Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pierre Ahlgren, rovdjursansvarig vid länsstyrelsen i Västmanland säger sig inget kunna göra åt den varg som angrep en kopplad rottweiler i Norberg. Ahlgren vidhåller att EU inte tillåter honom att ingripa.

http://www.vargfakta.se/nyheter/pierre-ahlgren-vi-kan-inte-gora-nagonting-i-dagslaget/

Detta svar relaterar vi sedan till några ord från Olof Liberg efter att skötaren dödades i Kolmården:

– När det gäller vilda vargar är vi väldigt noggranna i Skandinavien att så fort vi får varg som visar tendens att bli för van med människan, så avlivas den så fort det går. Det är för att undvika att få vargar som vänjer sig vid människan. Då blir de farliga.

...undrar varför folk börjar bli hatiska. Märkligt.

http://www.vargfakta.se

inga namn, bara en info mail adress... hur är det med faktakoll, osv?

http://www.jaktojagare.se/varg-angrep-kopplad-hund

Det var vid 23.30-tiden i lördags kväll som Patrick Kvist som bor i Norberg, norra Västmanland, tog med sig sin brors hund Diesel för en kvällspromenad.
– Vi gick bort mot skidstadion och vi var väl cirka 300 meter hemifrån. Hunden satte sig för att skita. Samtidigt märkte jag att den började morra, berättar Patrick.
När han tittade upp mot backen fick han se någonting komma rusande rakt emot honom. När djuret kom närmare föll ljuset från gatubelysningen på djuret och Patrik såg att det var en stor varg. Hunden han hade med sig väger nästan 50 kilo men vargen var betydligt större och kraftigare.
– Jag fick panik när jag såg vargen komma mot oss med blottade tänder. Jag drog med mig Diesel och började springa hemåt, berättar Patrick.

Dök upp igen
När han satte fart mot hemmet såg han inte om vargen följde efter men när han var på gatan utanför huset trodde han att faran var över.
Då dök plötsligt vargen upp igen och gick till angrepp mot hunden.
– Jag fick panik. Jag ryckte undan Diesel varje gång vargen angrep. Jag slet hunden kors och tvärs för att vargen inte skulle komma åt den. Flera gånger var det nära att hunden och även jag själv blev biten. Hela tiden visade vargen tänderna och lade öronen bakåt. Den morrade och fräste på ett otäckt sätt.
Hur vargen kunnat följa efter utan att han märkt det och och också genskjuta honom och hunden vet han inte.
– Det finns en gammal nedsänkt banvall som löper parallellt med vägen. Vargen måste ha sprungit på den. Därför såg jag den inte. På så sätt lyckades den springa förbi och genskjuta oss. Därför kom angreppet så oväntat när vi var nästan hemma, berättar Patrick.

Krig är förklarat, och i morgon kommer domen kring krigets omfattning. Antalet vargar skall nämligen bestämmas av....

Makarna Kramis Lupis!

Makarna Eva Thörnelöf och Lars-Erik Liljelund har stort inflytande i den svenska vargfrågan. Hon är högsta chef på avdelningen där Naturvårdsverkets tjänstemän sitter och räknar på hur många vargar Sverige ska ha. Han lade fram rovdjursutredningen.

Helt sanslöst. Men helt i linje med hela jävla vargspektaklet.

http://www.jaktojagare.se/vargbesked-blir-en-familjeaffar

Ett intressant svar som målar upp en nattsvart situation över de norra regionerna i Sverige.
Känns väldigt uppblåst. (Det är jag som fetmarkerat vissa ord) i kommentatorsfältet för den artikel som Supergeten länkade från Jakt & Jägare
.................................................................................................................................................................
34. Odemokratiska arbetsmetoder och maktmissbruk.
Av Dick Broman 2012-10-16 12:46

Regeringens rovdjursutredare Lars-Erik Liljelund förespråkade i en TV-intervju en naturlig invandring av varg i från nordöst. Vargrevir i Norrland alltså.
Jag blir rädd när jag tänker på konsekvenserna av att extrema djurrättsaktivister genom rovdjurspolitik och odemokratiska samhällskontrakt i slutna sällskap bakom stängda dörrar
verkar styra över levnadsvillkoren för alla människor som lever på halva Sveriges norra del.

Odemokratiska överenskommelser kommer att slita sönder vänskapen mellan människor och det kommer att bli stora konflikter orsakade av att man kör över människor med extrem rovdjurspolitik.
Det är skrämmande att ekosofer och ekofascister med rovdjursreligion och vargen som gud får härja fritt och tillåts splittra människor och orsaka svåra konflikter.

Jag har nu i min artikel visat vad som pågår och försökt väcka alla norrlänningar som sover i vargfrågan.
Jag har också föreslagit en del lösningar och talat om JRFs ledning att de bör agera kraftfullt i frågan.
Om inte vi jägare, samer och andra djurhållare som drabbas samarbetar, då tror jag att miljörörelsen kommer att få som de vill, det kommer att bli hundratals vargrevir och tusentals vargar i norrlandslänen.
Det är den dolda agendan.

Det är svårt för enskilda människor eller en liten grupp som samerna att stå emot diktatoriska styrmedel. När Staten sätter in stora maktmedel (skattemedel) och styr med villkorade bidrag då medför det alltid mycket svåra konsekvenser för de drabbade.
Samerna kommer i framtiden att få arbeta åt staten med att vakta rovdjuren och få betalt för att upplåta renbeteslandet till vild ren för att föda rovdjuren.
Jakten i norrlandslänen kommer i stort sett att upphöra.

Så jag hoppas verkligen att norrlänningarna inom kort vaknar upp och förstår vad som håller på att hända och gör någonting istället för att lämna över allt ansvar till samerna.
Tänk på att om vi samarbetar mot ett gemensamt mål då kan vi tillsammans uträtta underverk!
Om vi ENAS och SAMARBETAR om ett Nej till frilevande varg i Sverige, då kan vi nå detta mål. Det är dags att agera.

Jakten i norrlandslänen kommer i stort sett att upphöra.

Jag förstår inte varför den skulle upphöra. Kan nån förklara det för mig?

Denne någon kan kanske också förklara för mina jagande vänner i norra Värmland som ju är "fullbesatt" av vargrevir att jakt är omöjligt. Kanske kan denne någon till och med ägna lite extra omsorg åt jägarna i Nyskogatrakten, där man haft varg åtminstone sedan 1983. De tycks nämligen inte ha fattat att jakt i vargrevir är omöjligt, eftersom de fortsätter att jaga älg.

I Mangen-Nyskogaområdet har man de senaste åren skjutit ca 60 älgar årligen. Det är iofs lite färre än i slutet av 90-talet och början av 00-talet då man sköt ca 80 varje år. Äldre siffror än 1998 har jag inte tillgång till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg