Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja, vi säger tusen och så får du skjuta så många du vill själv. Men bara med sportsliga medel, inga såna ynkliga metoder som användes under licensjakten eller som de tjuvjagande krakarna använder.
Att såna jaktmetoder inte är något för riktiga karlar (eller ens borde kallas jakt) kan vi väl vara överens om? Deal?

Jaha..dags för dig att beskriva hur en "riktig karl" avlivar en varg???

OK jag förstår. "skjuta med sportsliga medel" är alltså att skjuta bedövningspilar så vi kan kastrera varghannarna? Eller blanda P-piller i tik-maten?
Nej, inte alls. Anledningen till att du missförstår mig är att du verkar förutsätta att jag uppfattar dig som "en riktig karl".
Hittills har jag inte sett något inlägg från dig som givit mig anledning att tro något sådant. ;-)

Menar du att 80% av Sveriges befolkning anser att vargstammen är för stor? Eller vad menar du?

Jag menar att här på forumet kan man få intryck av att debatten är en dragkamp mellan svenskar och svenskar. Men så är det inte, forumets fördelning av åsikter är inte representativ för svenskarnas åsikter. Sverige står till 80% enig i frågan. Kampen är mellan Sverige och EU.
-Vi får inte glömma det!

Sverige står till 80% enig i frågan. Kampen är mellan Sverige och EU.
-Vi får inte glömma det!

Så mycket lögner i så lite text. drygt 7 miljoner svenskar är inte emot EU, vilket du tycks tro. Drygt 7 miljoner svenskar är inte ens emot vargen. Du får gärna visa siffror på detta, elelr sluta ljuga.

Tankeexperiment. stockholm+göteborg+malmö är ungefär 2.6 miljoner invånare (regionerna). Så bara i dessa tre städer har du fler än 20% av sveriges invånare.

Så mycket lögner i så lite text. drygt 7 miljoner svenskar är inte emot EU, vilket du tycks tro. Drygt 7 miljoner svenskar är inte ens emot vargen. Du får gärna visa siffror på detta, elelr sluta ljuga.
Tankeexperiment. stockholm+göteborg+malmö är ungefär 2.6 miljoner invånare (regionerna). Så bara i dessa tre städer har du fler än 20% av sveriges invånare.

Nu blandar du riktigt i soppan.
Debatten handlade inte om EUs vara eller inte vara.
Det handlade om varg-jaktens vara eller inte och där står jag fast i mina åsikter.

Nu blandar du riktigt i soppan.
Debatten handlade inte om EUs vara eller inte vara.
Det handlade om varg-jaktens vara eller inte och där står jag fast i mina åsikter.

De enda riktiga studie som gjorts i frågan om attityder till rovdjur och rovdjurspolitiken visar att en stor majoritet av svenskarna accepterar förekomst av rovdjur och hur rovdjurspolitiken förs. Även i "rovdjurslänen" är det en majoritet som är positiva och en minoritet som är negativa.
Punkt slut.

https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhetsbrev/Rapport_1_2009.pdf

De enda riktiga studie som gjorts i frågan om attityder till rovdjur och rovdjurspolitiken visar att en stor majoritet av svenskarna accepterar förekomst av rovdjur och hur rovdjurspolitiken förs. Även i "rovdjurslänen" är det en majoritet som är positiva och en minoritet som är negativa.
Punkt slut.

https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhetsbrev/Rapport_1_2009.pdf

Stortomten Herr Karlsson om ämnet:

”Svenskar vill ha varg”

Att vargen skulle försvåra för djurägare och annan näringsverksamhet i de vargtäta områden tror han inte på, utan menar att det är andra faktorer som påverkar näringsklimatet.
Mikael Karlsson hävdar också att svenska folket vill ha varg.

• Men är det inte så att det främst är människor i storstäderna som vill ha varg? I kommuner där man har erfarenhet är man inte lika positiv. Ju mer man vet om varg desto mer negativ är man?
– Nej så är det inte. Människor vill ha varg. Det är bara massmedia som lyfter fram negativa saker om vargen, svarar Mikael Karlsson.

• Men det framgår ju bland annat av rovdjursutredaren Lars Erik Liljelunds utredning?
– Nej, det gör det inte. Den har jag läst noga flera gånger, säger Mikael Karlsson.

Men så här står det i utredningen:
”I kommunerna Rättvik, Ljusdal, Ovanåker och Älvdalen vill 53-64 procent minska antalsmålet för varg. Det har i dessa kommuner visat sig att motståndet mot antalsmålen tilltar. Det finns således en stad-landdimension i attityderna till rovdjurens förekomst där människor i städer och större tätorter är mer positiva till rovdjursförekomst än människor på landsbygden.”
Längre ner i samma stycke står det att:
”Forskare på Grimsö forskningsstation vid Sveriges lantbruksuniversitet har visat att avstånd till ett vargrevir är en faktor som påverkar attityder till varg i lika hög grad som andra faktorer, t.ex. ålder, utbildning, kön, medlemskap i jägar- eller bevarandeorganisation, innehav av tamboskap osv. Ju större avståndet är mellan platsen där man bor och närmaste vargrevir, desto mer positiva är attityderna till bevarande av vargen.”

Han för skön, den där Micke. Han och jag bara måste ta en bira nån dag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg