Hur dåligt kan Julas tält vara?

Hur dåligt kan det här Globe-tältet från Jula vara? Det är ju i princip gratis. Håller det för lite enkel tältning i närmaste

Testa! Jag hade ett billigt ÖB tält som vi använde en hel del på en bilsemester....kan inte säga att jag blev besviken:) Du kommer förmodligen inte att ha några problem att lämna igen det om du inte blev nöjd..

Nu vill jag också svara :)

Klart det funkar, vad är det värsta som kan hända?
I ett riktigt busväder läcker det kanske in. OK, det blir lite blött men det överlever du.
Handskas du oförsiktigt med det, får ett måndagsexemplar eller snubblar på en tältlina så kanske någon infästning går sönder. Det kan du säkert nödlaga på plats. Ta med lite silvertejp om du är orolig :)
Det kommer inte hålla lika länge som ett "fintält", men räknat i kronor per tältnatt vinner det säkert lätt.

Enda läget då du egentligen "behöver" ett Hilleberg(*) är när du är hårt utsatt för väder och vind och mer än en dagsmarsch från annat tak över huvudet. Det finns inte många sådana platser i Sverige. Och till och med då ska det till speciella omständigheter för att det ska vara tältet som gör skillnaden.

Att jag sedan själv med öppna ögon köpt hillebergstält(*) beror inte på att det är "nödvändigt" utan på att det är så mycket mer bekvämt. Utslaget på några års tältande är det värt extrakostnaden för mig.

(*) Hilleberg får här stå som samlingsnamn för "bättre tält" i allmänhet. Det finns andra tillverkare.

Om man väljer ett dubbeltält har jag svårt att tänka mig att man verkligen får inte regn i innertältet i alla de tänkbara situationer som en nybörjar- eller ordinär tältare utsätter sig för.

Jag har fjällvandrat med enkelt bomullstält, och vid regn så har det lett till viss anpassning i planerna, och när tältet var torkat igen så var det inga problem. Så enkelt kan det vara; har man tur med vädret så är skillnaden mellan ett lätt bomullstält och ett Hilleberg att det moderna tältet är mycket tyngre.

För den som ska tälta ett fåtal gånger, eller "prova att bli friluftare" så finns det nog många alternativ som räcker långt och är riktigt svinbilliga. Eftersom priset på ett billigt och ett dyrt
Trots allt kan tarp framstå som lite överkurs tror jag för den som inte brukar campa.

snipp....
Trots allt kan tarp framstå som lite överkurs tror jag för den som inte brukar campa.

Tarp framstår som överkurs då vi alla hamrats med budksapet att man DÖR på fjället om man inte
1. är utbildad fjälljägare (eller vad det nu heter, och man ligger risigt till då med)
2. har med sig bomb-proof tält, halva hemmet samt har helikoptrar standing by.

Av vilken anledning annars kryper man in i ett tält som blir stekhett när solen ligger på (för det händer ju att det är sol även i fjällvärlden under sommern). Fram för mer info till alla nybörjare om att Tarp funkar i 99% av fallen...

BZ/

Tarp framstår som överkurs då vi alla hamrats med budksapet att man DÖR på fjället om man inte
1. är utbildad fjälljägare (eller vad det nu heter, och man ligger risigt till då med)
2. har med sig bomb-proof tält, halva hemmet samt har helikoptrar standing by.

Av vilken anledning annars kryper man in i ett tält som blir stekhett när solen ligger på (för det händer ju att det är sol även i fjällvärlden under sommern). Fram för mer info till alla nybörjare om att Tarp funkar i 99% av fallen...

BZ/

Men kom igen, du behöver inte bli religiös åt andra hållet.

Tält ÄR smidigare än tarp på fjället. Visst funkar det med tarp, åtminstone i kombination med lite erfarenhet. Visst finns det tillfällen då tarp är bättre även på fjället. Visst är det trevligare med ett lättare alternativ när båda fungerar. etc etc

Men jag kan på rak arm dra mig till minnes en hel del nätter på fjället där jag aldrig skulle valt tarp framför tält. Visst skulle jag klarat mig med en tarp, men det skulle varit krångligare och mindre behagligt.

I skogen däremot vinner tarpen lätt.

ingen religion här inte

Men kom igen, du behöver inte bli religiös åt andra hållet.

Tält ÄR smidigare än tarp på fjället. Visst funkar det med tarp, åtminstone i kombination med lite erfarenhet. Visst finns det tillfällen då tarp är bättre även på fjället. Visst är det trevligare med ett lättare alternativ när båda fungerar. etc etc

Men jag kan på rak arm dra mig till minnes en hel del nätter på fjället där jag aldrig skulle valt tarp framför tält. Visst skulle jag klarat mig med en tarp, men det skulle varit krångligare och mindre behagligt.

I skogen däremot vinner tarpen lätt.

men Tarp är skönare enl mig. sen är det helt klart så att jag hellre tar ett tält om jag gör en tidig eller sen tur (lite fjolla är man ju). Men för en tur i juli/aug så är tarpen f¤#%n så mycket skönare. Visst det har hänt att man fått skitväder då, men de dagar & nätter då det är helt underbart med Tarp... de är fn så många fler än de då jag hellre hade haft ett tält.
Man klarar sig oftast med 2-3 uppsättningar från allt ifrån gassande sol eller hällregn med inslag av snö och storm.

Man behöver inte vara religiös för att tycka att tält lätt blir instängt/kvavt och svettigt under den varma tiden av året... det har ju t.o.m hänt att man struntat i tarpen och bara lagt sig under stjärnorna. Det funkar det med (myggnät vill jag ha över huvud och bål).

så till alla nybörjare som tänkt vandra någon av de mer lättillgängliga områdena i vårt avlånga land. strunta i tält, fixa till en lätt tarp och myggnät. öva på att sätta upp tarpen (det borde du ändå ha gjort med tältet), även i sämre väder... Sen klarar du dig fint.

BZ/

Hur dåligt kan det här Globe-tältet från Jula vara? Det är ju i princip gratis. Håller det för lite enkel tältning i närmaste skog?

http://www.jula.se/talt-2-personers-137579
Det kan nog vara hur dåligt som helst, men det kan funka också. Jag har själv tältat en hel vecka i Härjedalsfjällen i ett "kupoltält" med Kellogs-loggan på utsidan. Andra natten regnade det rejält och blåste dessutom ganska hårt. Tältet pressades till marken och såg ut som en jättelik droppe som ville falla i vindriktningen. Jag spände vad korta linor som fanns och stagade upp tältet från insidan med våra ryggsäckar. Vi sov inte mycket den natten (jag, Livskamraten och sonen Martin 10). Egendomligt nog höll bågstängerna - mjuka men hållbara alltså.

Det här kan ju bli ett blogginlägg märker jag...

HåkanF

Jag finns i ett Kellogstält i fjällen. Det blåser och regnar hårt. Tältet ligger som en blöt droppe hårt tryckt mot marken. Oskönt.

Får jag finnas i din twitter-värld nu? :)

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck Stormmattor/snökjol. bra eller dåligt året om? Bo och sova 6
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Roberth Endukstält bra eller dåligt Bo och sova 71
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Kupoltältets stängerna glider dåligt i regnvädret. Bo och sova 1
2004-06-16 Julas självuppblåsandeliggunderlag Bo och sova 5
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg