Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaja, vi får väl se hur det blir. En ny obesläktad varg per år. Hur f-n ska det gå till???

Valputsättning. Det är nog inte alls särskilt svårt.

Varför anser inte regeringen att 380 vargar är ett acceptabelt mål?
– Regeringen konstaterar att Naturvårdsverket tagit fram en bedömning av referensvärdet för gynnsam bevarandestatus för varg i Sverige enligt två alternativ: 1) 18 föryngringar/180 vargar under förutsättning att en ny varg kommer in i populationen varje år genom invandring eller valputsättning, eller alternativ 2) 38 föryngringar/380 vargar under förutsättningar som råder idag, det vill säga att en ny varg kommer in i populationen vartannat år, säger Lena Ek.
– Vi konstaterar att Naturvårdsverket nu för in dessa vetenskapligt framtagna värden i förvaltningsplanen för varg, vilket gör att den blir komplett.

– Regeringens rovdjurspolitik strävar mot att Sverige ska ha livskraftiga stammar i arternas naturliga utbredningsområden samtidigt som beslut som rör förvaltningen fattas nära de människor som lever och verkar i rovdjurstäta områden.

Vad gäller vargen vill vi ha en begränsad vargstam med god genetisk status. Regeringens arbete inriktas mot alternativ 1, det vill säga att vi vill ha en situation med färre vargar med bättre genetisk variation, för att upprätthålla en gynnsam bevarandestatus , säger Lena Ek

Ju mindre stam, desto mer effekt av de vargar som planteras in. Enkel matematik egentligen. Siffran 40 vargar har ju nämnts av forskare som lämplig utifrån den aspekten.

Mikael Karlsson på naturskyddsföreningen har förövrigt låtit meddela att han återigen skall springa till EU och gnälla. Han förnekar sålunda helt enkelt de rapporter som regeringen tagit sitt beslut utifrån.

Han och jag borde ta en öl nån gång.

Valputsättning. Det är nog inte alls särskilt svårt.

.

I motsats till dig tror däremot jag att det är ganska svårt. De ansatser i den riktningen som gjordes i fjol var ju minst sagt misslyckade. För att kunna göra det är det ju ett antal saker som måste lyckas.

1. Se till att få på en sändare på en alfatik. Gick inte i fjol.
2. Få en djurpark att ställa upp med en lämplig valp, vilket de var helt kallsinniga till i fjol.
3. Få ägaren till den mark där alfatiken väljer att lägga sin lya att gå med på utsättning. Alltså gå med på att reviret i fråga blir ett genetiskt särskilt viktigt revir med allt vad det innebär av extra stora svårigheter att t ex få tillstånd för skyddsjakt. Lycka till säger jag bara!

Om ovanstående skulle lyckas, vilket jag alltså har oerhört svårt att tänka mig, krävs det ytterligare en hel del för att den aktiva genpoolen ska förstärkas. Den utsatta valpen måste ju utvecklas till ett reproducerande alfadjur. Vad är oddsen på det, tro?

Som sagt... Vi får se hur det blir. Skulle tro att EU-kommissionen har en del synpunkter.

Och dessutom, om man bestämmer sig för att ta den vägen (som regeringen nu verkar ha gjort, om de inte ljuger som vanligt) och börjar decimera stammen till 180 individer, och det sedan visar sig att utsättningarna inte kommer att fungera, så måste de för att vara konsekventa falla tillbaka på det andra alternativet och låta vargstammen mer än fördubblas igen. Hur sannolikt är det?

Och dessutom, om man bestämmer sig för att ta den vägen (som regeringen nu verkar ha gjort, om de inte ljuger som vanligt) och börjar decimera stammen till 180 individer, och det sedan visar sig att utsättningarna inte kommer att fungera, så måste de för att vara konsekventa falla tillbaka på det andra alternativet och låta vargstammen mer än fördubblas igen. Hur sannolikt är det?

Principen är enkel -ju färre vargar ju lättare är att genförstärka.
-om detta är vad dom nu vill?

Principen är enkel -ju färre vargar ju lättare är att genförstärka.
-om detta är vad dom nu vill?
Den principen har jag inte hört förut, och den verkar rätt suspekt. Om den skulle stämma, varför säger då Naturvårdsverket i den rapporten som regeringen använder sig av att det krävs mycket, mycket större tillförsel av nya gener (minst en ny individ utifrån per år) med det mindre antalet än vad det gör med det större antalet? Det tyder ju på motsatsen.

Den principen har jag inte hört förut, och den verkar rätt suspekt. Om den skulle stämma, varför säger då Naturvårdsverket i den rapporten som regeringen använder sig av att det krävs mycket, mycket större tillförsel av nya gener (minst en ny individ utifrån per år) med det mindre antalet än vad det gör med det större antalet? Det tyder ju på motsatsen.

Det är naturligtvis fel...ju större antal ju... svårare att påverka. Men jag tror inte att dom menar att förstärka genkvaliten utan att mera att det handlar om att smöra för EU.

180 individer är en dum siffra. Det är bättre att ta en jämn siffra som är lättare att komma ihåg för alla inblandade parter. Vi hugger till med 1000.

Se där, en åsikt om vargstammens storlek som är lika vetenskaplig som regeringens.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg