Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förstår inte varför den skulle upphöra. Kan nån förklara det för mig?

Denne någon kan kanske också förklara för mina jagande vänner i norra Värmland som ju är "fullbesatt" av vargrevir att jakt är omöjligt. Kanske kan denne någon till och med ägna lite extra omsorg åt jägarna i Nyskogatrakten, där man haft varg åtminstone sedan 1983. De tycks nämligen inte ha fattat att jakt i vargrevir är omöjligt, eftersom de fortsätter att jaga älg.

I Mangen-Nyskogaområdet har man de senaste åren skjutit ca 60 älgar årligen. Det är iofs lite färre än i slutet av 90-talet och början av 00-talet då man sköt ca 80 varje år. Äldre siffror än 1998 har jag inte tillgång till.

Jag känner folk därifrån och jag kan rapportera att dom är inte glada.
Dels måste hundarna kopplas till och från och vissa har mycket lite älg (ojämt fördelat)
Eftersom jägarkåren bestämmer antalet älg så har det inneburit att antalet har släppts upp på högre nivåer till nackdel för skogen.
Vissa jägare låter inte en varg passera levande.

Ett litet favoritsvar från Herr Pierre på länsstyrelsen:

• Men det var ju för att Patrik lyckades rycka undan den varje gång vargen attackerade. Den här gången var det en vuxen man med en rottweiler. Vad hade hänt om det varit en tioårig flicka med en liten terrier?

– Jag vet inte vad som hade hänt och jag vill inte spekulerar heller. Var och en i Norberg får själv ta beslut om hur man ska göra. Finns det en oro bland människor så måste vi tala om det.

Där ser man. Norbergarna ska tala om det. Jamendåså.
Sen säger han å andra sidan de märkliga orden att "Norbergarna själva får ta beslut om hur de skall göra."

Så bra att du känner folk därifrån! Då kan du ju förklara för dem att älgjakt är omöjligt. Jag känner också jägare i vargområden, och nej, alla är inte glada.

Dom vet väl bäst själva om det är möjligt eller omöjligt?
Älgjakten måste utföras, trots större problem.
-När vargreviren kommer ner på ca 2 kvadratmil- då blir det enbart vargjakt!

Men dom löser nog även detta problem innan dess!

svara mig ärligt:
varför är ni så satans rädda för vargar?
risken att ens möta en varg är ju mycket mindre än risken att bli överkörd vid närmaste landsväg.
det ligger ju i sakens natur att rädslor är irratiionella, men det måste ju finnas värre hot att skrämma upp sig ver?

hela skrämslepropagandan är enbart en rökridå, på samma sätt som yrandet om demokrati etc
allt handlar enbart fjuttiga enskilda intressen
kortsiktighet och enkelspårighet
Don Quijote som slåss mot vargar...

PS
kaninte låta bli att ge mig in i denna komiska pajkastningsdebatt.... :eek:)

svara mig ärligt:
varför är ni så satans rädda för vargar?
risken att ens möta en varg är ju mycket mindre än risken att bli överkörd vid närmaste landsväg.
det ligger ju i sakens natur att rädslor är irratiionella, men det måste ju finnas värre hot att skrämma upp sig ver?
hela skrämslepropagandan är enbart en rökridå, på samma sätt som yrandet om demokrati etc
allt handlar enbart fjuttiga enskilda intressen
kortsiktighet och enkelspårighet
Don Quijote som slåss mot vargar...
PS
kaninte låta bli att ge mig in i denna komiska pajkastningsdebatt.... :eek:)

Det finns väl inget ord i debatten som blivit så grundligt missuppfattat som "rädd-för"
Det komiska i det hela är väl igentligen din uppfattning av betydelsen av "rädd-för"

Jahapp... 180 vargar alltså.

Bengt-Anders Johansson (M) välkomnar fastställandet av antal vargar i Sverige.

Bengt-Anders Johansson.
– Det är mycket glädjande att vi med forskargrund kan sätta ner foten vad gäller vargförvaltningen. Det innebär att vi nu har den sista pusselbiten som gör att vi kan presentera underlag till EU-kommissionen. Nu bör kommissionen lägga ärendet åt sidan och Sverige kan inom kort bestämma över den egna vargpopulationen, säger Johansson i ett pressmeddelande.

Två alternativ
Naturvårdsverket har tagit fram en bedömning av hur många vargar det bör finnas i Sverige för att nå gynnsam bevarandestatus. Naturvårdsverket presenterade två olika alternativ.
Alternativ 1 är 180 vargar under förutsättning att en ny varg kommer in i populationen varje år genom invandring eller valputsättning. Alternativ 2 innebär 380 vargar under förutsättning att en ny varg kommer in i populationen vartannat år.

Färre vargar
Regeringen har valt att gå vidare med alternativ 1 och är därmed beredd att förstärka den genetiska variationen för att kunna ha det lägre måltaket. Bengt-Anders Johansson (M), vice ordförande för riksdagens Miljö- och jordbruksutskott, välkomnar fastställandet av gynnsam bevarandestatus och regeringens linje.
– Samtidigt som Sverige ska ha livskraftiga vargstammar är det av största vikt att vi med trovärdighet mot de människor som bor i rovdjurstäta områden kan börja förvalta våra rovdjur så att de känner sig delaktiga. Det är mycket glädjande att regeringen har valt att gå på alternativ 1 eftersom man måste ta hänsyn till socioekonomiska effekter och det kan minska de konflikter som finns. Människor måste kunna leva och verka i de områden där det finns varg. Tack vare fastställandet av gynnsam bevarandestatus kan vi nu föra en sådan politik, säger Bengt-Anders Johansson.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/10/Bengt-Anders-Johansson-180-vargar-galler-1.36806/#.UIFUwBTvAa4.twitter

Äntligen...jag ska ta en stor whiskey i kväll.
Det var långt bättre än förväntat. Bara att hoppas att det håller hela vägen till själva jakten.
Och den kommer att bli omfattande...

Hoppas dom lägger upp jakten i mindre bitar så att själva tävlingsmomentet försvinner.

Så regeringen kommer att sikta på det absoluta minimiantal som krävs för en gynnsam bevarandestatus, och skjuta av allt över det? Det låter lite märkligt.

Så regeringen kommer att sikta på det absoluta minimiantal som krävs för en gynnsam bevarandestatus, och skjuta av allt över det? Det låter lite märkligt.

Om avsikten bara var att bara bestämma en siffra och sen strunta i jakten kan vi väl lägga ned hela debatten.
Avsikten är att uppfylla kvaliten på just bevarandestatusen så motparten EU blir nöjt, inte att föda upp mängder med inavlingar.
-det är inte märkligt -det är ett friskhetstecken!
Känns som om dom börjar visa lite kurage mot EU nu när det blåser rejäla EU-motvindar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg