Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stortomten Herr Karlsson om ämnet:

”Svenskar vill ha varg”.

Jag vet att du inte gillar fakta och vetenskap och helst håller dig till allmänt tyckande och svammel, men hur du än vrider och vänder på det där så är en överhängande majoritet av svenska folket positiva till vargen och till vargpolitiken. Tittar man på kvoten mellan hur många som vill minska antalet vargar och hur många som vill öka antalet vargar, så är det nästan dubbelt så många som vill öka antalet som de som vill minska. Även i "varglänen" är det fler som är positiva än som är negativa.
Så uppriktigt sagt: Ingen har nekat dig att ha din uppfattning om vargen, men varför måste du tvunget låtsas ha hela svenska folket med dig? Varför är det så viktigt att ljuga om en sån sak? Jag fattar inte alls grejen - själv baserar jag mina åsikter och värderingar på vad jag tycker är rätt och skiter i om det är en eller nittionio procent av svenskarna som tycker som jag.

Varför inte låta detta bestämmas lokalt?

Förstår inte varför detta skulle vara en riksangelägenhet. Detta ska givetvisbestämmas av de som bor tillsammans med vargarna. Jag kan ha fel men får för mig att det mesta motståndet mot vargarna finns i de län som har vargarna medan de om bor i princip vargfria områden är mycket mer positiva. Som gammal Stockholmare ser jag givetvis helst att vargarna får finnas i Storstockholmsområdet och andra områden som är positiva till vargen medan Dalarna etc. ska få slippa detta om de inte vill. En win win för alla? Ha regionala val i frågan. Över huvud taget så skulle jag vilja se mer direktdemokrati och regionala självbestämmanden.

För det kan väl inte vara så att vargvännerna inte vill ha vargarna hos just sig?

Förstår inte varför detta skulle vara en riksangelägenhet. Detta ska givetvisbestämmas av de som bor tillsammans med vargarna. Jag kan ha fel men får för mig att det mesta motståndet mot vargarna finns i de län som har vargarna medan de om bor i princip vargfria områden är mycket mer positiva. Som gammal Stockholmare ser jag givetvis helst att vargarna får finnas i Storstockholmsområdet och andra områden som är positiva till vargen medan Dalarna etc. ska få slippa detta om de inte vill. En win win för alla? Ha regionala val i frågan. Över huvud taget så skulle jag vilja se mer direktdemokrati och regionala självbestämmanden.

För det kan väl inte vara så att vargvännerna inte vill ha vargarna hos just sig?

Se där, en intelligent pöjk! Ta väl hand om dig, du är en sällsynt sort numera :)

Jag vet att du inte gillar fakta och vetenskap och helst håller dig till allmänt tyckande och svammel, men hur du än vrider och vänder på det där så är en överhängande majoritet av svenska folket positiva till vargen och till vargpolitiken. Tittar man på kvoten mellan hur många som vill minska antalet vargar och hur många som vill öka antalet vargar, så är det nästan dubbelt så många som vill öka antalet som de som vill minska. Även i "varglänen" är det fler som är positiva än som är negativa.
Så uppriktigt sagt: Ingen har nekat dig att ha din uppfattning om vargen, men varför måste du tvunget låtsas ha hela svenska folket med dig? Varför är det så viktigt att ljuga om en sån sak? Jag fattar inte alls grejen - själv baserar jag mina åsikter och värderingar på vad jag tycker är rätt och skiter i om det är en eller nittionio procent av svenskarna som tycker som jag.

Nu refererade jag till vargutredningen, men du menar alltså att de på Grimsö ljuger? Expressen hade förövrigt en undersökning där det blev förkrossande siffror på alternativet NEJ, på frågan om Sverige skall ha frilevande varg, inte en vetenskaplig undersökning - det vet jag. Men en tydlig fingervisning var det oavsett.

Expressen har med jämna mellanrum omröstningar på webben och i samband med att Moderaterna släppte sin rapport om vilda djur var det så dags igen. Att ställa frågor om rovdjur eller särskilt om varg är populärt.
Vi minns omröstningen som gjordes i samband med att Jägarnas Riksförbund gick ut med att de inte ville ha några frilevande vargar alls där det bor människor. Resultatet blev smått häpnadsväckande med tanke på vad som brukar sägas om bred acceptans för just varg.
En månad senare, vilket är den normala löptiden för en omröstning hos Expressen hade 13 100 personer röstat och resultatet blev att 65% gav stöd åt Riksjägarnas krav och att 35% inte gjorde detta. Vargfakta skrev då ett kort referat om detta resultat.

Ett dagsfärskt exempel på varför vi inte vill ha varg:

När 19-åriga Sara Lindberg i Kullerbacken vid Smedsbo utanför Falun var ute och red mötte hon och hästen plötsligt en vargflock. Sara uppskattar antalet vargar till omkring tio stycken.

Bara några hundra meter från stallet började hästen bli orolig och stannade flera gånger. Plötsligt ser Sara vargarna, som hon först trodde var hundar. Vargarna lade sig ner och började morra.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/motte-vargflock-pa-ridturen

Enligt 2009 års riksdagsbeslut så skulle jakt på varg genomföras och det bestämdes en maxgräns
till 210 st. Beslutet togs även med hänsyn till EUs inblandning. Röstsiffrorna var mer 80% för jakt.

Den siffran speglar nog ganska bra vad folk i stort tycker, dock med den reservationen att folk i allmänhet struntar i EUs åsikter.
Vad folk skulle rösta om jakten på varg så skulle den då säkert vara en bra bit större än 80%.

Sen om vad folk tycker om att den ska få finnas eller inte är helt ovidkommande, det har inte
med den här tråden att göra.

En vanlig uppfattning är att den "ska få finnas" men att vi ska ha jakt på den. Det är väl den i särklass vanligaste åsikten.
Men "ska få finnas" betyder inte att den skall fridlysas.

Att det skulle finnas en majoritet för att den skulle få öka i antal tror jag inte på.
-Men jag reserverar mig för MPs väljare i Södermalm

Ett dagsfärskt exempel på varför vi inte vill ha varg:

När 19-åriga Sara Lindberg i Kullerbacken vid Smedsbo utanför Falun var ute och red mötte hon och hästen plötsligt en vargflock. Sara uppskattar antalet vargar till omkring tio stycken.

Bara några hundra meter från stallet började hästen bli orolig och stannade flera gånger. Plötsligt ser Sara vargarna, som hon först trodde var hundar. Vargarna lade sig ner och började morra.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/motte-vargflock-pa-ridturen

Damerna har en vanlig åsikt: "ska få finnas-men inte här"
Om dom tänker lite längre så vill dom ha allmän jakt på varg.

Det vore helt orimligt att vi skulle bilda en järnridå med skyttar runt deras ridväg, och det inser dom.

I sådana fall ska vi ta bort riket Sverige och ersätta med en 28-30 småstater med egen bestämmanderätt.

jag har en känsla av att man har slutat gnälla över vargen, man löser "problemet" istället.. detta gäller alla samhällsklasser, och jaktområden.. det sista året har jag hört lustiga saker men samtidigt förstått att man på flera ställen återgått till en "normaliserad" jakt. med detta är dialogen borta, de demokratiska verktygen nedlagda..tyvärr verkar det som att ena sidan, den sidan som direkt kan påverka har slutat föra dialog.. men det är en känsla.. jag vet inte säkert hur det ligger till.

I sådana fall ska vi ta bort riket Sverige och ersätta med en 28-30 småstater med egen bestämmanderätt.

Detta är inget binärt problem. Det jag pratar om är att öka det lokala inflytandet på lokala frågor. Varför inte låta folk få bestämma över sitt eget närområde? För att det inte ger ett resultat som du ,som inte befinner dig i närområdet, gillar?

Detta är inget binärt problem. Det jag pratar om är att öka det lokala inflytandet på lokala frågor. Varför inte låta folk få bestämma över sitt eget närområde? För att det inte ger ett resultat som du ,som inte befinner dig i närområdet, gillar?

Ökat självbestämmande i lokala frågor är jättebra. Men rovdjursstammarnas storlek och utbredning är ingen lokal fråga. Om folk ska bestämma i över sitt närområde när det gäller frågor av nationellt intresse skulle vi snart leva i totalt kaos.
Tvåtusen människor i Ockelbo kommun som röstar "Nej till E4:an" i ett lokalval skulle kunna stänga av Sveriges huvudpulsåder för kommunikation. Ja, ska inte folk få bestämma om vägarna i sitt närområde?

Ökat självbestämmande i lokala frågor är jättebra. Men rovdjursstammarnas storlek och utbredning är ingen lokal fråga. Om folk ska bestämma i över sitt närområde när det gäller frågor av nationellt intresse skulle vi snart leva i totalt kaos.
Tvåtusen människor i Ockelbo kommun som röstar "Nej till E4:an" i ett lokalval skulle kunna stänga av Sveriges huvudpulsåder för kommunikation. Ja, ska inte folk få bestämma om vägarna i sitt närområde?

Det krävs ett sällsynt sinne för proportioner för att göra en sån jämförelse.

jag har en känsla av att man har slutat gnälla över vargen, man löser "problemet" istället.. detta gäller alla samhällsklasser, och jaktområden.. det sista året har jag hört lustiga saker men samtidigt förstått att man på flera ställen återgått till en "normaliserad" jakt. med detta är dialogen borta, de demokratiska verktygen nedlagda..tyvärr verkar det som att ena sidan, den sidan som direkt kan påverka har slutat föra dialog.. men det är en känsla.. jag vet inte säkert hur det ligger till.

Du har nog rätt känsla. Om man antar att alla innevånare skulle lita på myndigheternas tal om jakt, så skulle det nog dyka upp 100 st väldokumenterade vargar till..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg