Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ännu inte hört motivet till att han valde just skjutbanor.

Polisen kommer att fortsätta publicera fakta i målet på hemsidan allt eftersom målet fortskrider.

Precis som med de fyra pressmeddelandena om grovt jaktbrott avseende varg:
Grovt jaktbrott avseende varg 1

Grovt jaktbrott avseende varg 2
Grovt jaktbrott avseende varg 3
Grovt jaktbrott avseende varg 4

Som sagt är det bättre att läsa fakta på polisens hemsida än att komma med vansinniga antaganden...
 
RF vill helt klart oskyldiggöra vargen och lägga skulden på hundar vilket dom helst benämner "jakthundar" även fast första stycket handlade om draghundar med några % vargblod!
Bilagor från RF är alltid sta-vridna....

1. fördubblingen av hundrivna djur sker i aug-okt.
2. Ingen har sagt att det inte finns andra hundraser än jakthundar som river tamdjur, dock är jakthundar som gråhund och jämte överrepresenterade.. jag har många gånger haft lösa hundar bland får och hästar, enda hundarna som gått in till djuren har varit jakthundar, dom andra hundarna har gått till vår hundgård och mest intresserat sig för våra hundar..
 
Ja vi har ju inga vargar här men som sagt hyggligt gått om björn och lo och dom beter sig då inte på det viset.
Tro mig jag har försökt att fotografera dom många gånger:)
Då blir frågan snarare, är det ett önskvärt betende att vargen inte har mer respekt för människan?
Naturromantiker (om ni ursäktar begreppet) brukar gärna hänvisa till andra länder och andra tider.
"På 1700 talet kunde vi minsann leva tillsammmans med rovdjur"
"I Estland kan dom minsann, och så vidare"
Skillnaden där och då är att dom får försvara sig.
Som jag ser det är det en självklarhet att få försvara sig själv och sin egendom.
Vad säger du Aktiv jägare, tror du att det går att förändra det du kallar för "normalt beteende" hos vargen och i sådana fall hur?
Gärna utan att utrota varenda individ.

Vargen är inte likt nåt annat djur i beteende, varken rovdjur eller klövdjur.
Vargen är inte farlig på samma sätt som en björn.
Den flyr inte heller som ett klövdjur. Den kan ogenerat uppträda på en åker. Den kan analysera faran i olika lägen och backer bara så långt det behövs. Den är så som vi, i grunden lat och vill ha så mycket som möjligt till så lite besvär som möjligt.
Genom att anfalla den obeväpnad i trängt läge så kan du säkert att få den att ge upp och visa sig underdåning. Gäller bara att du inte är för liten till växten!
Konstigt att den har varit så synlig det sista året. Jag tror det beror på två saker: Antalet har ökat och lathets syndromet träder in. Den flyttar fram positionerna för att se om det finns någon bekväm mat att hitta.

Kan man få den att ändra beteende? Ja förmodligen eftersom den är läraktig.
Om dom dör som var tjuvjakt hos människorna så ändras väl något i gruppen.
Den kan få bli laglös bland bebyggelse.

Men jag tror inte vi kan få den att bli bekväm för oss.
Vargen har alltid ställt till problem för människor på alla ställen och i alla tider. Den enda som hjälper är att den blir tillräckligt sällsynt!
 
Polisen kommer att fortsätta publicera fakta i målet på hemsidan allt eftersom målet fortskrider.
Precis som med de fyra pressmeddelandena om grovt jaktbrott avseende varg:
Grovt jaktbrott avseende varg 1

Grovt jaktbrott avseende varg 2
Grovt jaktbrott avseende varg 3
Grovt jaktbrott avseende varg 4
Som sagt är det bättre att läsa fakta på polisens hemsida än att komma med vansinniga antaganden...

Du är den enda som kommenterat bäverjakten, själv kommenterar jag eldningen.
 
1. fördubblingen av hundrivna djur sker i aug-okt.
2. Ingen har sagt att det inte finns andra hundraser än jakthundar som river tamdjur, dock är jakthundar som gråhund och jämte överrepresenterade.. jag har många gånger haft lösa hundar bland får och hästar, enda hundarna som gått in till djuren har varit jakthundar, dom andra hundarna har gått till vår hundgård och mest intresserat sig för våra hundar..

Här släpper vi inga hundar före 21 augusti.

Bor du mitt i ett älgjaktsområde?
 
Ja vi har ju inga vargar här men som sagt hyggligt gått om björn och lo och dom beter sig då inte på det viset.
Tro mig jag har försökt att fotografera dom många gånger:)
Då blir frågan snarare, är det ett önskvärt betende att vargen inte har mer respekt för människan?
Naturromantiker (om ni ursäktar begreppet) brukar gärna hänvisa till andra länder och andra tider.
"På 1700 talet kunde vi minsann leva tillsammmans med rovdjur"
"I Estland kan dom minsann, och så vidare"
Skillnaden där och då är att dom får försvara sig.
Som jag ser det är det en självklarhet att få försvara sig själv och sin egendom.
Vad säger du Aktiv jägare, tror du att det går att förändra det du kallar för "normalt beteende" hos vargen och i sådana fall hur?
Gärna utan att utrota varenda individ.

Reglerna om tamdjursägares rätt

Regeringen har permanentat reglerna om tamdjursägares rätt att fälla angripande rovdjur. Samtidigt upphör såväl gamla 28 § i jaktförordningen som den 2 år gamla förordningen (2007:127) med särskilda bestämmelser om skyddsåtgärder vid rovdjursangrepp

Den nya 28 § Jaktförordningen innebär att ägare eller vårdare till tamdjur får döda ett rovdjur som angriper och skadar tamdjuret, till exempel får, renar och jakthundar, eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående. Samma regler gäller nu både innanför och utanför inhägnat område. Innan den tidsbegränsade förordningen tillkom 2007 fick man skjuta först efter att tamdjuret angripits om det var utanför inhägnat område.
Skrämma först

Det är inte fritt fram att skjuta ett rovdjur. Det är väldigt tydligt i förordningen att ett angrepp måste pågå eller vara omedelbart förestående. Innan man får skjuta ett rovdjur måste man först försöka skrämma det eller på annat sätt försöka avbryta angreppet.
Vilka får använda regeln?

Tamdjursägare eller vårdare får använda sig av 28 §. Regeringens beslut förtydligar också att annan än ägare och vårdare av tamdjur får ingripa till skydd för tamdjuret i vissa fall om detta sker på uppdrag av ägaren eller vårdaren eller den som vidtar åtgärden har skälig anledning att anta att ett uppdrag skulle ha lämnats om det funnits möjlighet till det.

Bestämmelsen innebär att medlemmar i jaktlaget på uppdrag av ägaren eller vårdaren av en jakthund får skydda hunden vid jakt.


Som du kan läsa ovan så har du rätt att försvara dig och dina tamdjur vid rovdjursangrepp. Detta är dock inget rovdjurshatarna tar upp eftersom de endast är intresserad av det som du vill undvika: utrota varenda individ.
 
Reglerna om tamdjursägares rätt

Regeringen har permanentat reglerna om tamdjursägares rätt att fälla angripande rovdjur. Samtidigt upphör såväl gamla 28 § i jaktförordningen som den 2 år gamla förordningen (2007:127) med särskilda bestämmelser om skyddsåtgärder vid rovdjursangrepp

Den nya 28 § Jaktförordningen innebär att ägare eller vårdare till tamdjur får döda ett rovdjur som angriper och skadar tamdjuret, till exempel får, renar och jakthundar, eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående. Samma regler gäller nu både innanför och utanför inhägnat område. Innan den tidsbegränsade förordningen tillkom 2007 fick man skjuta först efter att tamdjuret angripits om det var utanför inhägnat område.
Skrämma först

Det är inte fritt fram att skjuta ett rovdjur. Det är väldigt tydligt i förordningen att ett angrepp måste pågå eller vara omedelbart förestående. Innan man får skjuta ett rovdjur måste man först försöka skrämma det eller på annat sätt försöka avbryta angreppet.
Vilka får använda regeln?

Tamdjursägare eller vårdare får använda sig av 28 §. Regeringens beslut förtydligar också att annan än ägare och vårdare av tamdjur får ingripa till skydd för tamdjuret i vissa fall om detta sker på uppdrag av ägaren eller vårdaren eller den som vidtar åtgärden har skälig anledning att anta att ett uppdrag skulle ha lämnats om det funnits möjlighet till det.

Bestämmelsen innebär att medlemmar i jaktlaget på uppdrag av ägaren eller vårdaren av en jakthund får skydda hunden vid jakt.


Som du kan läsa ovan så har du rätt att försvara dig och dina tamdjur vid rovdjursangrepp. Detta är dock inget rovdjurshatarna tar upp eftersom de endast är intresserad av det som du vill undvika: utrota varenda individ.

Se där ja, det ser ju inte så dumt ut.
Nej som jag har skrivit tidigare så vill jag inte utrota vargen jag vill att det ska bli fler men över ett större område.
Kan fortfarande inte begripa att det inte finns varg här uppe med tanke på våra obebyggda arealer.
Med tanke på hur närgången den verkar vara kanske till och med jag skulle kunna fota en:)
 
Citat från RF:
Påfallande ofta är fler än en hund inblandad vid angreppstillfället, vilket indikerar
lösspringande jakthundar snarare än tillfälligt förrymda sällskapshundar. Vidare
nämns jakthundar ofta som förövare, vilket tidsmässigt också väl sammanfaller med
när löshundsjakten är som intensivast på året. Det är därför högst troligt att
lösspringande jakthundar är orsak till en större del av dessa angrepp.


Vilket svammel...ska man läsa nåt dumt ska man läsa RFs skrifter.
Helt bakvänt tänkt..jakthundar är flera..sällskapshundar är ensamma..?
Är det rävjakt i england dom tänker på?
Vidare sammanfaller det inte med jakttiderna.
Hur f*n kan dom skriva sån smörja?
 
Se där ja, det ser ju inte så dumt ut.
Nej som jag har skrivit tidigare så vill jag inte utrota vargen jag vill att det ska bli fler men över ett större område.
Kan fortfarande inte begripa att det inte finns varg här uppe med tanke på våra obebyggda arealer.
Med tanke på hur närgången den verkar vara kanske till och med jag skulle kunna fota en:)

Kom ihåg att när joask202 använder ordet utrotat så menar han färre än 1000 !
 
En närgången varg vägrar att lämna boende i byn Hovra utanför Ljusdal i fred. Trots att länsstyrelsen skjutit skrämskott mot vargen med krevadkarbin kommer den tillbaka.
Vargen har varit inne i byn sedan slutet av april och nu börjar paret Anki Lindkvist-Johansson och Leif Johansson få nog.
– Det jag kan göra är att ringa länsstyrelsen och vädja till dess personal att försöka skrämma bort vargen. Förhoppningsvis kan det på sikt leda till ett beslut om att vargen ska avlivas, säger Leif Johansson till Sveriges Radio Gävleborg.
Miljöminister Lena Ek (C) har vid uppreppade tillfällen sagt att närgångna vargar ska få skjutas under skyddsjakt. Länsstyrelsernas rovdjurshandläggare anser dock att det inte finns stöd för detta i gällande lagstiftning.



Den nya landsbygden. Fan va skumt att folk börjar jaga varg olovligen. Jätteskumt.



Länsstyrelsen kanske borde titta på Finland... Konstigt nog kan de avliva vargar trots EU.
För, inte kan det väl vara så att våra egna experter driver en odlaragenda? Det vore ju... odemokratiskt. Kan väl inte ske i präktiga svedala?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar