Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill du på allvar påstå att talaren syftade till utökat djurplågeri?

Fjällvinden refererade till norrland, och då formodar jag att han menar renskötardomäner.
Jag är ingen same, jag tillhör jägarna och syftar på jägarna.
För samerna är det mycket mera på spel, hela deras existens. Dom har sett ett oerhört lidande
som orsakas av sydlänningarnas ideer och kanske har en relativ syn på djurplågeri.

Var det pinsamt när Fjällvinden spekulerade i orsak och verkan?

Jag frågade om du anser att tjuvjakt av den typ som Fjällvinden och polisen tar upp är Civil olydnad.
Är det svårt för dig att svara på den frågan?

Att försöka skylla ifrån sig grymma och sadistiska handlingar mot djur på rådande politik funkar inte. Orsak och verkan tar inte bort det faktum att vissa sadistiska individer plågar ihjäl djur och att dessa handlingar inte bara är helt moraliskt förkastliga utan även är grovt brottsliga oavsett politiska omständigheter.

Pinsamt är att det tydligen finns vuxna människor som ser politiska beslut de inte gillar som en ursäkt att plåga ihjäl oskyldiga djur.
 
Jamensedär! Då är ni ju bra på gång. Att samla in 1500 namn för att kunna ställa upp i riksdagsvalet måste ju vara plättlätt. Att sen komma in i riksdagen kan ju inte heller vara särskilt svårt. Nu pratas det varg hos alla - inte enbart jägare. Folk är inte glada. LRF kokar.

LRF har 171 000 medlemmar så det räcker alltså om 0,9 % av det kokande LRF skriver på för att ni ska kunna ställa upp i riksdagsvalet.

Koka på bara!
 
...nu ska vi se:

På söndagsmorgonen vände turen för skyddsjägarna i Skultunareviret i Västmanland. En hanvarg sköts. Den preliminära bedömningen på SVA är dock att den skjutna vargen är en unge född i fjol.
– Skyddsjakten fortsätter på en varg till, säger Pierre Ahlgren vid länsstyrelsen.


Så nu antar jag att LS anmäler sig själva för grovt jaktbrott? Ser man inte skillnad på valp och alfadjur?

Det är klart, inavlade och fulla...
 
Jag frågade om du anser att tjuvjakt av den typ som Fjällvinden och polisen tar upp är Civil olydnad.
Är det svårt för dig att svara på den frågan?
Att försöka skylla ifrån sig grymma och sadistiska handlingar mot djur på rådande politik funkar inte. Orsak och verkan tar inte bort det faktum att vissa sadistiska individer plågar ihjäl djur och att dessa handlingar inte bara är helt moraliskt förkastliga utan även är grovt brottsliga oavsett politiska omständigheter.
Pinsamt är att det tydligen finns vuxna människor som ser politiska beslut de inte gillar som en ursäkt att plåga ihjäl oskyldiga djur.

Om Sverige skulle behöva en diplomat för att skicka till två stridande länder så tror jag nog
att du skulle vara den minst lämpade i hela landet.

Det slutade nog med kärnvapenkrig....
 
Jag frågade om du anser att tjuvjakt av den typ som Fjällvinden och polisen tar upp är Civil olydnad.
Är det svårt för dig att svara på den frågan?

Att försöka skylla ifrån sig grymma och sadistiska handlingar mot djur på rådande politik funkar inte. Orsak och verkan tar inte bort det faktum att vissa sadistiska individer plågar ihjäl djur och att dessa handlingar inte bara är helt moraliskt förkastliga utan även är grovt brottsliga oavsett politiska omständigheter.

Pinsamt är att det tydligen finns vuxna människor som ser politiska beslut de inte gillar som en ursäkt att plåga ihjäl oskyldiga djur.
Om Sverige skulle behöva en diplomat för att skicka till två stridande länder så tror jag nog
att du skulle vara den minst lämpade i hela landet.

Det slutade nog med kärnvapenkrig....

Varför vill du inte svara på frågan om Civil olydnad?

Tycker du man ska vika sig för de som använder våld och skadegörelse som politiskt påtryckningsmedel?

Vill åter understryka att vi inte diskuterar de som skjuter ett rovdjur för att freda sina tamdjur, utan de sadistiska svin som väljer att hetsa och plåga ihjäl rovdjur enbart för sakens skull.
 
Varför vill du inte svara på frågan om Civil olydnad?

Tycker du man ska vika sig för de som använder våld och skadegörelse som politiskt påtryckningsmedel?

Vill åter understryka att vi inte diskuterar de som skjuter ett rovdjur för att freda sina tamdjur, utan de sadistiska svin som väljer att hetsa och plåga ihjäl rovdjur enbart för sakens skull.

Jag har redan svarat på #575 -jobbigt att hela tiden upprepa sig...
 
Hmm, ja, jag antar att Olof Liberg har fel när han säger att rovdjurspolitiken havererat i Sverige, pga att ena sidan valde konflikt. Han sade sig förstå jägarnas irritation.
Han har väl ingen koll då, antar jag. Någon måste berätta för honom att allt är bra.

Ni kan väl ha en omröstning i Expressen? Du är ju helt ointresserad av vetenskap och studier annars och vet ju bäst själv hela tiden. Så varför är det så intressant vad en forskare tycker? Är det inte mer intressant med forskningsresultat? Det är ju vetenskap, Libergs snack är ju bara åsikter.
 
Man kan även uttrycka sig så här:
Jag försvarar på intet sätt djurplågeri i nån form, oavsett om det handlar om skoteråkning
eller skumgummitussar med blod. Och jag känner mig inte ens skyldig
.

Då spekuleras det i frågan varför det kunnat hända....?
-Den misslyckade rovdjurspolitiken har triggat igång betendet sägs från flera håll.

-Då känner jag mig absolut inte medskyldig, jag har inte försvarat den på nåt sätt.

Ni känner er åxo oskyldiga antar jag......hur resonerar ni då?
 
Humornivån skjuter i höjden för varje inlägg.




...Länsstyrelsen måste väl förövrigt nu polisanmäla sig själv? Vapen beslagtas osv? Grovt jaktbrott gillar vi ju som bekant inte i denna tråd.
 
Jag har redan svarat på #575 -jobbigt att hela tiden upprepa sig...

Tjuvjakt som den utförs idag är per definition inte Civil olydnad och begreppet tjuvjakt omfattar även de sadistiska sätten att jaga. Då är det lätt att bli lite förvirrad över vad du syftar på när du skriver inlägg som låter så här:

Ingen av oss vet hur vanligt det är med djurplågeri -vi kan bara spekulera.
Men eftersom jag lever i jaktvärlden, långt ifrån din horisont, så kan jag rapportera att det förmodligen är mycket ovanligt.
Djurplågeri berör alla jägare och alla är skolade till att förorsaka minsta möjliga lidande.

Vargjakten, den illegala, har inte kommit igång än på allvar. Det är beroende på vad som
händer den närmaste tiden. Det märks även på den enorma tillväxten som har varit på senaste året.

Men som sagt, i folkrättsligt tyckande så har det förlorat sitt straffvärde nu...
Ligger kanske på nivå med hembränning.!
Kan åsklådliggöras med det här utdraget från en talare:

"""– Vi som samlas här idag har nyckeln till Sveriges framtid. Låt oss försvara den med alla lagliga medel. Hjälper inte det återstår civil olydnad""""

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.4554661-vargfri-kommun-appladerades-av-rovdjurskritiker


Särskilt förvirrande blir det när du i de nästföljande inläggen totalt undviker frågan om vad du anser vara Civil olydnad i förhållande till tjuvjakt. Du har faktiskt inte besvarat den än.

Jag kan utveckla frågan så kanske det blir enklare: hur skulle vargantagonisternas civila olydnad se ut i praktiken?

Skjuta en varg och ange sig själv är nog på gränsen även om du anger dig själv efter som du trots allt skjuter vargen och det går emot ickevålds principen.
 
Man kan även uttrycka sig så här:
Jag försvarar på intet sätt djurplågeri i nån form, oavsett om det handlar om skoteråkning
eller skumgummitussar med blod. Och jag känner mig inte ens skyldig
.

Då spekuleras det i frågan varför det kunnat hända....?
-Den misslyckade rovdjurspolitiken har triggat igång betendet sägs från flera håll.

-Då känner jag mig absolut inte medskyldig, jag har inte försvarat den på nåt sätt.

Ni känner er åxo oskyldiga antar jag......hur resonerar ni då?

Då blev det lite klarare.


Du undrar ifall politiska beslut skulle tvinga individer att välja ett mer sadistiskt sätt att jaga på än ett mindre smärtsamt? Absolut inte!

De som väljer att sadistiskt plåga ihjäl ett djur väljer det helt på eget bevåg, de skulle kunna välja att skjuta så snabbt och smärtfritt som möjligt, men det gör de inte och inga omständigheter i världen kan rättfärdiga det sadistiska valet.


Jag är fortfarande nyfiken på hur vargantagonisternas Civila olydnad skulle se ut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar