... Det sunda förnuftet (utan erfarenhet) lurar oss att gå efter hur kroppen känner sig NU, och glömma vad som händer sen.
håll dig varm, håll dig mätt och håll dig torr
Bra grundregler! Men personligen anser jag att det är mycket viktigare att
kunna bli varm, mätt och torr än att vara det i stunden. (med undantag för mätt då... se ovan)
Går jag i fuktiga kläder och småfryser men har en varm torr tröja i ryggsäcken så är det oändligt mycket mer värt att den är varm och torr när jag slagit läger, än att den kan värma mig i stunden. (För blöter jag ned den också så har jag inget kvar som kan värma mig när det verkligen behövs)
Jag vill inte skriva dig såna självklarheter på näsan, Thomas. Bara påpeka att det är just erfarenheten som får det sunda förnuftet att funka.
Inget är nämligen så lätt att lura som "sunt förnuft".