Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om det ligger långt ut i skogen och utanför stigområden så är nog sannolikheten att ett
barn äter dom lika med noll...lika så för jakthundar om det är den här årstiden.

Men vad tycker du om själva handlingen, oavsett det? Är det okej att göra så?

Svara med enbart ja eller nej, tack. Om du inte svarar alls eller med fler ord än ja/nej tolkar jag det som att du tycker att det är en acceptabel handling.
 
Men vad tycker du om själva handlingen, oavsett det? Är det okej att göra så?
Svara med enbart ja eller nej, tack. Om du inte svarar alls eller med fler ord än ja/nej tolkar jag det som att du tycker att det är en acceptabel handling.

Svar: nej.

En ny rovdjursförvaltning ska ju bestämmas under sommaren.
Då gör jag en omprövning av tankegångarna.
Men som det låter nu så lär det bli en rätt så omfattande jakt till vintern.
-men vi får se...
 

Ena sidan:

"Fyra män från Lillhärdal sitter anhållna misstänkta för grovt jaktbrott på varg. Förundersökningsledaren, miljöåklagare Åse Schultz, är ytterst sparsam med informationen.
En som vet att berätta mer är en femte man som plötsligt förstod att polisen gripit hans fyra jaktkompisar.
– Vi har ute för reka i bävermarker eftersom två danska jaktgäster är på väg hit. Polisen hovrade med helikoptern över mig, men mig tog de inte, säger den 28-årige lillhärdalsbon."

Verkligheten:

"I söndags anhölls fyra män från Lillhärdal och Sveg misstänkta för grovt jaktbrott på varg. Männen greps bokstavligen på bar gärning i Tandsjöreviret som ligger utefter gränsen mellan Härjedalen och Dalarna söder om Lillhärdal.
Enligt uppgifter till rovdjur.se befann sig männen vid årets lya då de upptäcktes från en polishelikopter och kunde gripas.
Med sig hade männen kött som polisen misstänker skulle läggas ut i anslutning till lyan där tiken snart ska gå in och föda årets kull. "

Skulle de kanske mata bävern med köttet?
 
Det är var kraftig förbättring mot tidigare svar!
Jag har en följdfråga till aktiv-jägare: tycker du att de som tjuvjagar och då speciellt de sadister som plågar ihjäl oskyldiga djur hör hemma bakom lås och bom?

Som läget har varit nu på slutet så tycker jag tjuvjakt av varg inte har något straffvärde alls beroende på att myndigheterna helt har låtit förvaltningen gått ur händerna. Vargen har blivit laglös eftersom förvaltningen inte finns!
EU diskvalisifierar jag som en över-myndighet i detta fall. Precis som dom diskar oss..
-Jag skulle tro att dom flesta här tänker likadant (eller jag vet! )

Men jag har inte helt tappat hoppet (vilket vissa andra har) om att vi får tillbaka kontrollen.
Om vi får en förvaltning som går att lita på, så blir det viktigare att förvaltningen kan lita på oss.

Personligen tycker jag dom skall ställa in all "jakt" i väntan på beslut om förvaltning.

Giftdödande är ett klumpigt vapen, kan oftast handla om djurplågeri. Inte önskvärt alls.
Djurplågeri betingar i mina ögon ett högt straffvärde.
Möjligen att det finns gift som inte är djurplågeri, vet inte så mycket om detta, har inte studerat ämnet.

Skilj på jakt och djurplågeri även om jakten är "tjuvjakt".
 
Skyddslappar = inavel!

Att föda elden! Kasta bensin på elden!

Låt människor ha sin åsikt, men glömd att du kan ändra "dessa" människor... låt dom tystna, ge dom igen bensin... Enklaste melodin! Till sist blir vissa vuxna, men inta alla! Men som sagt så är det ju med allt! Vissa människor ser bara 2% som man säger...

Mvh troswe
 
Min farfar, min far och nu jag har alltid jagat med löshund mest med stövare men även med älghundar.
Jag är en allätare som som nästan varje ledig dag under året ägnar mig åt jakt eller fiske.

Nu bor jag i en del av landet där vi enligt lag (idag) inte ska ha varg (Norrbottens kustland).

Faktiskt något att tacka våran ursprungsbefolkning för....jag har ganska svårt för att förstå det direkta hatet mot varg då jag själv inte är utsatt för den, däremot sympatiserar jag med dem som får sin jakt ödelagd och hund rovdjursriven.

Och jag hoppas att det kan bli en fortsatt reglerad jakt på varg.

Få se nu om jag har rätt....om det idag skjuts en varg i syfte att skydda hund/tamboskap så blir det automatiskt en anmälan.....Varför ska det läggas så energi på det ?

Att ta lagen i egna händer och skjuta varg gagnar förmodligen ingen men jag har en viss förståeelse om det har ödelagt stora delar av din livsstil.....

Att plåga ihjäl djur ska straffas hårt...men jämför med amatörbönder som gång på gång fått föreläggande så ser man att straffskalan haltar...

Apropå amatörer skulle knappast tro att en frisk varg eller räv skulle tugga i sig en kryddstark chorizo med en kapsel i.....amatörmässigt....troll ?

Jag skulle skjuta varg om det var fara för min hund idag....men nu slipper jag oroa mig ännu några år iallafall.

Lite tankar från en jägare...
 
Se där. Vi på landsbygden får driva frågan om 18:års gräns utanför husen framöver. Fatta vilket lyft för byggindustrin när de ska bygga tusentals fritidsgårdar så de dumma rädda barnen inte stör de ofarliga vargarna.


Den unga flickan var på besök i djurparken med sin familj. De besökte vargarna tillsammans med en person som är anställd på djurparken. Detta besök gjorde familjen utanför ordinare öppettider i parken.
- Det hade av någon anledning inte framkommit att flickan var rädd för vargarna. Hon fick panik och betedde sig därefter, då bet en av vargarna henne, säger Mats Höggren, zoologisk chef på djurparken, till Norrköpings Tidningar/na.se.

Nu ska rutinerna ses över när det gäller besöken hos vargarna i djurparken. Åldersgränsen för besökarna är i dag 15 år och den kommer eventuellt att höjas.
Det här rapportera Norrköpings Tidningar/na.se.
 
Min farfar, min far och nu jag har alltid jagat med löshund mest med stövare men även med älghundar.
Jag är en allätare som som nästan varje ledig dag under året ägnar mig åt jakt eller fiske.

Nu bor jag i en del av landet där vi enligt lag (idag) inte ska ha varg (Norrbottens kustland).

Faktiskt något att tacka våran ursprungsbefolkning för....jag har ganska svårt för att förstå det direkta hatet mot varg då jag själv inte är utsatt för den, däremot sympatiserar jag med dem som får sin jakt ödelagd och hund rovdjursriven.

Och jag hoppas att det kan bli en fortsatt reglerad jakt på varg.

Få se nu om jag har rätt....om det idag skjuts en varg i syfte att skydda hund/tamboskap så blir det automatiskt en anmälan.....Varför ska det läggas så energi på det ?

Att ta lagen i egna händer och skjuta varg gagnar förmodligen ingen men jag har en viss förståeelse om det har ödelagt stora delar av din livsstil.....

Att plåga ihjäl djur ska straffas hårt...men jämför med amatörbönder som gång på gång fått föreläggande så ser man att straffskalan haltar...

Apropå amatörer skulle knappast tro att en frisk varg eller räv skulle tugga i sig en kryddstark chorizo med en kapsel i.....amatörmässigt....troll ?

Jag skulle skjuta varg om det var fara för min hund idag....men nu slipper jag oroa mig ännu några år iallafall.

Lite tankar från en jägare...

Svenska modellen; så länge inte jag drabbas så är det rätt ok... Jag anser att vargen inte skall finnas i någons villaområde. Ingen skall lida för att några idioter tror sig kunna upprätta någon sorts "urnatur".
Vargen skall möjligtvis tillåtas på Lidingö, eller ännu hellre MPmupparnas högkvarter - södermalm.
 
Min farfar, min far och nu jag har alltid jagat med löshund mest med stövare men även med älghundar.
Jag är en allätare som som nästan varje ledig dag under året ägnar mig åt jakt eller fiske.

Nu bor jag i en del av landet där vi enligt lag (idag) inte ska ha varg (Norrbottens kustland).

Faktiskt något att tacka våran ursprungsbefolkning för....jag har ganska svårt för att förstå det direkta hatet mot varg då jag själv inte är utsatt för den, däremot sympatiserar jag med dem som får sin jakt ödelagd och hund rovdjursriven.

Och jag hoppas att det kan bli en fortsatt reglerad jakt på varg.

Få se nu om jag har rätt....om det idag skjuts en varg i syfte att skydda hund/tamboskap så blir det automatiskt en anmälan.....Varför ska det läggas så energi på det ?

Att ta lagen i egna händer och skjuta varg gagnar förmodligen ingen men jag har en viss förståeelse om det har ödelagt stora delar av din livsstil.....

Att plåga ihjäl djur ska straffas hårt...men jämför med amatörbönder som gång på gång fått föreläggande så ser man att straffskalan haltar...

Apropå amatörer skulle knappast tro att en frisk varg eller räv skulle tugga i sig en kryddstark chorizo med en kapsel i.....amatörmässigt....troll ?

Jag skulle skjuta varg om det var fara för min hund idag....men nu slipper jag oroa mig ännu några år iallafall.

Lite tankar från en jägare...


Det är ju just tack vare att ni inte har varg i Norrbotten och för att vi inte har varg i Ångermanland osv, osv som rovdjurspolitiken inte fungerar.
Jag håller med om att man måste få försvara sig själv, sina djur och sin egendom. Det skulle också kunna fungera om vi låter vargen sprida sig i en större del av landet.
Då skulle vi kunna ha en sådan stark stam att den tål en viss avskjutning utan problem.
Men för att allt det här ska fungera så måste alla bjuda till.
Politiker, jägare, storstadsbor, glesbygdsbor och samer.
Tyvärr tror jag inte att det någonsin kommer att hända.
Det finns ingen vilja alls i den vägen, det räcker maed att följa den här tråden för att inse det.
 
Nej på forum är sällan debatten om varg tex eller stora knivar...nyanserade....antingen är man för eller emot.

Disskuterade betesskador med en par av markägarna(älg) för några år sen och skulle man se krasst på det så är en planta, en för mycket.....men sa den andre markägaren skulle vi kräva av jägarna att de skulle skjuta bort all älg så sjunker jaktintresset och ingen blir intresserad av att förvalta/jaga älg längre.

Haft hårda disskusioner om bäverns vara eller inte vara också...den hör väl ändå inte hit !!!!

Ska vi ha en vargstam måste vi tillåta jakt/skyddsjakt på schyssta villkor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar