Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nån spekulerar i järv, själv säger han att det var björn..
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4680504-polisen-backar-om-bjornmannen

i så fall ett helt unikt oprovocerad attack..-både av järv o björn!

Det första problemet med ett eftersök är att man kan komma till fel plats!
Eftersom han var på väg till sjukhus så kanske polisen fick en andrahandsbeskrivning
av platsen som var grovt fel?
 
Nån spekulerar i järv, själv säger han att det var björn..
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4680504-polisen-backar-om-bjornmannen

i så fall ett helt unikt oprovocerad attack..-både av järv o björn!

Det första problemet med ett eftersök är att man kan komma till fel plats!
Eftersom han var på väg till sjukhus så kanske polisen fick en andrahandsbeskrivning
av platsen som var grovt fel?

Men att en järv skulle ha tagit sig ned till södra Gästrikland utan att observeras på vägen och dessutom inte lämna några spår på platsen? Långsökt är väl bara förnamnet. Det troligaste är väl ändå att det är en lösspringande och aggressiv jakthund som anfallit honom, precis som de spekulerar om i kommentarerna till artikeln. Av den anledningen bör vi kanske snarast förbjuda lösspringande jakthundar.
 
Men att en järv skulle ha tagit sig ned till södra Gästrikland utan att observeras på vägen och dessutom inte lämna några spår på platsen? Långsökt är väl bara förnamnet. Det troligaste är väl ändå att det är en lösspringande och aggressiv jakthund som anfallit honom, precis som de spekulerar om i kommentarerna till artikeln. Av den anledningen bör vi kanske snarast förbjuda lösspringande jakthundar.

Vi har ett antal järvar här i dalarna, inte så långt från gästrikland.
Järvar brukar följa efter vargar så den finns kanske i Riala-reviret?
(söder om Gästrikland!)

För övrigt så får man inte släppa jakthundar vi denna tid, så det är knappast troligt.
Däremot finns det massor av bull-hundar som släpps lösa i tid och otid.
Finns ju förståss bullhundar som påminner om björnar..

Sen vill jag jag slänga ut en brasklapp att bland sällskapshundar finns hundar om är
avlade till att anfalla folk, till skillnad mot jakthundar som inte är det...
 
Skall forska om vargkonflikten i USA, tar upp frågan om låtsasvargen:

En biologisk frågeställning finns dock med i bagaget när Bertholof Brännström åker till USA i höst. Han har fastnat för den ”bomb” Diane Boyd släppte under Vargsymposiet i Vålådalen i år.
– Hon menar att den vilda vargen är anpassad för det vilda livet medan djurparksvargen är anpassad för fångenskap. Boyd hävdar att det finns en skillnad, trots att det är valpar som sätts ut, säger Bertholof Brännström


No shit...


http://www.jaktojagare.se/aktuellt/han-kollar-hur-usa-hanterat-vargkonflikten
 
Utredning om björnattack nedlagd
Polisen lämnade över utredningen kring den man som uppger sig ha blivit riven av en björn till Jägareförbundet, som i sin tur lagt ner den.

– Vi fick ett uppdrag att avliva en björn, men vi har inte kunnat hitta någon björn eller något som tyder på att det skulle finnas en björn på den platsen, säger Karl-Bertil Johansson, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.


På lördagen anmälde en 38-årig man att han blivit attackerad och riven av en björn under en skogspromenad. En varning gick ut till allmänheten och platsen undersöktes av viltexperter, som inte kunde hitta några spår av en attack från en björn eller något annat av de stora rovdjuren lo, järv, varg och grävling.
 
Utredning om björnattack nedlagd
Polisen lämnade över utredningen kring den man som uppger sig ha blivit riven av en björn till Jägareförbundet, som i sin tur lagt ner den.

– Vi fick ett uppdrag att avliva en björn, men vi har inte kunnat hitta någon björn eller något som tyder på att det skulle finnas en björn på den platsen, säger Karl-Bertil Johansson, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.


På lördagen anmälde en 38-årig man att han blivit attackerad och riven av en björn under en skogspromenad. En varning gick ut till allmänheten och platsen undersöktes av viltexperter, som inte kunde hitta några spår av en attack från en björn eller något annat av de stora rovdjuren lo, järv, varg och grävling.

Ja vad tycker du man ska ska göra? Att hitta spåren nu är väl i senaste laget.
Mannen vidhåller att det var en björn och polisen har accepterat det och bett om ursäkt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14787053.ab

Ska vi gå "man ur huse med klappjakt", som på den gamla goda tiden och skjuta alla björnar som dyker upp?

i o f så kan det vara bra träning till kommande behov...
 
Ja vad tycker du man ska ska göra? Att hitta spåren nu är väl i senaste laget.
Mannen vidhåller att det var en björn och polisen har accepterat det och bett om ursäkt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14787053.ab

Ska vi gå "man ur huse med klappjakt", som på den gamla goda tiden och skjuta alla björnar som dyker upp?

i o f så kan det vara bra träning till kommande behov...

Jag tycker du kan sluta ljuga, men det är nog för mycket begärt.
Läkarna har fastställt att såren orsakats av ett djur, om det är en björn är inte fastställt.
Polisen har aldrig sagt att de accepterat att det rör sig om en björn.
Allt vad polisen sagt står här.

Jag är nyfiken på hur du vill förklara att jägarförbundets experter inte lyckats få upp spår på något rovdjur?
Borde de inte kunnat få upp spår av björn även om det rört sig om en fjolårsunge?
 
Jag tycker du kan sluta ljuga, men det är nog för mycket begärt.
Läkarna har fastställt att såren orsakats av ett djur, om det är en björn är inte fastställt.
Polisen har aldrig sagt att de accepterat att det rör sig om en björn.
Allt vad polisen sagt står här.

Jag är nyfiken på hur du vill förklara att jägarförbundets experter inte lyckats få upp spår på något rovdjur?
Borde de inte kunnat få upp spår av björn även om det rört sig om en fjolårsunge?

Polisen säger inte att inte var en björn. Björnexperten som är längst ner på sidan säger att man inte kan säga att det inte var en björn.

Själv var jag inte med...
 
På lokalradion idag medverkade en björnexpert, jag minns inte namnet, han hävdade att björnar har alldeles för trubbiga klor för att göra så fina sår. Det spekulerades också i att det kan ha varit en slaguggla, men nog borde man väl märka skillnad mellan uggla och björn? Verkar mysko alltihop.
 
Jag tycker du kan sluta ljuga, men det är nog för mycket begärt.
Läkarna har fastställt att såren orsakats av ett djur, om det är en björn är inte fastställt.
Polisen har aldrig sagt att de accepterat att det rör sig om en björn.
Allt vad polisen sagt står här.

Jag är nyfiken på hur du vill förklara att jägarförbundets experter inte lyckats få upp spår på något rovdjur?
Borde de inte kunnat få upp spår av björn även om det rört sig om en fjolårsunge?
Polisen säger inte att inte var en björn. Björnexperten som är längst ner på sidan säger att man inte kan säga att det inte var en björn.

Själv var jag inte med...


Nu är det heller inte polisen jag anklagar för att ljuga utan dig.
Polisen har inte accepterat att det var björn men det är vad du sa att polisen gjort, vilket alltså innebär att ditt påstående var en lögn.

Jag är fortfarande intresserad av om du har någon kommentar kring hur jägarförbundets experter inte lyckats få upp spår på något rovdjur? Jägarförbundet är ju inte de som lägger fingrarna i mellan om de har chansen att jaga ett rovdjur.

I den artikel du länkade till så säger sig grannen till den drabbade lätt ha fått upp ett spår men likväl så har ingen av jägarförbundets hundar som är specialtränade för att söka just rovdjur fått upp ett enda spår.
De kanske letar efter fel slags djur?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar