Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det som är tragiskt är att vargar stryker runt, och i, svenska samhällen, att fårskötsel får slå igen, att jakt omöjliggörs, att säterdrift med hundraåriga traditioner dör, att öppna landskap på sikt är ett minne blott i mellansverige, att staten planterar in ryska vargar som antagligen bär på dvärgbandmask.

Det är djup tragik. Det borde vara straffbart.

I norra Värmland har vi haft varg i ca 30 år. Inget av ovanstående har ännu inträffat. Hur lång tid kommer det att dröja innan det inträffar?

I norra Värmland har vi haft varg i ca 30 år. Inget av ovanstående har ännu inträffat. Hur lång tid kommer det att dröja innan det inträffar?
Har inga hundar dödats i värmland? Har inga djurhållare slutat? Inga jaktproblem? Säterdifter har lagts ned, i dalarna.
Antingen menar du att vi ska vänta tills allt är förbi, eller så menar du att det inte hänt några allvarliga vargincidenter i värmland?
Lite exempel:
Det vargar som i slutet av juni bryskt uppvaktade en ung kvinna på promenad med sin hund har inte setts till efter beslut om skyddsjakt. Beslutet fattades av Länsstyrelsen i Värmland efter händelsen med kvinnan då man menade att de närgångna vargarna uppvisade ett oönskat beteende.
De tre vargarna avvek först efter att en bekant med bil kom till platsen för att hämta kvinnan.

Förra veckan jagades en flicka i centrala Filpstad av en förmodad varg.

Och:
Flera stora skogsägare i Värmland har tvingats sänka sina jaktarrenden de senaste åren och orsaken står att finna i förekomsten av varg. För Karlstads stift är den årliga förlusten stor – flera hundra tusen kronor.
– Det är klart kännbart, menar stiftets fastighetshandläggare Pierre Magnusson.
Intäkterna från jaktarrendena har alltid varit en relativt stor intäktspost för Karlstads stift, som har ett stort skogsinnehav. Men under jaktåret 2007–2008 tvingades man göra en dramatisk sänkning av priset.
– Vi reducerade 25 procent för småviltsjakten. Även älgarrendena har sänkts på många håll, men där låter vi jägarnas lokala samråd styra. Där tillgången på älg minskat på grund av varg blir priserna lägre, säger Pierre Magnusson, till Värmlands Folkblad.

Och:
en vargdödad sällskapshund i Brattforshyttan sydväst om Filipstad i Värmland. Dobermanntiken försvann från ägaren den 3 april och kunde inte hittas. Den 14 april hittar ägarinnan resterna av den vargdödade tiken i ett buskage alldeles i anslutning till huset.
– Jag bedömer att det till 100 procent är varg som dödat hunden. Hundkroppen hade bitmärken på halsen, berättar Lasse Larsson, besiktningsman vid länsstyrelsen i Värmland för Jakt & Jägare.
Enligt ägarinnan hördes aldrig några ljud från någon strid på tomten utan tiken var bara helt plötsligt borta. Enligt Larsson tyder mycket på att tiken dödades där den påträffades i buskaget.

Och:

Med regeringens nuvarande rovdjurspolitik kommer vargarna att bli fler, menar Jan-Erik Johannisson, rovdjursspårare för länsstyrelsen i Kalmar och Kronoberg.
Problemen är många, enligt Jan-Erik Johannisson: Husdjur som blir tagna av varg, hundar som bits ihjäl när vargen hävdar revir, vargar i trafiken och en allmän rädsla.
– Eftersom vargen inte jagas är den ofta orädd. I Värmland går vargar in på gårdar och morrar till och med åt folk. Det är klart det blir problem.
Han kan se ett flertal lösningar för att komma tillrätta med problematiken. Att minska antalet ser han som det viktigaste.

Och:
En ensam varghane har setts bland husen i byarna Utterbyn och Fensbol flera gånger under ett par veckors tid. Vargen har skapat oro bland de boende som tillsammans kommer att lämna in en ansökan om skyddsjakt.
– Min fru såg den alldeles utanför huset en morgon. Det är många som har sett den, säger Lars Sätherberg, rovdjursansvarig i Utterbyns viltvårdsområde, till Nya Wermlands-Tidningen, NWT.

Än så länge har vargen inte tagit några tamdjur i området. Men jagat har den gjort och bara några tiotal meter från ett bostadshus i Fensbol slog den en älgkalv. I huset bor Sven-Olof Back med sin familj. Han är orolig över vargens närvaro.
– Jag har två barn som ibland åker skolskjuts på morgonen. De måste då gå en dryg halvkilometer genom skogen och det känns lite obehagligt. Jag har ju sett vargspår på vägen, berättar Sven-Olof Back för NWT.

Och:
Vargen har tagit sig in i hönshus, vilat i trädgårdar och sprungit längs med bilvägar. Nu sprider sig oron bland boende i trakterna kring Tösse och Fröskog.
Flera har hört av sig till NWT om den oskygga vargen. Den har setts i trakterna kring Tösse, Fröskog och Fengersfors en längre tid men den senaste veckan har vargen närmat sig bebyggelsen allt mer.

Osv, osv..

Men, du kanske pratar om ett annat värmland? Eller en specifik liten avdelning av dito?

Såvitt jag vet förekommer fortfarande både fårskötsel, säterdrift och jakt. När blir det omöjligt?

När vi har en okontrollerad vargstam. Typ, inom ett fåtal år sålunda.

Men, varför är argumentet ohållbar viktigt, egentligen (även om jag hävdar att vi strax är där)? Personligen anser jag att ingen, absolut ingen, ska behöva lida för att några få anser att mellansverige skall fyllas med potentiellt maskbärande ryska vargar.

En dödad hund är en för mycket, en nedlagd fårskötsel, en jägare som istället för att lära sin son/dotter en urgammal tradition ger upp. Allt är en för mycket. Idag är dessa inte "en" utan vi pratar väldigt många, och de ökar för var dag.

Allt för dessa ryska vargar som inte är utrotningshotade. Dessutom en ny, orädd vargsort enligt forskare.

Det handlar inte om att acceptera detta och lära sig leva med osv det handlar mer om hur man i framtiden skall väcka åtal för vansinnet.

Verkar förövrigt som att Litauen skall skjuta bort 20% av sin vargstam nu. Uppgifter idag. (Märkligt, jag som hade för mig att de är med i EU. Tji fick man.)

Utifrån det kan det ju även vara intressant att titta på historiska vargoffer där borta:

1912. Varenos distrikt. En ung man angreps och dödades när han samlade ved.

1915 eller 1916. Jurgelioniu by, Ukmerge distrikt. En boskapsskötare blev biten i benet när han försökte att mota undan 3 vargar från fåren med käpp.

1922. Juzintai, Rokiskis distrikt. En flicka dödades av en varg

1922. Klaisos by, Rodune. En man blev biten av en rabiessmittad varg. Han fick behandling och överlevde.

1924. Luokes skog, Siauliai distrikt. En kvinnlig boskapsskötare dödades av vargar.

1924. Tauragnai stad. En ung flicka dödades av vargar.

1925. Rokiskis distrikt. En soldat hittades död vid sidan av en varg. Senare dödades även en flicka och en tiggare.

1925. Kalizbato skog, Alytus. Skogsvaktare angreps och skadades av en varg. Vargen var inte
rabiessmittad.

1925. Lintupiai, Svencionys distrikt. En polsk tjänsteman blev biten i nacken och händerna av en varg.

1926. Bruzai skog, Daugailiai. 13-årig flicka dödades av vargar.

1926. Rumsiskes. En man dödades av vargar i skogen.

1927, våren. Byarna Rudnia, Kasetos och Baltipiai. En rabiessmittad varg angrep 4 personer i Rudnia by; senare blev 5 personer bitna i Kasetos by; nästa dag blev flera personer bitna i Baltupiai by. Det sammanlagda antalet offer är 18 personer. Vargen dödades nära Marcinkonys. Offrens öde är okänt.

1927, december. Moletai distrikt, nära Moletai. I Ilziu skog angrep vargar en kvinna med en baby. När de stoppat hästen, revs babyn i stycken, kvinnan angreps också, men räddades av några lantbrukare.

1928. Dalginavo skog, Vilnius distrikt. Lantbrukaren Jakstas dödades av en flock vargar i skogen i Dalginavo. Flera andra angrepp rapporterades.

1937. Skogarna i Kazlu Ruda. En man som gick från Kazlu Ruda angreps. Han försvarade sig, men han blev svårt biten i händer och ben.

Från 1989 och fram till maj 2001 finns rapporter om att 22 människor har blivit bitna av 16 rabiessmittade vargar: 3 under 1989, 5 under 1991, 6 under 1993, 2 under 1994, 2 under 1996, 1 under 1997, 1 under 1999, 1 under 2000 och 1 under 2001. Information om de bitnas tillstånd efter betten saknas.

http://www.vargfakta.se/nyheter/litauen-samma-varghistoria-som-resten-av-baltikum/

Ja, denne Margareta kommer nog med glädje låta sitt eventuella barnbarn sova ute i sin vagn.

Det gör hon säkert. Vargar är nämligen helt ofarliga och det är fullständigt naturligt att de går inne i trädgårdar. Så säger experterna. De är enbart nyfikna. Ibland alltså. Ibland är det dock ett onaturligt beteende. Enligt ledare på DN så är vargar livrädda för människor och väldigt, väldigt skygga. Så säger man i storstan, och då är det så. Jojomän.

Men, enligt Liberg så:
– Vi har inte haft några attacker från frilevande varg på människor i Skandinavien i modern tid. Men utomlands är erfarenheten att det kan vara början till en attack när en varg blir oskygg. Den märker att det inte är någon fara och det ingår i en process där den blir mer och mer närgången, säger Liberg

Men, han vet nog ingenting om vargen. Eller så vet han det. Det beror nog på. Vem som frågar alltså. Om denne Margareta frågar om sitt barnbarns eventuella sovande så kanske hon bör lyssna på DN-experterna. Eller Olof. Eller kanske hon kan kolla med han experten på Kolmården? Han har säkert bra koll.

Plockat in växterna från balkongen än då? Det börjar ju bli kyligt menar jag. Vilket ju enligt vår minister Lena Ek är en väldigt jobbig tid för den stackars vargen:
”Det som nu återstår, det tredje och sista uppdraget, är att fastställa gynnsam bevarandestatus, det vill säga: Vad är, givet kalla vintrar och alla andra olika utmaningar, den nivå som behövs för att det ska vara en livskraftig population i dess naturliga utbredningsområden?”

Undrar vem hon pratat med? Någon på Disney? Hursom, Olof:

– De har mycket bra päls och hanterar kyla väldigt bra. Under vintern plågas de inte av insekter och deras bytesdjur är generellt mer tillgängliga för dem. Det är nog tvärtom. Man brukar säga att vintern är vargens tid, säger Olof Liberg.

Jorå...satt... Minister var det ja.

Å vad negativa ni är, gör nåt åt problemet istället - tämj vargarna vet ja. Jag har träffat både renrasig varg och varghybrid i koppel och lösa och dom har varit både supersociala och pålitliga (vargen var barnvakt åt deras nyfödda bebis när den sov i vagnen).

Sen vildsvinen ja, jag har en sån familj som passerar min gårdsplan på väg mot andra skogen och galten gillar både äpplen, morötter och att bli kliad under hakan och runt öronen, det gänget är inte det minsta aggressiva, nej.

Älg ja, dom är bra puckade, tänk att man måste stå på stege och plocka dom äpplen dom inte når själva och dessutom handmata dom med frukten,,,,,,,,,men tjuren är så söt när han försöker spela farlig. *ASG* Han kan inte skrämma nån.

Största risken att bli skadad och dödad är inte av djuren utan av andra människor.

Åt helvete med allt som är naturen! Människan och hennes kompisar skall vandra som gudar på denna jord.

Fan vad bra det gått med denna metodik! Fram tills för 50 år sedan, då vissa började inse att utan vettiga ekosystem är vi, människor, körda.

Varghatare är kortsiktiga idioter som inte ser längre än sin egen nässpets.
Om hund eller får faller till föga för en varg, bör man kanske överväga vad som är vettigast:
låtsas som att det är naturligt med får eller icke rimliga jaktformer i vargaskogar?
eller om man kanske inte ( för en jävla gångs skull) anpassa sig efter naturen?

människans ego....

Åt helvete med allt som är naturen! Människan och hennes kompisar skall vandra som gudar på denna jord.
Fan vad bra det gått med denna metodik! Fram tills för 50 år sedan, då vissa började inse att utan vettiga ekosystem är vi, människor, körda.
Varghatare är kortsiktiga idioter som inte ser längre än sin egen nässpets.
Om hund eller får faller till föga för en varg, bör man kanske överväga vad som är vettigast:
låtsas som att det är naturligt med får eller icke rimliga jaktformer i vargaskogar?
eller om man kanske inte ( för en jävla gångs skull) anpassa sig efter naturen?
människans ego....

3 vargar blev överkörda i Dalarna på en vecka!
-Så kan vi inte ha det...låt oss riva upp vägarna! Släpp naturen fri! Om vi går eller rider så minskar
risken för kollisioner.
-Naturen var här före oss....(?)

Vansinnet rullar på...

En varg angrep Patrik Kvist och den kopplade rottweiler han rastade. Upprepade gånger försökte vargen få tag på hunden samtidigt som Kvist backade mot hemmets ytterdörr.

– Jag fick panik. Jag ryckte undan Diesel varje gång vargen angrep. Jag slet hunden kors och tvärs för att vargen inte skulle komma åt den. Flera gånger var det nära att hunden och även jag själv blev biten. Hela tiden visade vargen tänderna och lade öronen bakåt. Den morrade och fräste på ett otäckt sätt.

– Dom menade att det var naturligt för vargen och det verkade nästan som om det var mitt fel, berättar Patrik efter att ha ringt till Polis och Länsstyrelse efter angreppet.
Rovdjursansvarige vid Länsstyrelsen i Västmanland, Pierre Ahlgren har redan tidigare klargjort för allmänheten att närgångna vargar är helt naturligt och att vargkontakter är vad man kan förvänta sig om man bor där det finns vargar.

http://www.vargfakta.se/nyheter/kopplad-hund-angripen-av-varg-norberg/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg