Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
så enkelt är det inte.. många jakthundar drar från hundgårdar och smiter från promenader.. de flesta hundarna på landsbygden är faktiskt jakthundar..

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...e29a1aj7U-kceUsMg&sig2=FaMx0KQxOwdKWRMnXrIu5g

En utredning från rovdjurföreningen?

-Nej tappade hundar är inte ett jaktproblem-
Har vi 90 000 hundar i Sverige? att "tappa" eller bara släppa lös sin hund är ett problem.
Att släppa en hund modell större kan orsaka problem, dels har dom potensial att att bita ihjäl
diverse smådjur, dels vet dom inte vilket som man "får" jaga eller inte.
Mängder av jakter sker i stadsparker, vilket orsakar lidande för alla djur.
Det är bara rovdjursföreningen som kan se en koppling mellan varg och slarviga hundägare!
 
En fördel med jakthundar är att husse vet att han äger en jakthund. Att släppa den betyder
att det blir jakt. Alltså blir den alltid kopplad när den inte ska jaga.

Dom flesta andra hundägare inser inte att dom äger både en sällskapshund och en jakthund.
Det är då det går åt h-e

Finns undantag från regeln men generellt är det så....
 
En fördel med jakthundar är att husse vet att han äger en jakthund. Att släppa den betyder
att det blir jakt. Alltså blir den alltid kopplad när den inte ska jaga.

Dom flesta andra hundägare inser inte att dom äger både en sällskapshund och en jakthund.
Det är då det går åt h-e

Finns undantag från regeln men generellt är det så....

Så du menar att alla hundar har lika mycket viltintresse?
Nej givetvis inte. Jag känner jägare som inte bara nöjer sig med en viss ras, dom åker land och rike runt (eller ännu längre) för att få sin hund från vissa linjer.
Som vanligt är du expert på att blanda bort korten. Vet inte om du gör det medvetet eller omedvetet men skickligt är det i alla fall.
För det första, oansvariga människor finns det överallt, det spelar ingen roll om det är jägare eller inte.
Hemma i byn har vi ganska gott om lo och en och annan björn då och då.
Det enda angrepp som har skett i mot fåren i byn var en jämthund som attackerade och rev fyra stycken. Det såg ut som en slaktplats när jag kom dit. Och nej det var inte under pågående jakt.
Men givetvis är en jakthund farligare för både tamdjur och för vilt när den kommer lös eftersom den har så mycket mer jakt i sig. En sibirian husky kan man tex väldig sällan ha lös eftersom den oftast drar som en avlöning. Det är den jaktinstinkten som gör den till en av världens bästa draghundsraser.
Själv har jag haft hund i 25 års tid.
En strävhårig tax (gick inte att ha lös)
En golden retriver (gick att ha lös)
En Jack russel ( går inte att ha lös)
En Rhodesian ridgeback ( går att ha lös)
Ser du något mönster?
Jag går ungefär en mil om dagen varav åtminstone hälften är i skogen.
Kan räkna på ena handen dom gånger mina hundar har jagat vilt så det är klart att det skiljer på olika hundraser.
Min RR är en fantastisk spårhund, men han spårar lika gärna människor eller andra hundar som han spårar vilda djur. Han har nämligen inget viltintresse att tala om.
Tror inte en sekund på att en massa personer vandrar runt i skogarna och släpper sina hundar om dom ger sig på att jaga vilt gång efter annan. Så roligt att sitta och vänta på hunden är det inte.
Dessutom var det ju bara jägare som rörde sig i skogarna. Det skrev du i alla fall i ett tidigare inlägg.
Det är möjligt att "södern" där du bor är befolkat av idioter men här uppe finns det som tur är alla sorter.
 
Så du menar att alla hundar har lika mycket viltintresse?
Nej givetvis inte. Jag känner jägare som inte bara nöjer sig med en viss ras, dom åker land och rike runt (eller ännu längre) för att få sin hund från vissa linjer.
Som vanligt är du expert på att blanda bort korten. Vet inte om du gör det medvetet eller omedvetet men skickligt är det i alla fall.
För det första, oansvariga människor finns det överallt, det spelar ingen roll om det är jägare eller inte.
Hemma i byn har vi ganska gott om lo och en och annan björn då och då.
Det enda angrepp som har skett i mot fåren i byn var en jämthund som attackerade och rev fyra stycken. Det såg ut som en slaktplats när jag kom dit. Och nej det var inte under pågående jakt.
Men givetvis är en jakthund farligare för både tamdjur och för vilt när den kommer lös eftersom den har så mycket mer jakt i sig. En sibirian husky kan man tex väldig sällan ha lös eftersom den oftast drar som en avlöning. Det är den jaktinstinkten som gör den till en av världens bästa draghundsraser.
Själv har jag haft hund i 25 års tid.
En strävhårig tax (gick inte att ha lös)
En golden retriver (gick att ha lös)
En Jack russel ( går inte att ha lös)
En Rhodesian ridgeback ( går att ha lös)
Ser du något mönster?
Jag går ungefär en mil om dagen varav åtminstone hälften är i skogen.
Kan räkna på ena handen dom gånger mina hundar har jagat vilt så det är klart att det skiljer på olika hundraser.
Min RR är en fantastisk spårhund, men han spårar lika gärna människor eller andra hundar som han spårar vilda djur. Han har nämligen inget viltintresse att tala om.
Tror inte en sekund på att en massa personer vandrar runt i skogarna och släpper sina hundar om dom ger sig på att jaga vilt gång efter annan. Så roligt att sitta och vänta på hunden är det inte.
Dessutom var det ju bara jägare som rörde sig i skogarna. Det skrev du i alla fall i ett tidigare inlägg.
Det är möjligt att "södern" där du bor är befolkat av idioter men här uppe finns det som tur är alla sorter.

Du har ju själv konstaterat samma sak: vissa hundar går inte inte att ha lös. Du är ju medveten
om detta.
Grundproblemet är när man är för naiv i tänkandet. Det har vi sett otaliga exempel på här i skogarna.
-Nej, folk går inte så långt men hundarna går längre.
Vissa civila tar sig längre ut i skogen när dom löptränar. Då vill dom ha sin hund med sig.
Vill man springa med hunden i koppel?- nej helst inte..Ganska fort springer den runt ett träd och då tar det tvärstopp.
En del har hunden i en 10 m långa lina som släpar, andra släpper hunden helt.
 
En utredning från rovdjurföreningen?

-Nej tappade hundar är inte ett jaktproblem-
Har vi 90 000 hundar i Sverige? att "tappa" eller bara släppa lös sin hund är ett problem.
Att släppa en hund modell större kan orsaka problem, dels har dom potensial att att bita ihjäl
diverse smådjur, dels vet dom inte vilket som man "får" jaga eller inte.
Mängder av jakter sker i stadsparker, vilket orsakar lidande för alla djur.
Det är bara rovdjursföreningen som kan se en koppling mellan varg och slarviga hundägare!

80% av alla hundar som angrips av varg beror på slarviga hundägare. Dess hundar springer löst utan att ägaren har kontroll på dem.
 
Du har ju själv konstaterat samma sak: vissa hundar går inte inte att ha lös. Du är ju medveten
om detta.
Grundproblemet är när man är för naiv i tänkandet. Det har vi sett otaliga exempel på här i skogarna.
-Nej, folk går inte så långt men hundarna går längre.
Vissa civila tar sig längre ut i skogen när dom löptränar. Då vill dom ha sin hund med sig.
Vill man springa med hunden i koppel?- nej helst inte..Ganska fort springer den runt ett träd och då tar det tvärstopp.
En del har hunden i en 10 m långa lina som släpar, andra släpper hunden helt.

Det var fasen vad spänstiga ni är där nere:) Här har jag då aldrig sett någon som springer med hund i skogen.
Men det är klart, här uppe jagar ju de flesta och dom orkar inte springa. Man får vara glad om dom orkar gå.
Vad jag ville belysa är att det utan tvekan skiljer på olika hundraser.
Har ofta min hund lös och den har i princip aldrig jagat vilt.
Sedan kan jag hålla med Klager. Givetvis är det så att så länge man har hunden i koppel så blir den inte uppäten av en varg.
Men å andra sidan har jag hört om hundar som blir attackerade 20 meter i från sin ägare.
Det tyckte bland annat Jan Guillou var ett helt normalt beteende från en varg. Jag delar inte den uppfattningen. Då har Vargen tappat respekten för människan och det är olyckligt.
Det finns bara en lösning på det problemet. Skjut bort problemindividerna så vargen får respekt för människorna. Om det sedan kräver en större och mer utbredd vargstam så får det väl bli så.
 
utredningen är inte ett falsarium, den visar tydligt att det är jakthundar under säsongen för löshundsjakt.. dessutom var det ingen koppling mellan varg och slarviga jägare.

Den enda kopplingen till jakt jag ser är:
Viltekologen Joni Liberg anger i Ljusdalsposten 31.06.05 att lösa
hundar som angriper tamdjur är ett problem på hösten. Vilket kan
kopplas till säsongen med lösspringande jakthundar (egen
kommentar).


Joni vet tydligen inte när jaktsessongen pågår...
Anfallskurvan börjar i maj och slutar i november. Jag skulle tro att kurvan speglar grässessongen
och fårens utegångstid.
RF vill helt klart oskyldiggöra vargen och lägga skulden på hundar vilket dom helst benämner "jakthundar" även fast första stycket handlade om draghundar med några % vargblod!
Bilagor från RF är alltid sta-vridna....
 
Det var fasen vad spänstiga ni är där nere:) Här har jag då aldrig sett någon som springer med hund i skogen.
Men det är klart, här uppe jagar ju de flesta och dom orkar inte springa. Man får vara glad om dom orkar gå.
Vad jag ville belysa är att det utan tvekan skiljer på olika hundraser.
Har ofta min hund lös och den har i princip aldrig jagat vilt.
Sedan kan jag hålla med Klager. Givetvis är det så att så länge man har hunden i koppel så blir den inte uppäten av en varg.
Men å andra sidan har jag hört om hundar som blir attackerade 20 meter i från sin ägare.
Det tyckte bland annat Jan Guillou var ett helt normalt beteende från en varg. Jag delar inte den uppfattningen. Då har Vargen tappat respekten för människan och det är olyckligt.
Det finns bara en lösning på det problemet. Skjut bort problemindividerna så vargen får respekt för människorna. Om det sedan kräver en större och mer utbredd vargstam så får det väl bli så.

Guiliou hade rätt, det är ett normalt beteende för varg att klippa en hund 10-20 bort från husse.
Att få den tagen i ett rullkoppel är fullt möjligt.
Det är inte ovanligt att vargen står kvar i skogsbrynet efter en hunddödning för att se om husse går iväg en bit så den kan fortsätta äta.!
 
Guiliou hade rätt, det är ett normalt beteende för varg att klippa en hund 10-20 bort från husse.
Att få den tagen i ett rullkoppel är fullt möjligt.
Det är inte ovanligt att vargen står kvar i skogsbrynet efter en hunddödning för att se om husse går iväg en bit så den kan fortsätta äta.!


Ja vi har ju inga vargar här men som sagt hyggligt gått om björn och lo och dom beter sig då inte på det viset.
Tro mig jag har försökt att fotografera dom många gånger:)
Då blir frågan snarare, är det ett önskvärt betende att vargen inte har mer respekt för människan?
Naturromantiker (om ni ursäktar begreppet) brukar gärna hänvisa till andra länder och andra tider.
"På 1700 talet kunde vi minsann leva tillsammmans med rovdjur"
"I Estland kan dom minsann, och så vidare"
Skillnaden där och då är att dom får försvara sig.
Som jag ser det är det en självklarhet att få försvara sig själv och sin egendom.
Vad säger du Aktiv jägare, tror du att det går att förändra det du kallar för "normalt beteende" hos vargen och i sådana fall hur?
Gärna utan att utrota varenda individ.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar