Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
180 individer är en dum siffra. Det är bättre att ta en jämn siffra som är lättare att komma ihåg för alla inblandade parter. Vi hugger till med 1000.
Se där, en åsikt om vargstammens storlek som är lika vetenskaplig som regeringens.

Enklast att komma ihåg är väl siffran noll. Siffran noll kan aldrig ha dåliga gener.
Och tänk på hur mycket pengar vi tjänar.

Iden är inte vetenskapligt prövat, men jag tror dom får svårt att säga nej.

180 individer är en dum siffra. Det är bättre att ta en jämn siffra som är lättare att komma ihåg för alla inblandade parter. Vi hugger till med 1000.

Se där, en åsikt om vargstammens storlek som är lika vetenskaplig som regeringens.

Nu är det ju NVV som tagit fram siffran 180. Menar du att den inte är vetenskapligt framtagen?

Naturvårdsverket presenterade två olika alternativ. Alternativ 1 är 180 vargar under förutsättning att 1 ny varg kommer in i populationen varje år genom invandring eller valputsättning. Alternativ 2 innebär 380 vargar under förutsättning att 1 ny varg kommer in i populationen vartannat år.

180 är plan B

I underlaget redovisar forskarna flera olika bedömningar av hur många vargar som behövs för att Skandinavien ska uppnå gynnsam bevarandestatus. I Sverige blir det då en populationsstorlek på omkring 380 vargar. Det motsvarar 38 vargpar som får valpar varje år. Om den svenska vargstammen ska bestå av 180 vargar krävs betydligt högre invandringstakt än hittills och kontinuerligt fortsatta aktiva åtgärder för genetisk förstärkning.

Enklast att komma ihåg är väl siffran noll. Siffran noll kan aldrig ha dåliga gener.
Och tänk på hur mycket pengar vi tjänar.

Iden är inte vetenskapligt prövat, men jag tror dom får svårt att säga nej.

Nej, noll är ett dåligt tal. Jag tänker mer på dig och supergeten när noll kommer på tal. Tusen är ett jämnt och bra tal. Vi tjafsar inte om småsaker utan bestämmer oss för tusen vargar. Deal?

Tänkte först inte blanda mej i detta alls, men OK - jag gör det.

Jag är hundägare OCH vargvän. Jag är numera i Red Alert mode varje gång jag går ut med jycken, och speciellt ute i naturen (obs! Jag är inte jägare, bara amatörfotograf, bär- och svampplockare). Så var det sagt...

Vad jag inte kan acceptera är varför staten ska bedriva vargavel. Om inte vargstammen på egen hand för klara av sina genetiska svårigheter så är det väl inget som STATEN ska blanda sig i. Det finns ju många direkt hotade arter i vår natur som ingen bryr sej om, många småfåglar bl.a.
Så varför just vargen? Låt dom vara ifred och sköta sin utveckling själva.

Och har vi nu rovdjur i landet så borde staten bekosta 100% av adekvata rovdjursstängsel för fårfarmare, hästuppfödare m fl.

Den senaste galenskapen med en stam på 180 vargar visar bara hur fånigt man tänker.
Se'n måste man fråga sig apropå rubriken: Vad är eländet med vargarna?

Bor i Västmanland och här finns numera alla 4 stora, Björn, varg, järv och lo. Scary och spännande på en gång.

180 är plan B

I underlaget redovisar forskarna flera olika bedömningar av hur många vargar som behövs för att Skandinavien ska uppnå gynnsam bevarandestatus. I Sverige blir det då en populationsstorlek på omkring 380 vargar. Det motsvarar 38 vargpar som får valpar varje år. Om den svenska vargstammen ska bestå av 180 vargar krävs betydligt högre invandringstakt än hittills och kontinuerligt fortsatta aktiva åtgärder för genetisk förstärkning.

Alternativ 1 = en ny varg vartannat år.
Alternativ 2 = en ny varg varje år.

Jag vet inte, men det känns inte som orden "betydligt högre" är särskilt rätt här?

Hursom, förstår alla hur det kommer att bli? En oerhört stor vargjakt i framtiden, en jakt där staten förmodligen får betala massvis med pengar till jägare, samtidigt som valpar planteras ut i kullar - där då även en valp samtidigt skall avlivas.

Spektakel, trams och vansinnigt dyrt. Biologisk enfald i sitt esse.

Alternativ 1 = en ny varg vartannat år.
Alternativ 2 = en ny varg varje år.

Jag vet inte, men det känns inte som orden "betydligt högre" är särskilt rätt här?

Om inte 100% är betydligt högre vad är då betydligt högre? vi talar om en siffra som är dubbelt så stor.

men 380 är i runda slängar dubbelt av 180, så då kan ju 380 inte heller varaett problem för en tramsande motståndare.

Låt dom vara ifred och sköta sin utveckling själva.

Anledningen till att staten måste blanda sig i är ju att vargarna inte får vara ifred. Om vargarna fick sköta sig själva skulle stammen bli betydligt större och med friskare gener än den har nu. Men nytt blod kan inte komma in den naturliga vägen eftersom ytterst få (nästan inga?) vargar tar sig levande ned genom renbetesland. Och nedanför renbetesland pågår även där en intensiv tjuvjakt som årligen reduceras stammen kraftigt.
Så egentligen håller jag med dig - låt vargarna vara i fred och sköta sin utveckling själva. Men så sker inte idag.

Och angående "utrotningshotade småfåglar som ingen bryr sig om": Vilka arter exakt tänkte du på? Vad jag vet så pågår ett intensivt arbete att rädda alla hotade arter i Sverige, men jag kan ju ha missat att vi struntar i någon art som du känner till. Vilka?

OK ..jag går med på 1000 st..om jag får bestämma antalet för avskjutning till nyår.
Deal?

Nja, vi säger tusen och så får du skjuta så många du vill själv. Men bara med sportsliga medel, inga såna ynkliga metoder som användes under licensjakten eller som de tjuvjagande krakarna använder.

Att såna jaktmetoder inte är något för riktiga karlar (eller ens borde kallas jakt) kan vi väl vara överens om? Deal?

Om inte 100% är betydligt högre vad är då betydligt högre? vi talar om en siffra som är dubbelt så stor.
men 380 är i runda slängar dubbelt av 180, så då kan ju 380 inte heller varaett problem för en tramsande motståndare.

En eller två hit eller dit är väl inget att orda om, inavelsproblemet är i alla fall överdimensionerat.
Det är bara smöret till EU-mackan.

"en tramsande motståndare" som du säger, är 80% av sveriges befolkning, -lågt räknat.

Nja, vi säger tusen och så får du skjuta så många du vill själv. Men bara med sportsliga medel, inga såna ynkliga metoder som användes under licensjakten eller som de tjuvjagande krakarna använder.
Att såna jaktmetoder inte är något för riktiga karlar (eller ens borde kallas jakt) kan vi väl vara överens om? Deal?

Kan du inte ta kontakt med någon jägare som ska ut till vintern? Du kanske får följa med?
-du behöver lite praktik!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg